Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

E Söderberg [ID: Elsa Söderberg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• E Söderberg [ID: Elsa Söderberg]

Hittade denna vackra vas idag och undrar vem denna E Söderberg kan vara..har hittat en Elsa Söderberg men ingen info om henne..kan någon hjälpa mig
    Bifogade filer
    Last edited by engelsson; 2010-09-26, 18:48.

Elsa Söderberg jobbade på Hovmantorp (glasbruket) på 60-talet. Fast huruvida det är samma Elsa vet jag inte...

Comment

Elsa Söderberg (1930-1978) passar perfekt.

Nyström skriver: Keramiker utbildad vid konstfack 1949-53, egen verkstad i Västerås 1955 (firmanamn Torpet), sedan 1965 i Hovmantorp, där hon tillverkade bruks- och prydnadsting i stengods, även arbetat vid Hovmantorps glasbruk och för Jie i Gantofta keramikfabrik 1960-68.

Vas (9 cm hög) för Jie, signerad Elsa S.
      Bifogade filer

Comment

O tack för svar.. Så det var Elsa då.. Jätteintressant..jag tycker mycket om min vas..nu ska jag spana efter fler..

Comment

Här kommer två små godbitar av Elsa. Hennes miniatyrer, oftast märkta ES är ganska populära samlarobjekt.
          Bifogade filer
          www.starkeld.com

Comment

Tack för alla svar..o tack för att ni visar fler alster av henne.. De två vaserna längst ner tyckte jag mycket om.. Något att spana efter definitivt

Comment

Fina saker ni visar upp!

Bidrar med tre andra alster av Elsa Maria Söderberg. Jag tycker att det är riktigt synd att hon inte fick ett så långt liv. Endast 48 år gammal vid sin bortgång den 15 maj 1978. Smålandsposten kanske har minnesrader om henne under sommaren det året, så det borde gå att ta reda på mer om hennes verksamhet.

Den minsta, trattvasen, tycker jag bäst om, för sin glasyr. Sedan väcker den stora kottskulpturen min undran.
              Vad kan det vara för något? Finns den på riktigt eller är bara fantasifull?
              Bifogade filer

Comment

Miniatyr?

Jag vet inte var gränsen går för miniatyrer, men denna 9,5 cm höga vas
                tar inte särskilt stor plats.
                Bifogade filer
                p-son

Comment

Liten Miniatyr vas signerad ES

Tyckte denna var både härlig och annorlunda. Det finns en hel del keramiker som signerat ES men kunde inte hitta någon som riktigt stämde in på denna.

Någon som ev har några förslag?
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

Comment

Elsa Söderberg
                    Last edited by Kaptenen; 2011-04-17, 08:47. Anledning: Sammanfogat trådar

Comment

Kul och tack som vanligt Kaptenen, hade missat den tråden.
                      Pes är mitt google.

Comment

Gissa på oink oink [ID: Elsa Söderberg]

Vem har gjort denna miniatyr gris? Den mäter endast 4,5cm i höjd och 5cm i längd.

(Har man bra minne, så kanske denna blir lätt att lösa med tanke på färgen)
                        Bifogade filer
                        Pes är mitt google.

Comment

Kan det vara Löthman i Hjo?

Comment

Irma Yourstone?
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det "sandiga" stengodset ser ut som SPM eller Selsbo. Men jag stannar för Selsbo Keramik.

Comment

Working...
                              X