Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det Kudielka eller nån annan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det Kudielka eller nån annan?

Hej!

Jag hittade den här idag och trodde att det kanske var L Hjorth, men skärven är lite för röd för det. Undersidan är vitglaserad (utom på kantringen) så man ser inga stämplar. Skärven är terracottafärgad.

MvH
    Emil
    Bifogade filer

Nej, inte Gertrud Kudielka, och jag har inte sett blominsatser, avsedda för skålar, i produktionen från L. Hjorth.
    Det ovanliga,tennglaserade åsneparet, kan vara från S:t Erik, UE eller annan mindre tillverkare, och rentav självständig keramiker under 1930-talet.
    Kan Du visa undersidan ändå?

Comment

Håller med Gideon och tillägger att den i princip kan vara tysk, österrikisk eller ungersk eller från något annat land med inspiration från Wiener Werkstätte.

Här ett ungerskt exempel

Comment

Okej, men företeelsen - lösa, kupade blominsatser (med figurer på) i skålar, hur vanliga var de utomlands under tidigt 1930-tal?

Comment

Vanliga, skulle ja nog våga säga. De förekommer frekvent i tyska och tjeckiska glasbrukskuranter ofta med välsvarvade kvinnor. Utomlands verkar det finnas samlare av dessa "flower frogs".

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
            Hej!

Jag hittade den här idag och trodde att det kanske var L Hjorth, men skärven är lite för röd för det. Undersidan är vitglaserad (utom på kantringen) så man ser inga stämplar. Skärven är terracottafärgad.

MvH
            Emil
            Med STOOR sannolikhet Gabriel, Emil.

Comment

Tack, tack! Då saknas bara fatet...

Mvh
              Emil

Comment

Working...
              X