Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

30-talskeramik av eva - vem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 30-talskeramik av eva - vem?

Tog dessa bilder i en antikaffär i Göteborg där de just hade köpt in ett hem med en hel drös keramik gjorda av samma kvinna. Allt var märkt -37 eller -38 tillsammans med signaturen Eva. Är det något som någon känner till här?
    Bifogade filer

Ingen som har kunskaper om dessa? Jag köpte vasen med katterna på idag. De har inte varit till salu förut pga att handlaren letade info om dessa innan han prissatte, men nu finns det priser trots att han inte hittade några uppgifter.

Comment

Jag har funderat på siganturen eva ett tag, och tror att jag sett den någon gång tidigare.
      Men den är för mig helt okänd, och frågan är om det är ett personamn, sammansatt verkstadsnamn, eller ett konstnärsnamn som ändrades till ett senare, mer känt namn?

Det är bra gjorda föremål, och jag får en känsla av Stenebyskolan, Vera Haij, Maggie Wibom, Anna-Lisa Thomson och Hildur Haggård i en märklig mix.
      Så många på en gång i just Göteborg, indikerar att samlingen kommer från konstnärens dödsbo, eller en närståendes, som råkat samla på föremålen?

Handlaren måste försöka leta bakåt, på inköpsstället, och be om säljarens kontaktinfo eller be att få frågan framförd (om det var en auktion).
      Det är mycket väl värt att utreda!

Comment

Det är gjort av en duktig keramiker, tänker på t.ex Eva Jancke-Björk som haft egen verkstad i Mölndal och dessutom undervisat vid HDK i samma stad. Så sent som 1946 står hon som Eva Björk i katalogen till Nordiskt konsthantverk på Liljevalchs.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Det är gjort av en duktig keramiker, tänker på t.ex Eva Jancke-Björk som haft egen verkstad i Mölndal och dessutom undervisat vid HDK i samma stad. Så sent som 1946 står hon som Eva Björk i katalogen till Nordiskt konsthantverk på Liljevalchs.
          Du har en mycket bra koppling där.

HDK har annars bara hetat så sedan 1989, om man ska vara petnoga.
          Ur http://www.hdk.gu.se/sv/om-hdk/historia:
          "Kärt barn har många namn, brukar man ju säga. HDK har under sin 160-åriga historia ändrat namn några gånger. När skolan startade 1848 var namnet Slöjdföreningens skola, i folkmun kallad ”Slöjdis”. Namnet ändrades 1964 till Konstindustriskolan. Vårt nuvarande namn, Högskolan för Design och Konsthantverk, oftast förkortat HDK, har vi haft sedan 1989."

Var skolans keramikverkstad var belägen, i slutet på 1930-talet, går att ta reda på, men då blir det inte förvånande med Eva Jancke-Björks egen.
          Idag:
          Den sida du försökte nå kunde inte hittas, det kan bero på att du klickat på en länk som inte fungerar, att du skrivit in en adress fel eller att sidan du försökt nå är bortagen eller flyttad.

Tankesprången fortskrider...

Comment

Det intressanta är att Eva Björks signatur, alltså före den kända EJB-signaturen är så okänd. Jag har sett ETT föremål med en annorlunda signatur, men det är skänkt till Grödinge och den ser inte ut som på denna tråd. Dessutom har hon tydligen jobbat som freelance mycket under sin keramikbana, var hon hållit till geografiskt under de perioderna har inte framgått i mina källor.

Comment

Handlaren fick inga uppgifter från säljaren. Det är väl vanligast att man försöker gå den vägen men här gick det inte. Vasen med katterna är 13 cm i diameter och jag fick den för 100 kr.

Skulle de föreslagna namnen stämma åldersmässigt vid den tiden?
              Last edited by J.J; 2010-11-01, 21:30.

Comment

Åldersmässigt och stilmässigt kan det nog stämma men ingen har ju veterligen signerat på detta sätt......det är en svår nöt att knäcka.
                Eva Jancke-Björk undervisade i keramik vid Slöjdföreningens skola i Göteborg 1922-45, skulle kunna vara alster från den tiden?????????
                Last edited by prylsnubben; 2010-11-01, 22:44.

Comment

Birgitta Lundblads längre presentation av Eva Jancke Björk, i boken om Bo Fajans, är intressant att läsa.

Där står bland annat att åren 1921 till 1945, undervisade hon i, utöver keramik, också i konstruktionsritning och frihandsteckning på nämnda skola. Det gjorde hon under vintermånaderna, och det var under fåtal sommarveckor hon arbetade för Bo Fajans, under årens lopp.
                  En bild på sidan 146, visar en lockurna, med pålagda reliefer från 1941, och den stämmer bra, även i glasyr, om man skulle ställa den mitt bland allt det andra på bordet.

Eva J.-B. föddes som Jancke, och det har varit hopplöst att få fram hennes make Björks personuppgifter, men han gick bort redan 1919, kan man utläsa av Sveriges dödbok.
                  Hon gifte tydligen aldrig om sig och hennes aska är spridd i en minneslund i Stockholm.

En fråga direkt till någon av HDK:s kunskapare i skolans egen historia, borde rendera i en lösning på gåtan med märkningen eva eller lämna den obesvarad, för PES-detektiverna att söka vidare på.
                  Hypoteser hittills: Antingen är alla alstren av E.J.-B:s hand, eller så är det blandade elevarbeten, som fick "med beröm godkänt" att märkas med hennes dåvarande verkstadsnamn.

Comment

Fina saker J.J!
                    Lite mer om henne i en tråd om en vas jag undrade över. Men ingen lösning på din gåta...

http://www.precisensan.com/antikforu...ghlight=jancke

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                      Fina saker J.J!
                      Lite mer om henne i en tråd om en vas jag undrade över. Men ingen lösning på din gåta...

http://www.precisensan.com/antikforu...ghlight=jancke
                      E-et på Din tråd Rosa och på denna känns lite besläktade, tycker jag.

Comment

Liiiite i så fall

Comment

Jag tackar för svaren, även om det inte med säkerhet kan bestämmas vem som har gjort föremålen. Kanske kan det komma nya uppgifter med tiden.

Comment

Working...
                          X