Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

H.B. Lidingö Lergökar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• H.B. Lidingö Lergökar

Lars M visade för snart två år sedan en lergök, stämplad med monogram och orten Lidingö.

Click image for larger version

Name:	Lidingö Lergökar 6a.JPG
Views:	1
Size:	19,5 KB
ID:	637194

Det krukmakeriet är fortfarande något av ett mysterium, av flera orsaker. Hur ska man tolka monogrammet? GE, SE eller EE?
    Den här högkragade ljusstaken är både etiketterad, som stämplad i godset. På etiketten står Parksätravägen 1 C, och adressen fanns inte 1970, men väl tio år senare, i form av en tvåvånings villa i trä. Röd med vita knutar, enligt hitta.se på gatuvy.
    Den enda skrivna på adressen 1980, var en dam från Småland, född 1895. E:t i monogramstämpeln stämmer in på hennes efternamn, men sedan vet jag inte. EE skulle vara perfekt...
    Fortsatt krukmakeri tycks inte ha bedrivits, eftersom två firmor i helt andra branscher är skrivna där idag.

Name:	Lidingö Lergökar 1.JPG
Size:	27,1 KB
ID:	637193

Name:	Lidingö Lergökar 2.JPG
Size:	35,7 KB
ID:	637192

Name:	Lidingö Lergökar 3.JPG
Size:	34,8 KB
ID:	637191

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Lars M visade för snart två år sedan en lergök, stämplad med monogram och orten Lidingö.

[ATTACH]93664[/ATTACH]

Det krukmakeriet är fortfarande något av ett mysterium, av flera orsaker. Hur ska man tolka monogrammet? GE, SE eller EE?
    Den här högkragade ljusstaken är både etiketterad, som stämplad i godset. På etiketten står Parksätravägen 1 C, och adressen fanns inte 1970, men väl tio år senare, i form av en tvåvånings villa i trä. Röd med vita knutar, enligt hitta.se på gatuvy.
    Den enda skrivna på adressen 1980, var en dam från Småland, född 1895. E:t i monogramstämpeln stämmer in på hennes efternamn, men sedan vet jag inte. EE skulle vara perfekt...
    Fortsatt krukmakeri tycks inte ha bedrivits, eftersom två firmor i helt andra branscher är skrivna där idag.]
    Vilken tur att man inte bor på Lidingö! Där förefaller inte vara någon ordning alls.
    p-son

Comment

Jag får väl ta en sväng förbi den adressen och se om jag får några minnen av en lergöksfabrik! Jag är uppvuxen väldigt nära Parksätravägen men jag har inga minnen av några gökar...

Man skulle ju också kunna kolla med Lidingö hembygdsförening. Jag hör av mig när jag eventuellt vet mer.
      Last edited by Hossbach; 2011-06-14, 19:45.

Comment

Gök i Trosa

Den här lergöken har jag visat på tråden för gökar men nog är det samma signatur som den från Lidingö........
        Jag vill minnas att det finns små troll med sign SG som något liknar??
        Bifogade filer

Comment

Elegant dam från Lidingö

Trollen hittade jag inte men istället denna dam från L-ö.
          Bifogade filer

Comment

Jag cyklade förbi Parksätravägen 1 c igår och tog mig en titt. Snett bakom huvudbyggnaden fanns en mindre byggnad som såg äldre ut. Jag kan tänka mig att den en gång inrymt exempelvis en keramisk verkstad, men det är bara en gissning. Det fanns ingen ute på tomten att fråga och jag var lite för feg för att ringa på ...

Comment

Lidingö Lergökar!!

Keramiken på bilderna är helt riktigt gjord av min mor Gun (Gunborg) Carlsson (1920 – 2009).

Gun var uppväxt på Lidingö och kom redan som 17 åring i kontakt med keramik då hon började i praktik hos Maggi Wibom i Sthlm. Hon hade även ambitionen att söka in på konstfack men livets väg ledde åt annat håll och hon utvecklade sitt skapande på egen hand och är nog vad man kan säga autodidakt. Förutom sin keramik var hon verksam med att måla, väva och sy.

Hon flyttade med make och barn till Trosa -53, till en villa på Västraågatan 57. Den lilla verkstaden var nere i källaren i huset i Trosa. Hon var nog på den tiden mer vad man kallar en konsthantverkare och en skulpterande keramiker mer än en krukdrejare. Guns keramik bestod mycket i tummade skålar, skulpterade alster och gjutna ting i lergods. I Trosa sålde hon keramiken i en hantverksaffär som drevs av Karin Ljunggren (maka till konstnären Reinhold Ljunggren) . Med keramikern Bengt Wall hade hon god kontakt och om jag inte minns helt fel så var det faktiskt hon som inspirerade honom till att börja med keramik.

