Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner någon till denna figurin? [ID: Rosberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Känner någon till denna figurin? [ID: Rosberg]

Jag har köpt en helt underbar figurin, ca 50cm hög. Hittar ingen märkning men botten verkar vara övermålad. Vågar man ta bort färgen under för att se om det är något där och vad ska man använda för medel i så fall? Spelar egentligen inte någon roll varifrån den kommer men det är alltid roligt att veta man har och ursprung. Men jag köpte den för att jag föll för den som en klubbad oxe!
    Bifogade filer

Heeeeeeeeeelt underbar.. Vid första anblicken tänkte jag Mari Simmulson.. ska bli kul o se om nån känner igen den

Comment

Lyfter frågan. Är så nyfiken på den... Och om jag vågar ta bort färgen under?

Comment

Lyfter igen! Försöker en gång till....

Comment

Titta efter om det inte står, ibland svårläst, Rosberg någonstans på klänningen.
          Isåfall kan det vara Rut Rosberg.
          Ett annat, men mindre troligt, alternativ är Bengt Wall, med signaturen B. Wall.
          I annat fall har Du inget att förlora på att ta bort färgen undertill, som kan ha dränkt den ristade signaturen. Skrapa försiktigt till att börja med. Att använda färgborttagningsmedel, är också att riskera att en målad signatur försvinner.
          Besvärligt val.

Annars kan det klokaste rådet vara att låta bli den, och vänta tills någon annan liknande, men signerad, skulptur dyker upp.

Comment

Ett stort TACK Gideon!
            Helt otroligt, jag hittade ju Rosberg i nedre delen av klänningen! Och jag som tyckte att jag hade synat den överallt

Comment

Och då till nästa fråga! Vem var hon?
              Googlade på namnet och fick inte många träffar...http://www.lexikonettamanda.se/lette...ar=17&limit=-1

Comment

Det är en bra fråga.
                Inte många rader är skrivna om henne i Nyströms bok "Svensk keramik under 1900-talet" heller, mer än att hon levde 1912-1982.

På grundval av det, hittades hon i Sveriges dödbok 1947-2003:
                Rosberg, Rut Viola
                Krageholmsg 28
                216 19 Malmö
                Död 2/6 1982.
                Kyrkobokförd (1967) i Limhamn, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1967) på samma ort.
                Född 13/2 1912 i Limhamn (Malmöhus län, Skåne).
                Ogift kvinna.

Hennes alster har jag sett flera gånger, under årens lopp, på auktionsvisningar, allt från små figurer, till sittande skulpturer, men inte någon så stor som Din.
                Hon borde lyftas fram, och den här tråden är perfekt för det ändamålet, med en ID-märkning.
                Kanske, kanske finns hon med i Allhems konstnärslexokon? Gå till biblioteket och håll tummarna.

Comment

Jag hittade henne i "Svensk keramik under 1900-talet".
                  Men väldigt lite information där också: "Skulptör, studier i Malmö och Paris. Har gjort figuriner i glaserat lergods"
                  Får kanske göra ett besök på biblioteket...

Comment

Figurin (38 cm), men initialerna i signaturen J R eller J E?
                    Bifogade filer

Comment

Snygg figurin!

Det är inte bara initialerna i början som konfunderar, efternamnet ser inte ut som Rosberg, men Ros(l)berg? Ser du vad det är för bokstav efter "s" Kaptenen?
                      Det skulle vara önskvärt om även LiB kunde kika på sin dam och se om det står Rosberg eller om det finns en extra bokstav i efternamnet även där.

Comment

Tack så mycket!

Efternamnet ROSBberg konfunderade mig också, men förklaringen är nog den att det är ett djupt hack i foten och skulptrisen har vid signerandet kommit på att det inte fungerar att rista B där när hon väl har börjat. Hon fortsätter därefter med berg.

Bifogade filer
                        Last edited by Kaptenen; 2011-07-23, 17:25.

Comment

- VAS + STATYETT
                          nr 308 8721

J E Rosberg, afrikanska, (skador)

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={FF25B87E-7E53-11D8-A3DE-00034732C930}"]http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={FF25B87E-7E53-11D8-A3DE-00034732C930}

- 201 5061 FIGURIN, J.E. Rosberg, 1953, afrikanska, H24
                          http://metropol.se/auctions/detail.asp?og={4038BB43-062B-11D7-AA16-000102A05E17}

Bilder från Auktionshuset Metropol

- 263
                          Afrikansk figurin flicka med barn sign. J E Rosberg H:22cm
                          Auktionsdatum
                          2011-06-26 (finner ingen bild), Arvika Auktionsverk AB

- Tradera
                          Signerad Je Rosberg
                          25 cm hög

Hallands Auktionsverk
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kaptenen; 2011-07-23, 21:30.

Comment

Spännande med fler afrikanskor som är signerade J. E. Rosberg!

Jag fann en J. E. Rosberg som tydligen är författare och/eller fotograf:

Svenska folskolans vänners bilder från svenska bygder. Andra serien
                            Den Österbottniska landsbygden

P. Nordmann och J. E. Rosberg, Helsingfors 1912, opaginerad Tvär 8: Häftad. 80 fotografier i svartvitt med sammanhörande text. Solkigt och småtrasigt omslag. Planscherna hela och rena. Svenska hylla: 146

och en till bok

Lapplynne.

Rosberg, J. E.
                            J. A. Lindblads Förlag, Helsingfors 1922. 204 sid. Halvfranskt band med blindpressad dekor på främre pärmen. Ryggen lätt nött. Namnteckning på främre försättsbladet. Illustrerad. Svenska hylla: 52 A

Last edited by simco; 2011-07-23, 20:55.

Comment

Och ännu än bok som ska vara illustrerad i texten:

Resehandbok I Södra Finland. Resehandbok II Mellersta och Norra Finland.

Rosberg, J. E. / Numelin, Ragnar
                              Helsingfors 1920-1923. Frenckellska Tryckeri Aktiebolaget. IV,100,43,36,55,31,65,67,69+80,78 ,142,104,122,66,59 sidor. Klotband, 2 volymer, litet format. Illustrerad i texten. Turistföreningens resehandbok i 14 delar samt ett ortsregister, innehåller bl.a. Helsingfors, Karelen, Åland och Lappland. Bindningen något lös mellar ett par sektioner i boken. Svenska hylla: 2063

Är det i Finland vi skall söka denne J. E. Rosberg månne?

Comment

Working...
                              X