Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramik Gubbe "NR3", halv naket =)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Keramik Gubbe "NR3", halv naket =)

Tredje gubben som fick följa med hem är denna. I mina ögon ingen vacker skapelse att se på. Själva gubben tycker jag ser välgjord ut.Däremot tycker jag det han ligger på ser lite taffligt ut.

Även denna signatur är för mig helt okänd. Signerad KE -76.

Någon som kan tänkas ha en idé?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Förlåt, men det "där" är något som skulle kunna ha gjorts vid seriösa kurser varje kväll (inte ABF), som hos en folkhögskola.
    Det här är en av mina bilder från S:t Eriks fhs 1979, då det var skulptur ett par gånger i veckan, vid sidan om olja, akvarell, kroki och grafik.
    Bränning och glasering med handledning av lärare, anställd vid skolan.
    Se Din liggande madonna som ett elevarbete, om inte den ansvarige en dag får syn på den här och protesterar vilt...

Click image for larger version

Name:	St Eriks Fhs 79 4a.JPG
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	514572
    Last edited by Gideon; 2011-05-31, 03:58.

Comment

, "det där" är nog benägen att hålla med dig precis som jag.
      Pes är mitt google.

Comment

Den anatomin översatt i en kvällskurs.......nej, det tror inte jag...........

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
          Den anatomin översatt i en kvällskurs.......nej, det tror inte jag...........
          Tycker också den ser för bra ut, både modellering och glasering (glasyr).
          Madonna ? Ser ut som en naken ålderstigen samuraj i mina ögon ?

Comment

Tja, jag har sett både bättre som sämre alster i jämförelse, på sådana här kurser, som inte bara var ägnade åt pensionärer eller sysslolösa medelålders.
            Det här gänget på folkhögskolan bestod mestadels av ungdomar från gymnasiet, universitetet och arbetslösa som provade sig fram. En och annan av dem blev riktigt bra i olika utövningar, andra slutade tvärt och satsade på helt annat istället.

Madonnan (med platt byst), eller om man så vill, övergödde samurajen har förvisso bra glaseringar, men tänk på att det kan vara läraren som blandade till i glasyrhinkarna och själv ansvarade för bränning i elektrisk ugn.
            Modelleringen var upp till den talangfulle/-löse adepten att utföra.
            Det finns många riktigt fina skulpturer, utförda av sådana som kunde ha gjort sig kända, om de bara hade fortsatt.
            Har ni själva provat på, till och med sett runtom om i kurslokalers hyllor, vad andra har gjort? Ni blir förvånade.
            Polsson har säkert samma erfarenheter, men hans drivkraft och intresse är starkare än hos dem som slutade för tidigt av olika orsaker.

Den sömniga figuren är ambitiöst gjord, men i mina ögon är det fortfarande ett "det där".
            Last edited by Gideon; 2011-06-01, 00:43.

Comment

Intressanta inlägg av duktiga personer där åsikterna går isär. Tyvärr är jag för dålig, ännu, på att bidra med ngt. Men jag följer det med intresse.

Jag lägger upp några mer när bilder på "skapelsen" =)
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

Hmm. Ligger han på paketet?

Comment

Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
                  Hmm. Ligger han på paketet?
                  =) troligtvis eller så är han Grek/Romersk
                  Pes är mitt google.

Comment

Working...
                  X