Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jie- Anita Nylund sign?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jie- Anita Nylund sign?

Jag har en fundering kring några stpl. och signaturer på mina "pepparsson" figurer från Anita Nylund. Någon som vet om det här är personliga signaturer utöver dom s.k farbriksstämplarna som alltid finns på hennes alster...?
    /Har haft lite funderingar kring det här....
    Bifogade filer

Anita Nylund, signering

Hej
    Eftersom all Anita Nylunds mönster trycktes, var hon ju inte närvarande och signerade inga föremål. Signaturerna undertill kallas för "produktkontroll märken" för att hitta den som ev felat. Anita Nylunds signatur kan finnas i det tryckta mönstret, oftast bakvänt p.g.a, tryckmetoden. Föremålen färglades för hand efter tryck, därför "bomärket". Själva formgivningen stod Jie själv för.

Comment

Tack för den informationen, mkt intressant!
      Så då kan man säga att Anitas alster oavsätt om det är serierna vår lilla stad, kryddgränden, fam. pepparsson, cockie är att dom aldrig har målats personligen av henne själv? Det är alltså enbart tryckta dekorer...

Comment

Anita Nylund

Det är riktigt. Hon dekorerade inget själv, utom kanske något provföremål.
        Det är ju så med alla föremålen som framställts industriellt. De är multikonst, dekorerade av duktiga medarbetare efter givet mönster.

Comment

Intressant, man har ju sett henne med penseln i handen både i tidnings artiklar och
          i andra reportage, men då är det bara "fejade" bilder då?
          Hon tog alltså fram ett originalmönster/ dekor på alla dessa populära 50 tals fajanser
          och Jie själva gjorde modellen så att det sedan vidare skulle tryckas upp industriellt i massupplagor...?
          Jag visste att en hel del alster har tryckts upp efter givet mönster, men hade inte en aning om att den omåttligt populära Anita Nylund inte skulle dekorerat själv. Nyfiken fråga bara, hur vet du allt detta?

Comment

Anita Nylund.

Jag arbetade ju ganska många år på Jie, kom dit strax efter att Anitas period var över.
            Det är därför jag vet en hel del, och delvis hörde ju det till utbildningen också. Kunna och veta de olika metoderna. Jag var anställd som formgivare (Anita var frilans) och lyckades framställa ca 1400 olika modeller på de 30 åren där. Jag dekorerade inte mina produkter, det fanns duktiga medarbetare för sådant, jag var ändå på plats hela tiden. Men originalproverna gjorde jag förstås.

Comment

Jaha, det var kul att höra.
              Ja då har du ju inside info förstår jag, toppenkul och tack för den här
              informationen.

Comment

Working...
              X