Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna fina björn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem har gjort denna fina björn?

Någon som vet vem som kan ha gjort denna charmiga lilla björn på ca 9 cm. Det står U Wallstad -51 på den. Det är lite nött på små ställen och där är det vitt under, tyder det på att den är gjord av gips kanske?

Click image for larger version

Name:	DSC_0023.jpg
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	637257Click image for larger version

Name:	DSC_0002 (2).jpg
Size:	79,7 KB
ID:	637256Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Size:	23,4 KB
ID:	637258Click image for larger version

Name:	DSC_0020.jpg
Size:	26,4 KB
ID:	637259

Såg en liknande björn på tradera http://www.tradera.com/Bjorn-fin-Sig...1388_130937736
    Kan det vara från Frösö zoo i Östersund kanske eller vet någon vem denna Wallstad är?

Comment

Kan det kanske stå O Wallstad -51? I så fall kan det vara Otto Ingemar Wallstad född 1895 i Göteborg.

Comment

Ja det står nog ett O nu när jag tittar närmare. Så vem är denna Otto Ingemar Wallstad? Har han gjort andra saker med? Tacksam för information

Comment

Otto Ingmar Wallstad, föddes 1/8 1895 i Göteborgs Haga och gick bort 30/12 1960 i Sollentuna, Stockholm.
          I skivan för Begravda i Sverige" tituleras han skulptör och det passar ju bra här.

Dock så är björnen mycket lik de björnar som framställdes av Harry Tilgman i Götebörg, med start 1948.
          Det kan tänkas att Otto arbetat en tid hos Tilgmans, alternativt fått starkt intryck vid besök, och efteråt snidat en originalskulptur hemma som han låtit kopiera av i flera exemplar i bemålat gips.
          Kanske hade han andra band med just Frösö?

Comment

Tack för svaret Jag har nu sett en del av Harry Tilgmans björnar och vists finns det likheter. Jag tycker själv att denna som jag hittat var mycket charmig och levande på nått sätt.

Comment

Working...
            X