Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nittsjö i blått och guld [ID: Nittsjö, Jerk Werkmäster]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nittsjö i blått och guld [ID: Nittsjö, Jerk Werkmäster]

Är det någon som vet något om denna serie från Nittsjö? Blåglaserad keramik med gulddetaljer i form av löv. Den blå skålen med lock var min mormors och kan därför vara början på 1900? Jag är intresserad av all info om dessa saker.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 16:39.

Av stämpeln att döma på urnan så bör den vara från nån gång mellan 1937-1946.
    Skulle kunna vara Jerk Werkmäster som står bakom.

Lockskålen bör vara gjord mellan 1947-58 och med tanke på utseende bör det även vara han som ligger bakom denna isåfall.

Avvakta dock till de riktiga pes hajarna bekräftar eller dementerar ovan.
    Pes är mitt google.

Comment

Nån haj vill jag inte räkna mig som, hellre då som snäll delfin...

Det är bra att jw:s signatur syns på klotvasen, för då blir det bekräftat vad wasistdas sagt: Jerk Werkmäster.
      Visar ett par gamla bilder, som hintar om vad som komma skall - härlig snö och det är väl något trevligare än höststormen som drar över oss alla nu.
      Olika varianter finns alltså av Nittsjö i blått och guld.
      Finns det fler?
      Bifogade filer

Comment

De här Kecke-blå med guld är liksom lite flottare än den gröna, men det är ju en smaksak.
        Nittsjö borde också ge ut en bok...
        Last edited by Gideon; 2010-09-03, 21:07.

Comment

Nej jag håller med. Tycker den gröna ser blek ut.
          Pes är mitt google.

Comment

Delfiner eller hajar spelar ingen roll!

... ni är fantastiska hur som helst! Det är verkligen intresssant och nu ska jag försöka ta reda på mer om Jerk W.

Det är eg otroligt att inte Nittsjö har gett ut någon bok med historik.
            För övrigt håller jag med om att de blå är finare, kanske lite mera 'classy' än de gröna.

Comment

I denna bok finns det en hel del om både Nittsjö och Jerk Werkmäster. http://www.antikviteter.net/boktips/lergods.htm

I Antik & Auktion nr.6 1986 och nr.6 1998 samt Antikvärden augusti 2009 finns artiklar om Nittsjö.
              Naturligtvis finns det ytterligare artiklar om Nittsjö och J.W. men dessa kan nog vara lite mer svåråtkomliga.

Comment

Working...
              X