Familjen flyttade sedan tillbaks till Lidingö -66. Även här var verkstaden förlagd i källarplanet. Första egna butiken låg på Södra Kungsvägen men hon kom senare, i början på 80-talet, att bygga en egen liten bod på tomten på Parksätra vägen 1c där hon sålde sina saker. Damen som var skriven på Parksätra vägen 1980 var min mormor (f 1895, Madesjö församling). Hon bodde vid denna tiden hos oss. Hon hette Ellen Ehrencrona men har inget med monogrammet på keramiken att göra. Det är Guns signatur och skall utläsas som GC-.

-83 flyttade Gun med make, mor och två döttrar (där ibland jag) med respektive familjer till Näs, Gotland för att starta upp en hantverkskollektiv. Vi kom då att heta Skåls Krukmakeri och en liten symbol av en eller tre lergökar finns i botten på keramiken där ifrån. Min mor Gun fortsatte med keramiken liksom min syster Maria Carlsson. Maria för övrigt, började sin krukmakarbana hos Bengt Wall i Trosa i början på 60-talet. Där av kom hon att bli en mycket duktig och uppskattad ”pottsvarvare” och hon fortsatte sedan att jobba åt flertalet keramiker på Gotland tills hon landade med oss på Skåls. Skåls krukmakeri och glasblåseri fanns kvar på Näs fram till -95, då gården såldes och min mor flyttade in till Visby. Där med var hennes långa keramikerbana till enda!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg

[ATTACH]93664[/ATTACH]

Fortsatt krukmakeri tycks inte ha bedrivits, eftersom två firmor i helt andra branscher är skrivna där idag.

[ATTACH]93663[/ATTACH]

[ATTACH]93662[/ATTACH]

[ATTACH]93661[/ATTACH]

Comment

Damen i keramik är gjord av Gun och är en avbild av ”Trosamamsellen”. Förbilden var en dam på ett kort från sekelskiftet och på café Mamsell Trosa kunde man se servitriserna i tidstypiska dräkter; långa svarta klänningar med förkläde och halmhatt.

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Trollen hittade jag inte men istället denna dam från L-ö.

Comment

Ursprungligen postat av katina Visa inlägg
                  Damen i keramik är gjord av Gun och är en avbild av ”Trosamamsellen”. Förbilden var en dam på ett kort från sekelskiftet och på café Mamsell Trosa kunde man se servitriserna i tidstypiska dräkter; långa svarta klänningar med förkläde och halmhatt.
                  Tack Katina och välommen till detta forum!
                  Det var mycket intressant och värdefull direktinformatioin från säker källa!

Comment

Åh...

...Tack det var bara roligt att kunna hjälpa till!

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Tack Katina och välommen till detta forum!
                    Det var mycket intressant och värdefull direktinformatioin från säker källa!

Comment

Det är väldigt roligt att Du hör av Dig med en berättelse om Din mor, och att mystikens slöja dragits undan för Lidingö Lergökar!

Jag hoppas att det finns bilder kvar från Guns verksamma liv i verkstaden, samt bilder på fler föremål - men det återkommer vi till.
                      Maria på forumet ska ha ett stort tack, som lyfte luren och fick tag i Dig mitt i semestertiden.

Comment

Tack så mycket för intressant "inside"-information, Katina.

Tack även till Gideon, som tydligen än en gång utfört ett storartat "detektivarbete".

Comment

Nu vet jag inte om Katina fortfarande läser på detta forum, men jag kan ju chansa på det. Jag funderar på var någonstans försäljningslokalen på Södra Kungsvägen låg någonstans. Kan det ha varit i korsningen Parksätravägen/Södra Kungsvägen? Jag har för mig att det ligger en frisersalong där nu.

Comment

Den uppgift jag har fått fram är:
                            Något som hette Lergökarna fanns under åren 1977 och 1978, med mottagning på Södra Kungsvägen 150 och verkstad på Parksätravägen 1 C.
                            För 1979 hittade jag inget, men 1980 dök Lidingö Lergökar upp, med samma adresser. Efter 1982 fanns den inte längre.

Last edited by Gideon; 2012-12-17, 22:08.

Comment

Kanske är det blåsippor som bordsdekoration eller som knivlägg. Och om de kommer från Lidingö, Trosa eller Gotland vet jag inte men att det är Gun Carlsson som signerat syns tydligt. (6 cm långa och 3 cm höga).
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X