Idag skulle det bli pryl- och svampletande för hela slanten. Två aktiviteter som skulle kunna kombineras enligt en noggrant uppgjord plan. Tanken fick jag igår när jag läste Metro, där det tipsades om svamprika trakter i Skåne och jag fastnade för Skrylleskogen med Romeleåsen som reserv. Förmodligen valdes områdena (undermedvetet
) ) utifrån att pryljakten skulle bedrivas i Lund under morgonen och förmiddagen. Jag kunde givetvis inte åka utan att även kolla om det fanns någon trevlig traditionell idrottsloppmarknad i trakterna och det fanns det - Hardeberga Bollklubbs.
Pryljakten hade stora likheter med svampplockning- jag hittade ingenting.
och detta fastän det var många säljare och tre välgörenhetsbutiker.
När man sedan möter proffsletare med välfyllda kassar börjar hoppet fara.
Samma sak brukar hända mig i skogen- när jag parkerar möts jag av pensionärspar med fina överfyllda korgar med den ljuvligaste svamp och proffsverktyg i form av kniv kombinerad med en liten borste. Jag försöker i båda lägena hålla modet uppe och på ett bord skymtar jag något som ser ut som... ja just det ett WMF Ikora-fat på fot under en massa tallrikar. Jag ber att få titta på fatet - jo mycket riktigt det är ett Ikora-fat i näst intill mint condition och betalar glatt en tia. Dagen är räddad! Därefter gjordes det ena fyndet efter det andra. Bäst av alla likt en Karl Johan var ett saltkar i porfyr- jag såg det på några meters håll och var livrädd att någon skulle hinna ta det före mig. När jag väl höll i det oroade jag mig för att någon skulle lägga sig i och börja bjuda över mig- men återigen byttes en guldpeng mot ett fynd.
Turen fortsatte i Hardeberga, men sedan tog orken slut och vi ville hem. Jag kan bara hoppas att turen följer med till svampskogarna i närområdet imorgon.
---
Ett kul fynd från idag visas här och är kvällens föremål att gissa tillverkare på.
Det är ett personnamn eller signatur jag är ute efter. Vasen är 10 cm hög.
Lycka till!

) ) utifrån att pryljakten skulle bedrivas i Lund under morgonen och förmiddagen. Jag kunde givetvis inte åka utan att även kolla om det fanns någon trevlig traditionell idrottsloppmarknad i trakterna och det fanns det - Hardeberga Bollklubbs. Pryljakten hade stora likheter med svampplockning- jag hittade ingenting.
och detta fastän det var många säljare och tre välgörenhetsbutiker.När man sedan möter proffsletare med välfyllda kassar börjar hoppet fara.
Samma sak brukar hända mig i skogen- när jag parkerar möts jag av pensionärspar med fina överfyllda korgar med den ljuvligaste svamp och proffsverktyg i form av kniv kombinerad med en liten borste. Jag försöker i båda lägena hålla modet uppe och på ett bord skymtar jag något som ser ut som... ja just det ett WMF Ikora-fat på fot under en massa tallrikar. Jag ber att få titta på fatet - jo mycket riktigt det är ett Ikora-fat i näst intill mint condition och betalar glatt en tia. Dagen är räddad! Därefter gjordes det ena fyndet efter det andra. Bäst av alla likt en Karl Johan var ett saltkar i porfyr- jag såg det på några meters håll och var livrädd att någon skulle hinna ta det före mig. När jag väl höll i det oroade jag mig för att någon skulle lägga sig i och börja bjuda över mig- men återigen byttes en guldpeng mot ett fynd.
Turen fortsatte i Hardeberga, men sedan tog orken slut och vi ville hem. Jag kan bara hoppas att turen följer med till svampskogarna i närområdet imorgon.
---
Ett kul fynd från idag visas här och är kvällens föremål att gissa tillverkare på.
Det är ett personnamn eller signatur jag är ute efter. Vasen är 10 cm hög.
Lycka till!

Comment