Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har tillverkat vasen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem har tillverkat vasen?

Denna vas fanns med i lådan som jag köpte i efterhand hos Helsingborgs Auktionsverk.
    Signaturen på undersidan skvallrar om vem som har gjort den. Gissa vem!
    Bifogade filer
    p-son

Julius "Pottelerius" Nilsson, Laholm?

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Julius "Pottelerius" Nilsson, Laholm?
      Jag blir full i skratt! När jag såg att du hade gjort ett inlägg på tråden, tänkte jag innan jag läste ditt svar: "Han tar den på direkten!" Grattis!

Gällande just "Pottelerius" berättade min son idag att han hade besökt en chef på något museum i Danmark för något år sedan. Tydligen hade denne hand om Kgl Dansks arkiv på något sätt. Den tråden ska jag försöka nysta upp just gällande Julius Nilssons Danmarks-äventyr.
      Bifogade filer
      p-son

Comment

Fråga: Var kommer ödlevaserna ifrån?

Dessa, enligt min mening, fula vaser hittade jag på Antikmässan i Helsingborg. Nej, jag köpte inte dem utan nöjde mig med ett fotografi. Vilken företag kommer de ifrån?
        Bifogade filer
        p-son

Comment

Ser ut som, från början marmorerade vaser, från stora Höganäs.
          Men jag drar till med lilla A&J ändå, men det hade varit klart häftiigast med rundstämpeln från Hagaström.

Jag skulle ha köpt och skrapat dem...

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Ser ut som, från början marmorerade vaser, från stora Höganäs.
            Men jag drar till med lilla A&J ändå, men det hade varit klart häftiigast med rundstämpeln från Hagaström.
            Jag skulle ha köpt och skrapat dem...
            Bravo, Gideon! Det är en rundstämpel, men inte A&J eller Hagaström.
            p-son

Comment

Fanns ett företag i malmö med rund stämpel och som gjorde kallmålade vaser med ödlor på, är minnet på rätt väg?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Fanns ett företag i malmö med rund stämpel och som gjorde kallmålade vaser med ödlor på, är minnet på rätt väg?
                Du tänker på Otto B. Olssonstämpeln?

Comment

Känns inte helt rätt men det borde vara den, visst gjordes det kallmålade vaser med påsatt ödla där?
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kan Tingeling tänka på

G. A. Johnn. Grundad i Malmö av G.A. Johnn 1909; tillverkningen upphörde 1919 p.g.a. materialbrist. Utställde i Malmö 1914 i Industrihallen "vaser, skålar och amplar af lergods med i oljefärg målade gröna, gula och rödskimrande färger". Litteratur Almström 1915. Signering G.A. Johnn/Malmö.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Du tänker på Otto B. Olssonstämpeln?
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post145315
                      Känns inte helt rätt men det borde vara den, visst gjordes det kallmålade vaser med påsatt ödla där?
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Kan Tingeling tänka på

G. A. Johnn. Grundad i Malmö av G.A. Johnn 1909; tillverkningen upphörde 1919 p.g.a. materialbrist. Utställde i Malmö 1914 i Industrihallen "vaser, skålar och amplar af lergods med i oljefärg målade gröna, gula och rödskimrande färger". Litteratur Almström 1915. Signering G.A. Johnn/Malmö.

http://precisensan.com/antikforum/sh...ighlight=johnn
                      Så rätt så Tingeling och Kaptenen! Här kommer bildbeviset.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2011-07-27, 19:12.
                      p-son

Comment

Working...
                      X