Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaserna från Gripsholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vaserna från Gripsholm

Rolf J. ska göras till viljes och de mystiska vaserna, stämplade GRIPSHOLM, får nu egen tråd.

Det kan låta otroligt, om det stämmer, men de här små Gripsholmsvaserna kan vara från 1886 eller från en möjlig vidareproduktion av kakelugnsmakaränkan, efter att hennes make dött 1888. Åldern är ganska svår att bedöma och den halvmatta glasyren kan narras därvidlag - även om man har vasen i händerna och "känner" efter.
    De har verkligen satt myror i huvudet på senare generationers lergodsnördar, från hand till hand, och sanningen glömde någon för halvsekel sedan att tala om...
    Kanske uppenbaras den nu?

Jag fastnade för ett stycke i "Kruk- och kakelugnsmakeriet i Mariefred" av Yngve Andersson, som skrev en 12-sidig uppsats 1987, på uppdrag av Hembygdsföreningens studiecirkel rörande kvarteret Krukmakaren.
    Avsnittet handlar om ett filibunkkärl som krukmakarmästare (anm: egentligen kakelfabrikör) Lars Gustaf Lindqvist (1845-1888) framställt, och som gett hembygdsföreningens ordförande A.-G. Gustafson inspiration till att låta nytillverka en mängd som souvenirer till Hembygdsmuseets 40-årsjubileum 1986.
    Den moderniserade varianten tillverkades av keramikern Birgitta Wahlström och salufördes under turistsäsongen 1987.

Huvudpersonerna i Gripsholmsdramat är:
    "I Gård 88, öster om kvarteret Krukmakaren, verkade på 1880-talet en krukmakarmästare som hette Lars Gustaf Lindqvist. Han föddes 1845 vid Lervik i Kärnbo och dog i Mariefred 1888. Därefter fortsattes verksamheten av hustrun Augusta Lindqvist."

Här kommer det intressanta:
    "Nu sedan den nygamla Mariefredssouveniren har uppmärksammats av många andra, t.ex. av Lars Ljungström vid Kungliga Husgerådskammaren och projektverksam på Gripsholms slott, har nya teorier lanserats i sammanhanget.
    I ett brev till Anna-Greta Gustafson av den 21 augusti 1987 berättar Ljungström mycket av intresse om den försöksverksamhet med konstnärligt formgiven keramik, som gjordes sommaren 1886 på L.G. Lindqvist verkstad i Åttioåttan. Bakom den stod Fredrik Liljekvist - då ung elev vid konstakademiens arkitektskola och senare slottsarkitekt vid Gripsholm och ansvarig för restaureringen där på 1890-talet - samt Axel Malmgren, intendent och genremålare samt senare konservator på Nationalmuseum.
    De stod alltså för modellerna och ledde de praktiska försöken. Alstren som naturligtvis skiljde sig avsevärt från företagets tidigare genomgående nyttogodsbetonade tillverkning, ställdes ut hos Svenska Slöjdföreningen år 1886 och uppmärksammades av bl.a. chefen för Nationalmuseum, Gustaf Upmark d.ä.

I en artikel i Meddelanden från Svenska Slöjdföreningen 1887 uttalar han sig mycket positivt om alstren ifråga och är benägen att i dem skönja en påverkan och en följd av liknande hemslöjd inom lergodstillverkningen, som utvecklats till framgångsrik industri, dels i byn Heimberg vid staden Thun i Schweiz, dels också tillverkningen vid Doulton & Watts i Lambeth i England.
    Av artikeln framgår också att försöksproduktionen omfattade en mängd olika föremål. Tidigare hade, som sagts, L.G. Lindqvist producerat enbart bruksföremål. "Som sådant kan man inte rubricera vare sig ´filibunkan´ eller den souvenirvas som står i samma skåp" (på Hembygdsmuseet alltså), skriver Lars Ljungström. "Därför är jag benägen att hänföra både till produktionen 1886. Souvenirvasen är f.ö. inte avslutad. Att lämna sådan pjäs skröjbränd, utan glasyr var knappast tänkbart i det smakklimat som rådde på 1880- och 90-talen".

Det finns alltså andra föremål, än de små vasmodellerna, och frågan är hur de ser ut och hur de stämplades - också med GRIPSHOLM?
    Rimligen borde det finnas ett och annat sådant i kommunalhus och större samlingar i Mariestad. Vi har tre olika här.
    Var höll Svenska Slöjdföreningen sin utställning 1886? Det framgår inte hur väl jag än googlar...
    Utställningen återges i tidningen Meddelanden, och i den borde det finnas utställningsbilder, likaväl som i andra tidningar vid samma tid.
    Med tur kan "våra" vaser återfinnas på någon av bilderna.

Man kan se att kakelugnsmakaränkan fortfarande drev krukmakarverkstan år 1900.

