Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Lördagskvällsgissning och Pryl- och svampplockning [ID: Anders T. Andersson (ATA)] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lördagskvällsgissning och Pryl- och svampplockning [ID: Anders T. Andersson (ATA)]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lördagskvällsgissning och Pryl- och svampplockning [ID: Anders T. Andersson (ATA)]

Idag skulle det bli pryl- och svampletande för hela slanten. Två aktiviteter som skulle kunna kombineras enligt en noggrant uppgjord plan. Tanken fick jag igår när jag läste Metro, där det tipsades om svamprika trakter i Skåne och jag fastnade för Skrylleskogen med Romeleåsen som reserv. Förmodligen valdes områdena (undermedvetet) ) utifrån att pryljakten skulle bedrivas i Lund under morgonen och förmiddagen. Jag kunde givetvis inte åka utan att även kolla om det fanns någon trevlig traditionell idrottsloppmarknad i trakterna och det fanns det - Hardeberga Bollklubbs.

Pryljakten hade stora likheter med svampplockning- jag hittade ingenting. och detta fastän det var många säljare och tre välgörenhetsbutiker.

När man sedan möter proffsletare med välfyllda kassar börjar hoppet fara.
    Samma sak brukar hända mig i skogen- när jag parkerar möts jag av pensionärspar med fina överfyllda korgar med den ljuvligaste svamp och proffsverktyg i form av kniv kombinerad med en liten borste. Jag försöker i båda lägena hålla modet uppe och på ett bord skymtar jag något som ser ut som... ja just det ett WMF Ikora-fat på fot under en massa tallrikar. Jag ber att få titta på fatet - jo mycket riktigt det är ett Ikora-fat i näst intill mint condition och betalar glatt en tia. Dagen är räddad! Därefter gjordes det ena fyndet efter det andra. Bäst av alla likt en Karl Johan var ett saltkar i porfyr- jag såg det på några meters håll och var livrädd att någon skulle hinna ta det före mig. När jag väl höll i det oroade jag mig för att någon skulle lägga sig i och börja bjuda över mig- men återigen byttes en guldpeng mot ett fynd.

Turen fortsatte i Hardeberga, men sedan tog orken slut och vi ville hem. Jag kan bara hoppas att turen följer med till svampskogarna i närområdet imorgon.

---

Ett kul fynd från idag visas här och är kvällens föremål att gissa tillverkare på.
    Det är ett personnamn eller signatur jag är ute efter. Vasen är 10 cm hög.

Lycka till!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-09-04, 18:13.

Kom igen nu!

Det är ett personnamn eller signatur jag är ute efter. Vasen är 10 cm hög.

Är det svårt eller ointressant?

Ledtråd ges om man tittar på formen och dekoren på vasen!

Comment

Ojdå!
      Det är inte alls ointressant.

Det lustiga är att jag funderade mer på stadsnamnet runtom än vem som kreerat skapelsen.
      Kan det stå Halmstad och undertill G.N.?

Comment

Svårt, kom gärna men ytterligare en ledtråd.
        I’m a real mean bitch!

Comment

Nej Halmstad står det inte och inte G.N.!

Gideon, Ditt svar gör egentligen vasen än mer intressant för det tyder på att Du daterar den senare förmodligen pga glasyreffekten. Den är saltglaserad!

Rebus!

Vasens form+stad

Comment

Ystad.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ystad??

Comment

Ystad är helt korrekt, men vem har tillverkat har signerat! Det är ett personnamn eller signatur jag är ute efter.

Comment

Är det en ATA?

Comment

Grattis!
                    Det är en Anders Theodor Andersson (1889-1969), utbildad i Höganäs och egen erkstad i Ystad från 1913. Verkmästare på Ekelunds Marbel- och porslinsfabrik från 1915. Arbetade vid Helsingborgs stenkärlsfabrik 1919-1923. Övertog Ekelunds 1923 och övergick till krukmakeriarbeten i sten- och lergods under namnet Ystads Nya Stenkärls- och Keramikfabrik, från 1934 i stora Herrestad. (Nyström mfl, Svensk keramik..)

Det hade varit spännade att försöka få reda på när och i vilket företag denna vas är gjord.

Idén med att forma bokstaven Y tar Stig Blomberg upp i skulpturen Fritidsflickan skapad till Fritidsutställningen i Ystad 1936.
                    Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
                    Bifogade filer

Comment

Google är allt bra att ha
                      Hade aldrig kunnat denna annars

Comment

japp

Comment

Det sägs att kameran inte ljuger, men den här gången såg det faktsikt ut som Nylunds stengodsglasyr på vasen. Och det är nånting annat än den riktiga saltglaseringen under foten.
                          Får väl gå till optikern och kolla om färgseendet är som det ska...

Nej, men den vasen var verkligen en överrraskning!
                          Bra att Du gjorde ändringen till Anders, men det egentliga födelseåret är 1884.
                          Saltglasering och med tanke på hans CV, borde 1910-talet passa bäst in och art nouveau-utseendet gör också sitt till för teorin.

Comment

Kameran ljuger inte i detta fallet för då hade jag aldrig lagt in bilderna. Den är grå med stråk av blått och längst ner på foten skiftar den i gråbrunt. Bottnen är brun. Längst ner invändigt är den mullvadsfärgad! Du behöver med andra ord inte uppsöka optiker.

Då är bägge ändringarna införda i boken 1884 och Anders.

Tackar, 1910-talet var också min tanke!
                            Last edited by Kaptenen; 2010-09-05, 22:06.

Comment

Working...
                            X