Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Löpandehund

    En skål i gult, brunt och grönt med dekor löpande hund. 20 cm Ø och 7 cm hög. Signerad CN (eller möjligen CW) samt 19-21. Betalade ett för mig ovanligt högt pris men Emmaus bedriver ju välgörenhet.
    Om jag inte fegat, hade den självklart hamnat på arvikatråden...........
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av humla27 Visa inlägg
      Har ju förstått att vi har riktiga forskare kring allmogekeramik här på forumet. Är det någon som är så intresserad av ämnet att det vore intressant med skärvor som jämförelseobjekt? Gräver och planterar i trädgården och får upp en massa gamla skärvor av olika slag. En hel del glaserad keramik som jag uppfattar som gamla. De finns ganska djupt i jorden. Bor på gammal mark i Barsebäck, sydvästra Skåne.
      Bara att komma och hämta i så fall
      Låter intressant, men min lergodsnisch är inte så bred att jag kan härleda arkeologiska skärvor.
      p-son

      Comment


      • Jag brukar inte köpa hem keramik som har sprickor eller andra defekter. Men idag kunde jag inte stå emot. För 45 SEK kom detta 185 år gamla fat med. 1829 med sirliga siffror men vinklat i förhållande till öronen. Givetvis ingen signatur eller beteckning men ett härligt slitage på bottenplattan. 33 cm mellan öronen och 8,5 cm högt och ytterligare lite sticker öronen upp.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ett stort grattis till skålfatet, vilken lycka att ha det på bordet i midsommar.
          "Some fruit" kan väl passa som ackompanjemang.

          Comment


          • Ett helt underbart fyndigt fat Lars M.Grattis!!

            Comment


            • Jag hade absolut inte heller kunnat stå emot en så fin, gammal skål.

              Gratulerar!

              Comment


              • Tack prylsnubben, Fnusfröken och Gideon!
                Var det så här du hade tänkt dig, snubben?
                Trevlig midsommar till alla och envar!
                Bifogade filer

                Comment


                • Det hade jag nog inte vågat, härligt, härligt men farligt, farligt. Var försiktig så att inte
                  röd bärsaft färgar av sig på "den gamle". Skulle själv inte chansa med frukt och bär som
                  kan avge saft utan hellre ta t.ex. äpplen eller citrusfrukter.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Jag brukar inte köpa hem keramik som har sprickor eller andra defekter. Men idag kunde jag inte stå emot. För 45 SEK kom detta 185 år gamla fat med. 1829 med sirliga siffror men vinklat i förhållande till öronen. Givetvis ingen signatur eller beteckning men ett härligt slitage på bottenplattan. 33 cm mellan öronen och 8,5 cm högt och ytterligare lite sticker öronen upp.
                    Grattis till det fatet, Lars M! Och Glad Midsommar!
                    p-son

                    Comment


                    • Okänd lergodsvas

                      Hur ofta får man köpa krukmakarlergods för 10 kronor! För min del är det sällan, men denna vas som såldes på en loppis intill tippen i Trelleborg, föll mig genast i smaken. Undrar om Gideon har någon teori om ursprunget?
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • Ja, faktiskt, goa herrn.
                        Jämför bottnarna med dessa två, tidigare visade ting. Lundholms far är fortfarande på tapeten - för mig.

                        Click image for larger version

Name:	Carl August Nilsson Lundholm 1c.jpg
Views:	3
Size:	30,8 KB
ID:	555422

                        Click image for larger version

Name:	Carl August Nilsson Lundholm 5c.jpg
Views:	3
Size:	36,0 KB
ID:	555421
                        Last edited by Gideon; 2014-08-14, 18:49.

                        Comment


                        • Te till Modern

                          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                          Efter någon minut kom han med denna "moderskapspotta"
                          (barsel=moderskap) och då fick jag en sådan där känsla i kroppen som alla lergodsfantaster väl känner igen.

                          Enligt litteraturen tog man i Danmark med sig en sådan potta med mat i till den nyförlösta modern vilken ju knappast kunde stå vid spisen vid det tillfället.
                          Denna flödigt engoberade blådekorerade tekanna hittades idag. Visst ser det ut som en "barselpotte" med pip.
                          Hål på insidan som visar att det handlar om en tekanna. Visst får man vibbar åt lite olika håll även av denna.
                          Svensk eller Dansk, vad tror Ni? Priset 4.25 indikerar ju en viss ålder, kanske 30-tal.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Pottemagagagods från Trelleborg och andra orter

                            I samband med att jag släppte min bok "Pottemagare kring Söderslätt, Carl Lundholm och Bergmans i Blekinge", passade jag på att ställa ut 3/5 av min lergodssamling på Kulturbruket (f.s Sockerfabrikens kontorsbyggnad) i Trelleborg. Och det var en härlig upplevelse att få se sitt lergods i ett och samma rum utan konkurrerande möbler. Tre helger i januari månad var utställningen öppen och jag träffade många okända och intressanta människor. Eftersom jag gärna delar med mig, visar jag här utställningen förhoppningsvis till stor glädje för lergodsnördar och andra.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2016-02-25, 11:31.
                            p-son

                            Comment


                            • Pottemagargods från Trelleborgs och andra orter II

                              Och här kommer resten av utställningen.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • Okända tvåöringar

                                Köpte detta lergods på Crafoords för några veckor sedan. Flaskorna med två öron är en gåta enligt min mening. Enligt Petriboden, Lund,Pelle Hylta, har han haft en signerad "Ystad", men för övrigt lyser "de andra" med sin frånvaro av signering. Museet i Ängelholm har också några. Den bruna vasen är signerad Laholm med samma stämpel som både Julius och han efterträdare, OL, använde.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X