Begravda i Sverige
    1845-10-12
    Lindqvist, Lars Gustaf
    f. 12/10 1845
    Kakelfabrikör
    Mariefred
    Död 5/3 1888
    Begravd 11/3 1888
    Mariefred, gravsatta okänt var, nr. 3415 (okänt)

Ur Folkräkningen 1890
    Lindqvist f. Sjögren, Augusta Sofia
    Kakelugnsmak. Gårdseg.
    f. 1842 i Strängnäs landsförs (Södermanlands län, Södermanland)
    Änka, ensam i familjen
    No 88b
    Mariefred (Södermanlands län, Södermanland)
    Födelseort i källan: Strengnäs lands.
    Hon hade då två kakelarbetare i sitt hushåll:
    Karl Johan Pettersson, född 1864 i Kärnbo.
    Gustaf Wilh. Lundqvist, född 1864 i Stockholm.

Folkräkningen 1900
    Lindqvist f. Sjögren, Augusta Sofia
    Kakelugnsmak. Gårdseg.
    f. 1842 i Strängnäs landsförs (Södermanlands län, Södermanland)
    Änka, ensam i familjen
    No 88b
    Födelseort i källan: Strengnäs lands.
    Då hade hon två krukmakeriarbetare och en lärling i sitt hushåll:
    Karl August Gotthard Johansson, född 1875 i Kärnbo.
    Ernst Gustaf Pettersson, född 1879 i Mariefred.
    Karl Valdemar Svensson, född 1884 i Marifred.

Begravda i Sverige
    1842-10-16
    Lindqvist f. Sjögren, Augusta Sofia Carolina
    f. 16/10 1842
    Mariefred
    Död 27/12 1928
    Begravd 5/1 1929
    Mariefred, gravsatta okänt var, nr. 4595 (okänt)

Se det här som en teori, som ska bemötas, med motsägelsefulla fakta eller hellre understödjas av andra rön - som bilder från utställningen 1886.
    De fyra hittills kända exemplaren är nu, i bilder, samlade och de vill gärna ha sällskap av andra.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2010-09-06, 15:18.

Kan dessa två eventuellt ha något samband tror Du, Mariefred är ju litet och ännu mindre i slutet på 1800-talet. Turist souvenirer märkta "Gripsholm" låter dessutom som något intresant för alla krukmakare i Mariefred.

Comment

Det var en konstig länk, som visar redigering av text i tråden Allmogekeramik!, vilken blivit lite svåröverskådlig och att speciallänka till visst inlägg eller sida är knepigt.
      Men jag förstår att Du är ute efter krukmakarätten Utterberg, och visst de har också förekommit i äldre diskussion - och de kan avföras från utredningen.

Bengt H. har haft kontakt med en släkting och jag tror nog att han själv vill berätta om hur det samtalet avlöpte.
      Självklart var och är namnet Gripsholm säljande, men var det kanske inte så att det redan då var "varumärkesskyddat"?
      Last edited by Gideon; 2010-09-07, 01:11.

Comment

Stort tack Gideon!
        Intressant och spännande teori, hoppas och tror att fler alster och/eller bilder dyker upp

Comment

Tack så mycket för intressanta "teorier" och information om "Gripsholmskeramiken", Gideon.
          Eftersom jag har några saker märkta med detta "Gripsholm" och även några märkta "Mariefred", blev jag intresserad av deras ursprung och ev. samhörighet.
          Den första kontakten blev hembygdsföreningen i Mariefred och därifrån fick jag så småningom en del material om kakel- och krukmakeriet i Mariefred.
          Detta material och samtal med personer i hembygdsföreningen tyder på att keramiken som var handsignerade eller stämpelsignerade med "Mariefred" säkerligen var tillverkad av Utterbergs. Några saker är också signerade med "R U".
          Vid kontakten med hembygdsföreningen och vid samtal med några "Utterbergare" kom naturligtvis frågan om "Gripsholm" upp , men tyvärr fanns det ingen som kände till något om detta. Detsamma blev resultatet vid kontakt med Slottet.

Comment

Ja, Bengt H. då var det återvändsgränder.
            Ett mail har sänts till Svensk Form (f.d. Svenska Slöjdföreningen) i den här frågan, och jag har bett dem titta på den här länken.
            Förhoppningsvis har de kvar dokumentation och foton från den här utställningen 1886, samt om vad som hände sen.
            Vi avvaktar.

Comment

Tyvärr händer det ibland att man hamnar i återvändsgränder, och då är det lätt att fokusering och intresse går över till något annat.
              Mycket bra att Du tar upp ämnet igen, Gideon.
              Nu kan det förhoppningsvis komma fram något av Din kontakt med Svensk Form och att det så småningom kan komma fram fakta om detta "Gripsholm".
              Säkerligen finns det någon där i Mariefred som sitter inne med upplysningar, men det gäller bara att hitta rätt på den personen.
              Jag skall göra ett nytt försök med hembygdsföreningen, och försöka få dom att göra en efterlysning.

Comment

Jag har nu fått svar från Mariefreds hembygdsförening.

En person där har varit i kontakt med en dotter till Ragnar Utterberg (från vars verkstad troligen det "Mariefred"-märkta godset kommer.

