Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hänt 2010 - pes nyårskryss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hänt 2010 - pes nyårskryss

Eftersom jag alltid har som ambition att göra saker och ting ordentligt, samt att jag kände att så inte var fallet med Krukmakarkrysset, presenteras härmed mitt andra och sista korsord på PES - Hänt 2010 - PES Nyårskryss. Det är väldigt stimulerande att förfärdiga korsord, men det tar en evinnerlig tid. Detta kryss är mer genomtänkt, även om det inte är hundraprocentigt. En del uppgifter har kanske hänt före 2010, men något namn måste ju ett kryss ha. Eventuell lösning kan sändas som privat meddelande. För att förenkla en del för en del, kan ett högaktuellt ord på 20 bokstäver som bildas av bokstäverna i de blå rutorna, räcka som svar.
    Lycka till och Gott Slut och Gott Nytt År! Lösningen presenteras den 14 januari.
    Bifogade filer
    p-son

Hallå Pålle,
    Trevlig nyårshälsning tycker en som gillar kryss. Vi spelade Alftapes med ungarna nästan varje kväll och man blev faktiskt fantom på att bygga korsord vilket kom väl till pass i jobbet som reklammakare. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Pålle,
      Trevlig nyårshälsning tycker en som gillar kryss. Vi spelade Alftapes med ungarna nästan varje kväll och man blev faktiskt fantom på att bygga korsord vilket kom väl till pass i jobbet som reklammakare. So long...
      Hej, KvP!

Någon korsordsfantom känner jag mig inte som, utan fan så tom efter flera timmars kryssande kors och tvärs, men kul är det!
      p-son

Comment

Thalatta,
        Navigare necesse est, vivere non est necesse. So long...

PS. Inbillar mig att det finns minst två begåvningar. Den ena är att hitta på saker och ting och fullfölja idén, den andra att finna svaren/förklaringarna till påhitten. Har aldrig lyckats lösa ett korsord.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Thalatta,
          Navigare necesse est, vivere non est necesse. So long...

PS. Inbillar mig att det finns minst två begåvningar. Den ena är att hitta på saker och ting och fullfölja idén, den andra att finna svaren/förklaringarna till påhitten. Har aldrig lyckats lösa ett korsord.
          Det är aldrig för sent! Började med dylika vid en sjukdomsperiod för några år sedan och fann att det gick lättare och lättare, fast jag klarar inte över medium i svårighetsgrad.
          p-son

Comment

Bra mycket bättre än det förra krysset, gode Polsson.

Men ett par näsvisa frågor bör ändå ställas:
            1. 52V - Hur ska man kunna hitta Lars F:s profession? Gott gry är det i honom, men har det funnits grygossar? Inte i drejarprofessionen i allafall. Matlagning? Fågelskådning? Fågelgryn? Ähh...
            2. Är alla blåa fält på sina rätta platser? Får nämligen inte ihop det...

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Bra mycket bättre än det förra krysset, gode Polsson.

Men ett par näsvisa frågor bör ändå ställas:
              1. 52V - Hur ska man kunna hitta Lars F:s profession? Gott gry är det i honom, men har det funnits grygossar? Inte i drejarprofessionen i allafall. Matlagning? Fågelskådning? Fågelgryn? Ähh...
              2. Är alla blåa fält på sina rätta platser? Får nämligen inte ihop det...
              God fortsättning, Gideon, på såväl det nya året som på krysset. Mycket, mycket bättre än det förra krysset, gode Gideon
              Jag vet inte var du har fått y:et i gry ifrån. Enligt min mening är 52V) klart som korvspad. Kolla på "Om mig". Alla blåa fält är på sina rätta platser.
              Du får totalt 20 bokstäver och med hjälp av dem ska du bilda ett högaktuellt ord. Om du har löst krysset men inte får ihop något "blått" ord, är du med på plan ändå, men då blir inte redovisningen lika enkel, kanske.
              Lycka till!
              Last edited by Polsson; 2011-01-01, 16:40.
              p-son

Comment

Tyrckfelsnisse i Nyårskrysset

God fortsättning!

