Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaser med snarlika modellnummer märkta Ö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vaser med snarlika modellnummer märkta Ö

Hej !
    Är det någon som känner till vad detta är för märkning ?
    Jag har letat lite på nätet men inte hittat något som stämmer in.
    Jag uppfattar det som ett Ö och årtalet/serie 1936 ?

Tack på förhand !
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 12:07. Anledning: Ändrat rubrik för bättre sökbarhet

En svensk keramikvas?

Jag har inhandlat denna vas nyligen och är nu nyfiken på var den har sitt ursprung. Jag känner inte igen modellen direkt, men onekligen ger den vibbar åt den svenska keramiken till. Den har en otydlig godsmärkning, en sifferrad som jag tyder till 1943 eller 1945. Jag har själv en Gabrielvas med liknande hals, dock kortare. Jag har letat lite i det material som finns tillgängligt på nätet, men just Gabriel är det ju lite tunnsått med info om. Ett annat förslag skulle kunna vara St. Erik...
    Bifogade filer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Kan vara Bo Fajans också.
      Dock så går inte numret 1943(5) att identifiera, eftersom produktnumren 1853 till och med 3200 fattas Bo Fajansbokens förteckning, och det rör hela 1930-talets produktion.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Kan vara Bo Fajans också.
        Dock så går inte numret 1943(5) att identifiera, eftersom produktnumren 1853 till och med 3200 fattas Bo Fajansbokens förteckning, och det rör hela 1930-talets produktion.
        Det visste jag inte...

Verkligen synd! Den är köpt i Gävle för övrigt!
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Gissa? själv är jag inte säker!

Höjd: 15 cm. Märkningen ger mig flera alternativ. Undras vad ni säger?
          Bifogade filer
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Spontant skulle jag säga Steninge.
            Kanske ett tillägg i märkningen som gör den till en svårbedömd Sune G Svensson?

Comment

Nej Simco, märkningen röjer inte detta/denne.

Comment

Gissar igen på Örebro-Fajans eller UE?

Comment

Nu blev det lite jobbigt. Nu vet jag inte. Här kommer märkningen. Bevisligen ett Ö, men vad säger det?
                  Bifogade filer

Comment

Jag är relativt säker på att detta Ö borde stå för Örebro,
                    i denna tråd visas en kruka upp av Bengt H. Denna har slående likheter med UE-märkta krukor,
                    UE fortsatte att producera samma modeller, senare med "egen" märkning.

Last edited by simco; 2011-02-23, 20:33.

Comment

Givetvis var Örebro min tanke, men tyckte formen här kändes så modern!

Comment

Hej Äjth och alla andra!

Nu äger även jag en vas i ovannämnda serie. Riktigt snygg tycker jag att den är med sin klotrunda form och släta glasyr.

Köpte denna av en mycket trevlig dam på Tradera. Hon berättade att hon hade lite svårt att skiljas från vasen och att den stått i hennes föräldrahem sedan hon var liten, så länge hon kunde minnas. Damen som är 65 år, visste inte hur länge den funnits i hemmet innan hon minns den, och kunde tyvärr inte lämna några uppgifter om var den inhandlades en gång i tiden.

Det jag tycker är spännande är att numreringen och typsnittet på siffrorna är mycket likt UE´s stämplar. Som nämnts tidigare blev det lite förvirrat när UE, 1928, fortsatte att tillverka ÖF´s modeller, med arbetare från företaget, i UE´s egna fabrik vid Kungsängen.
                        Det jag läst är att dessa föremål sedan stämplades U och därefter UE med Örebros modellnr.

Dock tror jag att denna stämpel hör hemma i denna period. I Grödinges register saknas uppgifter för numreringen 1898 under min vas. Detsamma gäller Äjths, vas om den är numrerad 1938?

Jag tror dessa vaser samt Bengt H´s kruka kan vara pusselbitar i märkningarna både vid Örebro Fajansfabrik och UE.

Hoppas att det dyker upp fler föremål märkta Ö på detta sättet, precis som våra "Kära Örebroare".
                        Men precis som kungen, kan jag ju ha fel
                        Bifogade filer

Comment

Trevligt med en till i familjen. 1936 står det på min.

Comment

Då faller min teori eftersom 1936 är en; Ljusstake 2-armad, 18 x 22 cm, 1929-32.

Om inte sista siffran som utläses 6, egentligen är en svagt stämplad lite överglaserad 8:a

Comment

Frågan är gammal, men har aktualiserats av en annan tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...nsk-keramikvas
                              Örebro (Örjan?) var ett bud, och BoF ett annat.

Likheter kan diskuteras, men Din vas påminner mycket om vad Andersson & Johansson tillverkade på 1930-talet. Andra verkstäder i Höganäsområdet är också tänkbara.

Men jag tycker att stämpelbilden kan vara upp och ner, och isåfall utläses det som 986 B, även om siffran i mitten ser lite konstig ut. Do blir det också ett understruket U, utfört av en vänsterhänt person. Kanske.
                              Frågan är öppen.

Click image for larger version

Name:	O-märkning 1.JPG
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	511661
                              Last edited by Gideon; 2011-03-21, 02:02.

Comment

Working...
                              X