Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Jag tror att din säl är tillverkad av Syco.
    Etikettresten ser ut som deras.
    Loppisadiktus

    Comment


    • #92
      Visst kommer den från Syco.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #93
        Japp, och här har vi exempel på fabrikens etiketter:

        Comment


        • #94
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Japp, och här har vi exempel på fabrikens etiketter:
          http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post98783
          Var oxå inne på Syco, men jag har en liten syco-kanna med en helt annan etikett. Därför var jag tveksam.
          Någon som vet namnet på designern?

          Comment


          • #95
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Det stämmer att ljuset gjort fotringen vitare än vad den är i verkligheten, och jag tagit ett nytt foto på förmiddagen. Även den är lite för vit.
            I själva verket är lergodset mer åt det beiga hållet, gul-vitt.
            Oryx och palm, återkommer de som motiv på andra alster från Motala lervarufabrik?
            Den är från Syco Gideon och bör ha ett lock till. Tycker den är läcker.
            Här kommer en i annan färg.

            En till där det tyvärr inte går att få fram fler bilder ens från cachad version.
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #96
              Siv Jacob

              Här är en vas och en skål med sign och etikett av Siv Jacob. Handdrejat och handmålat!
              Bifogade filer

              Comment


              • #97
                Jag vet inte varför den här tråden ligger under litteraturtips. Bör vara "övrigt svenskt".
                Här ett fat med samma typ av hästar som skålen på inlägg 37. Att det är Knud Johansen som drejat är klart men hästmålaren vet jag inte.
                Bifogade filer

                Comment


                • #98
                  Hej!
                  Nu har jag flyttat tråden till Övrigt svenskt, där den givetvis kall ligga.
                  Jag tror att anledningen till att den hamnade fel först var att en rad trådar sammanfogades och då hamnade under destinationen litteraturtips då det finns en bok med bland inläggen.

                  Mvh Simco

                  Comment


                  • #99
                    "Krukan som andas" har den kallats. 24 x 16 cm och 10 cm hög. Jag räknar med att det kan se ganska trevligt ut med några hyacinter eller tulpaner och fyra ljus fram mot advent och jul......
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Här en vas med handristad signatur och ett fat samt ett vikingaskepp. Allt från Syco.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • En liten hermelin i vinterdräkt och en blommig paraply.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av karlsbad Visa inlägg
                          Hej! Vem kan ha gjort denna skål? 14 cm hög och 20cm i diameter. Jag kan inte tyda signaturen.
                          Det är Joyous Schiöler.


                          Joyous Schiöler 1913-1986
                          Eivor Joyous Schiöler, keramiker och formgivare, född i Strömstad den 10 juli 1913 och syster till konstnären Inge Schiöler. Anställd som formgivare vid Syco Keramik i Strömstad under 1950 och 60-talet där hon hade sin egen ateljé. Hennes tillverkning bestod främst av nytto- och hushållskeramik. Hon avlider på Sydkoster utanför Strömstad den 29 januari 1986. Föremålen signerades "JS" tillsammans med Sycos djupstämpel.
                          Exempel på signatur

                          Click image for larger version

Name:	sign J Schiöler.jpg
Views:	1
Size:	8,8 KB
ID:	541931

                          Comment


                          • Tuppägg

                            Den här skålen med lock, urna eller tuppägg är 30 cm hög och egentligen till för äggen på påskbordet. Jag var nöjd ända till jag av en god vän, som är verklig Syco-expert, fick veta att det skall vara samma färg på tuppen som invändigt i skålen....... Och det finns gröna, röda och blåa tuppar! (Blixtfoto har gjort att det öppnade ägget ser brunt ut)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Det låter som överkurs, till och med för en lergodsnörd.
                              Hur ser det ut invändigt på locket?

                              Comment


                              • Tack Gideon!
                                Visst är det överkurs, som på många andra ställen!
                                Och det är väl så att tuppen och den invändiga färgen skall stämma överens på båda delarna, så självklart är det grönt på lockets insida.

                                Eftersom tråden är framme passar jag på att lägga in ytterligare några Syco-alster.
                                Först en elefant som finns både svart och brun. Nr 432. (Det finns en större modell också med nr 2559).
                                Sedan ett fat med hällristningar från Tanum där jag tror att Anita Nylund har gjort förlagan.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X