Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas av Hertha Bengtsson?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas av Hertha Bengtsson?

Jag fyndade denna vas på loppis idag. Glasyren och ojämnheterna gör att den får ett mycket organiskt uttryck, lite som en pumpa eller melon. Jag är definitivt ingen expert i ämnet men signaturen tyder på Hertha Bengtson, även om jag inte sett något liknande av henne. Vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	HB1.jpg
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	626296

Name:	HB2.jpg
Size:	25,0 KB
ID:	626297

Name:	HB3.jpg
Size:	49,0 KB
ID:	626298
    Last edited by Mr.; 2010-09-18, 11:54.

Ingen som behagar komma med en åsikt här? Beror tystnaden på att det är svårt eller på att jag är helt fel ute eller på något annat?

Vasen är ca 16 cm hög och 12 cm i diameter och har ett antal glasyrmissar som jag visar nedan. Är man välvilligt inställd kan man se dem som att de förhöjer den organiska känslan. Ser man på det tvärtom så kanske de tyder på amatörarbete.

När det gäller Hertha läste jag i A&A (nr 12 - 93) att hon lärde sig dreja på kvällarna när hon jobbade på Rörstrand. Där finns även en bild på en liten blå kruka som hon gjort. Men kanske fanns det alltid Rörstrand- eller A&J-stämplar på allt som hon gav form åt?

Hur som helst gör den sig bra tillsammans med mina övriga Stålhane- och Nylund-vaser.

Name:	HB4.jpg
Size:	38,3 KB
ID:	499605

Name:	HB5.jpg
Size:	30,2 KB
ID:	499606

Comment

Hej Mr!

Jättefin vas du hittat som jag gärna skulle ha i min ägo.

Jag tror tystnaden beror på att de små grå arbetar.
      Jag kan varken bekräfta eller dementera. Men intressant är att söffe för ett tag sedan visade upp en svart vas i från Rörstrand, märkt HB under, med samma typ av sammansatta bokstäver som din vas. I tråden kom det inte fram om "HB" var Hertha Bengtsson eller inte, men faktum är att detta "HB" i allafall har en knytning till Rörstrand. Som jag ser det är det en ledtråd. Rörstrands museum brukar ibland ha svårt med att lämna information p.g.a. av avsaknad av register e.t.c. men de borde kunna svara på om signaturen ser ut som Herthas, särskilt om du får låna söffes bild som referens till ett annat HB alster med klar Rörstrandskoppling.

Hoppas du får fram formgivaren, personligen tycker jag att vasen är en höjdare!

Mvh Simco

Comment

Stort tack för inlägget Simco! Kul att någon annan tycker om den då jag själv föll pladask.

Att sammansatt HB användes som signatur av Hertha Bengtson är nog inget att tveka på men det kan ju vara någon annan med samma sätt att signera.

Jag skall skriva till Rörstrands museum så får vi se om de kan bekräfta eller dementera.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Hej Mr!

Jättefin vas du hittat som jag gärna skulle ha i min ägo.

Jag tror tystnaden beror på att de små grå arbetar.
          Jag kan varken bekräfta eller dementera. Men intressant är att söffe för ett tag sedan visade upp en svart vas i från Rörstrand, märkt HB under, med samma typ av sammansatta bokstäver som din vas. I tråden kom det inte fram om "HB" var Hertha Bengtsson eller inte, men faktum är att detta "HB" i allafall har en knytning till Rörstrand. Som jag ser det är det en ledtråd. Rörstrands museum brukar ibland ha svårt med att lämna information p.g.a. av avsaknad av register e.t.c. men de borde kunna svara på om signaturen ser ut som Herthas, särskilt om du får låna söffes bild som referens till ett annat HB alster med klar Rörstrandskoppling.

Hoppas du får fram formgivaren, personligen tycker jag att vasen är en höjdare!

Mvh Simco
          Jag håller inte med Dig, Simco, om att vasen som Söffe visar i länken inte blev klarlagd som Herthas, däremot har vi inte funnit ett eventuellt namn på en serie.

Jag tycker också att det känns lite svårt att omedelbart säga att denna vas, som jag också gillar, är av Hertha. Jag skulle behöva se lite mer. Det liknar i mitt tycke varken det hon gjorde för Rörstrand eller det hon gjort för Höganäs.

Men Regina på Antikprat som brukar ha koll, säger att "Blå minivas HB, 2 september 2010 - 18.28" är av Hertha. Lägg dock märke till skillnaderna vad avser gods och signaturen.

Comment

Tack för tipset med den blå vasen Kaptenen. Godset och i viss mån signaturen skiljer sig sig åt men jag tycker att det lite grova uttrycket stämmer ganska väl överens. Jag tror ändå att det är samma upphovsman/kvinna till dessa men om det är Hertha eller inte är ju en annan femma.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Jag håller inte med Dig, Simco, om att vasen som Söffe visar i länken inte blev klarlagd som Herthas, däremot har vi inte funnit ett eventuellt namn på en serie.

Jag tycker också att det känns lite svårt att omedelbart säga att denna vas, som jag också gillar, är av Hertha. Jag skulle behöva se lite mer. Det liknar i mitt tycke varken det hon gjorde för Rörstrand eller det hon gjort för Höganäs.

Men Regina på Antikprat som brukar ha koll, säger att "Blå minivas HB, 2 september 2010 - 18.28" är av Hertha. Lägg dock märke till skillnaderna vad avser gods och signaturen.
              Hej Kaptenen!

Det var jag som missförstod diskussionen i tråden. Det stod att HB stod bakom en massa konstbruksgods som hon aldrig varit i närheten av. Ser nu att den egentliga frågan handlade om serien hade något namn, inte om det var Hertha Bengtsson som var formgivare eller inte. Bra att få det klarlagt, tack för det!

Vasen är som sagt mycket trevlig och tilltalar mig. Hoppas det klargörs vem som står bakom.

Mvh Simco

Comment

Jag tror att båda ballongvaserna har samma upphovsman/kvinna. Däremot tycker jag inte att de liknar något av det som Hertha Bengtson har gjort för Rörstrand (eller någon annan fabrik). Jag är alltså tveksam till att de är från henne. Hennes signatur brukar också vara påfallande högerlutande och B:et brukar vara spetsigt nertill.

Comment

När jag läser den här tråden inser jag att jag har en vas påminnande med HB signatur. Vad tror ni? är det samma kvinna här med?
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, dessa HB-signaturer! Tyskan Hedwig Bollhagen känns inte helt fel för din vas Äjth!

Men det krävs lite signaturstudium.

Visst är det lergods och inte stengods som de båda andra vaserna?
                    Last edited by Kaptenen; 2010-09-20, 13:15.

Comment

Rött lergods ja.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                      X