Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syco

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nallen ser varken ut som en Hjorth eller är en sådan (också utan h).
    Får dock finska vibbar av av de pigga ögonen och den svarta nosen, även om stämpelfragmentet skulle kunna se ut som UE:s tre skorstenar.

Den känns också bekant för mig, och det är ingen dålig artist som kramat fram det lilla livet.
    Låt den bara vara gullig i vitrinskåpet, tills någon kommer med en likadan och brummar högt: -Jag vet!

Comment

Tackar! Skönt att få misstankarna bekräftade över att det ej är en Hjort.
      Spontant så får även jag finska känslor för denna, men har ej hittat den än. Måste dock medge att det är svårt att googla på finska sajter när man inte kan språket
      Får nog göra som du säger Gideon och ställa den i vitrinet för att mogna till.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Nallen ser varken ut som en Hjorth eller är en sådan (också utan h).
        Får dock finska vibbar av av de pigga ögonen och den svarta nosen, även om stämpelfragmentet skulle kunna se ut som UE:s tre skorstenar.

Den känns också bekant för mig, och det är ingen dålig artist som kramat fram det lilla livet.
        Låt den bara vara gullig i vitrinskåpet, tills någon kommer med en likadan och brummar högt: -Jag vet!
        Jag tror inte att du ser de tre skorstenarna eftersom det är Geflefabrikens tre skorstenar, de gjorde inte föremål i rött lergods mer än möjligen i början av sin historia, det lutar mer åt någon annan fabrik, Bo Fajans, Gabriel eller liknande. Den känns som 50-60-tal tycker jag...
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Jag tror inte att du ser de tre skorstenarna eftersom det är Geflefabrikens tre skorstenar, de gjorde inte föremål i rött lergods mer än möjligen i början av sin historia, det lutar mer åt någon annan fabrik, Bo Fajans, Gabriel eller liknande. Den känns som 50-60-tal tycker jag...
          Även om nallen inte skulle vara svensk, så är det värt att lägga på minnet att UE köpte upp Gefle porslinsfabrik 1935, och jag får försvara mig med att det råder akut stämpelförvirring ibland.

Märket nedan är hämtat från http://www.upsala-ekeby.com/gallery_396.html

Click image for larger version

Name:	UE - Gefle 1.JPG
Views:	1
Size:	13,4 KB
ID:	517770

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Även om nallen inte skulle vara svensk, så är det värt att lägga på minnet att UE köpte upp Gefle porslinsfabrik 1935, och jag får försvara mig med att det råder akut stämpelförvirring ibland.

Märket nedan är hämtat från http://www.upsala-ekeby.com/gallery_396.html

[ATTACH]96292[/ATTACH]
            Det håller jag med om, stämpelförvirring råder nog ibland, men inga UE-föremål (rött och brunt lergods, stengods), dvs tillverkade på Ekebybruk, är stämplade med denna stämpel, det är enbart föremål gjorda på Gefle porslinsfabrik som har denna. Kombinationen av rött lergods och denna stämpel har aldrig förekommit så vitt jag vet

Jag har inga fler idéer var den kan komma ifrån, den kan ju även som du säger vara utländsk...

Comment

syco

björnen är från Syco

Comment

Tackar Hade lite misstankar åt det hållet men hittade inget när jag sökte på nätet.

Comment

stämmer bra syco fast man blir lurad av färgen eller hur

Comment

Det skulle vara bra att få också se de andra glasyrvarianterna på nallen - för övertygelsens skull.

Comment

Jag hittar ingen liknande nalle när jag googlar så en liten bild tas tacksamt emot för total övertygelse

Comment

Ursprungligen postat av nillan Visa inlägg
                        björnen är från Syco
                        Så är det ju, jag har sett denna med en brun glasyr som man ser ofta på Sycos grejer, det var där jag kände igen den!

Comment

Från en produktkatalog från Syco kommer här en en hel djurfarm men jag tror att det är björn nr 17 som är aktuell och som jag har förstorat - men tyvärr suddigt.
                          Bifogade filer

Comment

Tack så jättemycket Nr 17 stämmer utmärkt med min björn.

Comment

Perfekt!
                              En källa som produktkatalogen, är omutlig och borde läggas upp med bra bilder i egen Syco-tråd.
                              Glasyrfärgen lurades verkligen.

Comment

Sälsynt säl

Vem har gjort denna sälen(?). Ser absolut svensk ut. Kan det vara Lisa Larson. Rest av en etikett.
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X