Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

A&J eller ej?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• A&J eller ej?

Den här, 28 cm höga, Kählerinspirerade vasen med piplersdekor är omärkt, men ändå tycker jag att mycket talar för att den slulle ha platsat i AJ-tråden.
    Mest för att blommorna återkommer på andra vaser, som visats tidigare och återkommer här.

Jag vet inte riktigt, men vad talar emot att vasen skulle vara från A&J?
    Ingenting egentligen, men nog skulle en så pass stor pjäs varit stämplad eller signerad.
    Vad tror ni?

Om ni undrar över den svarta ringen, så vet jag inte vad det egentligen är och vad det består av. Ett nedslitet sigill, eller något utomjordiskt?
    Det sistnämnda vill ni inte veta av, inte heller det extrema närfoto, som skrämt bort alla spöken och E.T:s här hemma.
    Ni förskonas från att se den.
    Bifogade filer

Bara för att vara besvärlig har jag en fråga och en fundering.
    Den fina vasen är säkert en tidig A&J.
    Men har dessa blommor kanske har varit populära på flera ställen i denna färgställning?
    I nyare tappning finns liknande på en spargris av Thomas Hellström för Nittsjö.
    Är det en äldre dekor som fabriken använt sig av som THO återanvänt,
    eller har han funnit inspirationen från annat äldre dekorerat gods?

Jättefin vas!
    Bifogade filer
    Last edited by simco; 2011-02-17, 22:53.

Comment

Tack!

Fin gris och snyggare blommor ser man ju inte så ofta.
      Ja, hur målar man blommor?
      Men helt säkert har THO hämtat inspiration. både från A&J. som från många andra håll under sin studietid och hela sitt yrkesverksamma liv.

Dekoren runt blommorna på vasen, påminner om den på Polssons gröna vas, som han slet med länge. Från F... nånting och jag hittar inte den just nu. Skulle vara bra att jämföra med också.

Skönt att ingen vill se den hemska, närgångna bilden.
      Be inte om det - ni kommer att ångra er. Puh.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg

Skönt att ingen vill se den hemska, närgångna bilden.
        Be inte om det - ni kommer att ångra er. Puh.
        Nu måste vi ju få se!!!
        Skräckblandad förtjusnig!!!

Comment

Varför har Du spottat snus mitt på den runda A&J stämpeln Gideon.
          Nej, uppriktigt sagt känns det spontant inte som A&J för mig. Den känns lite för "grov" på något sätt. Både godset och dekoren. Dessutom känns den för mörkt brun, brukar inte engoben på denna typ av A&J vara mer i stil med ljus piplera. Men jag är inte så hemma på denna typ av A&J föremål som Du vet, jag vill ju ha det tidiga stengodset.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
            Nu måste vi ju få se!!!
            Skräckblandad förtjusnig!!!
            Näh, jag vill inte göra Dig och andra sömnlösa.
            Det där i mitten på cirkeln är värst. På nära håll verkar de leva och...
            Nej, usch.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Varför har Du spottat snus mitt på den runda A&J stämpeln Gideon.
            Nej, uppriktigt sagt känns det spontant inte som A&J för mig. Den känns lite för "grov" på något sätt. Både godset och dekoren. Dessutom känns den för mörkt brun, brukar inte engoben på denna typ av A&J vara mer i stil med ljus piplera. Men jag är inte så hemma på denna typ av A&J föremål som Du vet, jag vill ju ha det tidiga stengodset.
            Jag håller med Dig, och därför fick vasen egen tråd istället.
            Men alla keramiker prövade sig fram i början, och denna kan vara en tidig A&J trots allt. Hantverksmässigt är vasen dock utmärkt väl drejat.

Snus är det inte, det kan jag livligt garantera...

Comment

Den av mig nämnda F...-vasen, tillhörig Polsson, är från Falerum och hade inte alls samma dekor. Så det glömmer vi.
              Lika mycket som vi glömmer rysarbilden...

Comment

Jag håller med dig om att den ser väldrejad ut och jag säger som prylsnubben att godset ser grovt ut och ytan känns inte som A&J. Bottnen verkar ovanligt ren och fri från glasyr. Måleriet är lite stelt i jämförelse med de andra med liknande dekor.

Tidig A&J eller en pottemakare som gjort en praktvas med inspiration från Kähler eller A&J.

Comment

Working...
                X