Det finns många trådar om Hackefors, allesammans splittrade i servisfrågor och försök till dokumentation - men någon helt tillförlitlig information verkar ännu inte finnas.
På stämpelfronten har vi den här länken:
Och i ämnet historia:
Den säger dock inte något om vilka andra formgivare än Yngve Norberg, Gunther Frahm-Jansen och Marita Sjölund, som anlitades.
Vad som får mig att verkligen undra, är den här bländvita vasen i fälspatsporslin och ett par guldränder, som har ristad dekor. Ursprungligen ristad med spik, därav namnet "spikvas" som kanske myntats av Gunnar Nylund på 1940-talet eller kom senare att heta så i folkmun. Ett grövre exempel hittar vi på den här sidan, där den benämns som "Igelkott": http://www.auktionsbolaget.se/s%C3%A5ld.htm
Bild av den har lagts in här - som jämförelse.
Liknande exempel finns utomlands, som i Norge (Kråkeröy Keramikk).
Stämpeln i guld på den här vasen, verkar vara bland de tidigaste och från tiden då man framställde eget porslin. Inget nämns om prydnadsgodset, så jag undrar om det går att peka ut G.N. som upphovsman här eller någon helt annan? Är det fråga om plagiat rentav?
Svagt intryckt i godset, ovanför stämpeln, ses också namnet Hackefors.
Låt era funderingar flöda och kom mer än gärna med nya, opublicerade fakta!
På stämpelfronten har vi den här länken:
Och i ämnet historia:
Den säger dock inte något om vilka andra formgivare än Yngve Norberg, Gunther Frahm-Jansen och Marita Sjölund, som anlitades.
Vad som får mig att verkligen undra, är den här bländvita vasen i fälspatsporslin och ett par guldränder, som har ristad dekor. Ursprungligen ristad med spik, därav namnet "spikvas" som kanske myntats av Gunnar Nylund på 1940-talet eller kom senare att heta så i folkmun. Ett grövre exempel hittar vi på den här sidan, där den benämns som "Igelkott": http://www.auktionsbolaget.se/s%C3%A5ld.htm
Bild av den har lagts in här - som jämförelse.
Liknande exempel finns utomlands, som i Norge (Kråkeröy Keramikk).
Stämpeln i guld på den här vasen, verkar vara bland de tidigaste och från tiden då man framställde eget porslin. Inget nämns om prydnadsgodset, så jag undrar om det går att peka ut G.N. som upphovsman här eller någon helt annan? Är det fråga om plagiat rentav?
Svagt intryckt i godset, ovanför stämpeln, ses också namnet Hackefors.
Låt era funderingar flöda och kom mer än gärna med nya, opublicerade fakta!