Dottern har också en "GRIPSHOLM"- märkt vas, och hon ansåg tydligen att även denna kommer från Utterbergs. Men om den kommer från faderns tid i verkstaden eller farfaderns framgår inte av svaret.

Comment

Vad bra!
                  Åtminstone vad det gäller Mariefredsgodset, men om Gripsholmsvasen hos Utterberg-dotten kan vi ändå inte vara säkra.
                  Kollegialt samförstånd rådde säkert i den lilla staden, och det kan mycket väl tänkas att den fåtts i gåva eller köpts av Lindqvist.

Ännu har svar inte inkommit från Svensk Form, och det ser ut som att arkivet på Skeppsholmen får ett personligt besök istället, för att få nånting att hända.

Comment

Kanske inte så tvärsäkert ändå.

[quote=Gideon;153371]Men jag förstår att Du är ute efter krukmakarätten Utterberg, och visst de har också förekommit i äldre diskussion - och de kan avföras från utredningen.

Comment

Du vet väl att en del håller på prestigen - till varje pris, och här ger jag inte vika för en utter, inte ens en sådan som sitter som berg.
                      Om Du vill, kan Du följa med nästa torsdag, för att lystet bläddra efter mitt nederlag - då det är öppet hus.
                      Svar inkom äntligen från Anita på Svensk Form:
                      Hej,
                      Jag är ledsen att jag inte hört av mig. Tyvärr har vi ingen information om det du söker. Har du kontaktat Nationalmuseum? Vi har Meddelanden från Svenska Slöjdföreningen åren 1884-1904. Du är välkommen att boka en tid i biblioteket. Vi har öppet hus torsdag 14 oktober klockan 13-18. Då är det bara att komma.
                      Vänliga hälsningar
                      Anita

Under tiden har jag mailat Nationalmuseet och hört efter om de har något matnyttigt i frågan.

Comment

Jag har inte ens sagt att Du har fel, det gör jag bara i "nödfall". Men Du reagerar som ......Hur svårt kan det vara att någon gång på ettusen ha fel/misstagit sig. Jo, jag vet..... Har varit (och är) likadan själv.
                        MEN jag jobbar på det, gör Du ?

Comment

Naturligtvis måste man göra fel, för att komma till bättre insikt.
                          Och fel gör ju alla (hur ofta, är en personlig fråga) och det kan bara bli bättre, om man inte lär sig av dem.
                          Det viktigaste är ändå att erkänna dem, och inte sturskt hävda annat...

Låt oss återgå till gåtan Gripsholm, oavsett om det var Utterberg, Lindqvist - eller hemska tanke - någon helt annan, som tillverkade de Gripsholmsstämplade alstren.
                          Erbjudandet kvarstår, tar Du Jellon till Skeppsholmen på torsdag?

Comment

Eftersom krukmakarsläkten Utterberg behandlas i denna tråd med de intressanta vaserna från GRIPSHOLM
                            så lägger jag in denna tjockt glaserade kanna här.
                            Jag började med att söka efter J. Utterberg på olika släktforskningssajter på nätet, vilket resulterade i att jag virrade bort mig till U.S.A. och hittade familjen Ek i Portland Maine.
                            Tydligen kommer jag inte lika väl överens med de svenska söksidorna och jag har fortfarande inte hittat någon J. Utterberg. Kannan har en läcker dekor med mycket svart glasyr och lite "modernistiska" stråk av grönt från lime till mörk mossa.
                            Undertill ser det ur som det suttit en papperslapp klistrad, den hade det varit intressant att eventuellt läsa på.
                            Hoppas att någon har information om Utterbergs och att kannan möjligtvis kan leda till någon form av ledtråd gällande Gripsholmsvaserna.

Click image for larger version

Name:	Utterberg.jpg
Views:	1
Size:	101,2 KB
ID:	519073Click image for larger version

Name:	Utterberg1.jpg
Size:	82,8 KB
ID:	519074Click image for larger version

Name:	Utterberg2.jpg
Size:	91,5 KB
ID:	519075Click image for larger version

Name:	Utterberg3.jpg
Size:	90,4 KB
ID:	519076Click image for larger version

Name:	Utterber4.jpg
Size:	134,9 KB
ID:	519077.

Comment

Vacker kanna!
                              Hur har den vandrat så långt norröver? skulle jag bra gärna vilja veta svaret på...

Du har hittat ett glaserat smycke av:
                              Utterberg, Johan Wilhelm
                              Kakelugnsmak.arb.
                              f. 1869 i Bergsjö (Gävleborgs län, Hälsingland)
                              Gift man, far i familjen
                              No 72
                              Födelseort i källan: Bergsjö Gefleb:s

Det var enligt folkräkningen 1900 och Begravda i Sverige meddelar att han gick bort 1939 och vilar i samma stad som han arbetade.
                              Gripsholmsggåtan är ännu olöst, och det blir till att ge sig i kast med tidskrifter och lokala aviser, någon gång.

Comment

Working...
                              X