Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En gammal rackare? [ID: Ragnar Andersson, Ålgården, Arvika]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En gammal rackare? [ID: Ragnar Andersson, Ålgården, Arvika]

Denna lilla vasen stod på en hylla bredvid Söderbergvasen som jag har på en annan tråd.. Den känns äldre men jag vet inte..kan någon hjälpa mig??
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 10:39.

Ja, runt 1920 är den förmodligen drejad och med sgrafferad dekor. Den rödbrännande leran skulle kunna peka på Sverige. Jag och förmodligen många med mig skulle vilja se hela bottnen. Jag läser första bokstaven som R och kanske ett mycket slarvigt A. Ska strecken framför R läsas blir det då IRA.

Comment

Tack Kaptenen..då var min känsla rätt då.. Jag ska ta en bättre bild på botten o försöka få in den i morgon.. Jag har problem med att få in bilder då jag måste krympa dem o jag e inte så bra på sånt.. Det e därför jag ofta använder collage för då behöver bilderna inte minskas..

Comment

Nya bilder på vasen

Har försökt att ta bättre bilder på min lilla vas..blev tyvärr ett collage igen..men jag hoppas att botten syns bättre..
        Bifogade filer

Comment

Tack för nya bra bilder! Du har väl synat bottnen så där inte finns något spår efter en djupstämpel?

Tillsvidare tror jag på RA, men vem det är vet jag inte. Hur hög är vasen?

Comment

Hej igen..vasen e ca 12 cm hög.. Kan inte se några stämplar alls..eller ja plötsligt ser man ju en massa konstigheter när man börjar syna..men inget jag kan kalla djupstämpel..mest skuggor e det nog som spökar.

Comment

Kan det vara Ragnar Andersson Ålgården Arvika. Han signerade med ett R men
              kan han ha signerat RA när han gick i lära hos sin far Martin Andersson MA. Han arbetade i samma stil som sin far och Martin gjorde mycket med den svarta glasyren runt Kanten på koppar och vaser

Mvh
              Bengt

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Kan det vara Ragnar Andersson Ålgården Arvika. Han signerade med ett R men
                kan han ha signerat RA när han gick i lära hos sin far Martin Andersson MA. Han arbetade i samma stil som sin far och Martin gjorde mycket med den svarta glasyren runt Kanten på koppar och vaser

Mvh
                Bengt
                Det låter mycket troligt tycker jag.

Comment

Tycker också att det låter troligt. Den är så "Arvika".
                  Läcker vas!

Comment

Working...
                  X