Tyvärr har tyrckfelsnisse smugit sig in i korsordet, men inte av det allvarliga slaget enligt min mening. Sista bokstaven i lodrät 17 ska inte vara blå. Istället är det 4:e bokstaven, i lodrät 17, som skall ha den färgen.

Eftersom samlandet av 20 blå bokstäver endast tarvar lösning av på sin höjd halva krysset, måste ordet som bildas av dessa även presenteras. Alternativet är, som tidigare meddelats, inskickande av hela krysset.

Lycka till!
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2011-01-02, 15:27.
                p-son

Comment

Hmm.. du har nu markerat den fjärde rutan????

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Hmm.. du har nu markerat den fjärde rutan????
                    Tusen tack, Kecke! Jag har ändrat i texten i föregående inlägg.
                    p-son

Comment

Gråt och tandagnisslan

Ehhrm...
                      Här har man slitit i sitt anletes svett, ryckt hårtestar från mager skult och närapå slått sig fördärvad för att få den där lilla bokstaven att passa rätt. Nu visar det sig att blått inte skulle vara så blått på viss ruta, trots dyra försäkringar att så skulle vara - trots allt!
                      Händelsevis, så har jag hittat en tagelskjorta i mormors kista och ett stycke klappträ för ändalykt i farfars säck. Dessa föremål sänds i veckan till herr Polsson, apporterat av ett förlösande ord i blått per mail.

Får man föreslå Scholls fotbad, för att lösa inre spänningar och förebyggande av palaver med viv?

Comment

En årsfråga

Ytterligare en fråga:
                        Året 1909, då Konstindustriutställningen i Stockholm avhölls, sa man väl inte i gemene mun att det var nittonhundraniotalet?

Comment

Ehhrm...
                          Här har man slitit i sitt anletes svett, ryckt hårtestar från mager skult och närapå slått sig fördärvad för att få den där lilla bokstaven att passa rätt. Nu visar det sig att blått inte skulle vara så blått på viss ruta, trots dyra försäkringar att så skulle vara - trots allt!
                          Händelsevis, så har jag hittat en tagelskjorta i mormors kista och ett stycke klappträ för ändalykt i farfars säck. Dessa föremål sänds i veckan till herr Polsson, apporterat av ett förlösande ord i blått per mail.
                          Får man föreslå Scholls fotbad, för att lösa inre spänningar och förebyggande av palaver med viv?
                          Det låter som mord och inga lisor! Men käre Jerry, förlåt Gideon, du måste ha förbarmande med en gammal man som har haft vissa problem med medicineringen under jullovet. Den ena har lett till att den andra har glömts bort. Vilket den ena och den andra är, är en gåta för sig.

Ytterligare en fråga:
                          Året 1909, då Konstindustriutställningen i Stockholm avhölls, sa man väl inte i gemene mun att det var nittonhundraniotalet?
                          Eftersom jag inte var med på den tiden, kan jag inte svara på frågan, men språkligt sett anser jag det inte vara fel.

Lykta till!
                          Last edited by Polsson; 2011-01-02, 19:30.
                          p-son

Comment

Först önskade jag dig en dragig trästuga bortanför Novosibirsk, som duger gott att sitta och huttra i - men med Din förklaring inbjudes Du härmed i värmen igen.
                            Språkligt sett håller jag dock inte med, och förbistring i text hittas alltid i envar tapp - antingen av hö eller is.

Smaklig måltid!

Comment

Först önskade jag dig en dragig trästuga bortanför Novosibirsk, som duger gott att sitta och huttra i - men med Din förklaring inbjudes Du härmed i värmen igen.
                              Språkligt sett håller jag dock inte med, och förbistring i text hittas alltid i envar tapp - antingen av hö eller is.

Smaklig måltid!
                              Tack för det!

Om du ska ha en chans på krysset, har du inte tid att "vränga ord" på tråden
                              utan lyft luren till personligt meddelande.
                              Last edited by Polsson; 2011-01-02, 19:54.
                              p-son

Comment

Working...
                              X