Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Björn och Mus av vem?? [ID: Willi Fischer, Vänersborg]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Björn och Mus av vem?? [ID: Willi Fischer, Vänersborg]

Vet att stämpeln varit uppe på Pes tidigare, men eftersom jag inte kommer ihåg vem som låg bakom den så vet jag inte vad jag skall söka på Snälla hjälp!
    Bifogade filer

Leta fram Willi Fischer i Nyströms bok.
    Last edited by Gideon; 2010-08-20, 23:15.

Comment

Den har jag inte.. bara Vingedal
      Men det är alltså Willi Fischers signatur?

Comment

I vingedalen fanns inga signaturer med

Comment

Ja, det är hans signatur.
          Vi får lov att öppna en ny tråd om enbart honom, med samlade bilder, framöver.
          Från en avslutad auktion:

Comment

Kul! Har bara sett Ugglor och tavlor av honom tidigare, nån fågel tror jag också.. Men dom är små djuren är ju söta Tack Gideon!

Comment

Willi (Wilhelm) Fischer föddes 14 januari 1925, i Krummau i Tjeckien och ett säkert dödsdatum har inte stått att finna någonstans, förutom vad som anges i Polssons länk nedan.

Polsson dokumenterade vad släktingar till Willi Fischer lämnade in till Helsingborgs Auktionsverk nyligen, av ej fotograferade partilådor i auktionslistan:

"Bland gåvorna till Vänersborgs museum - föremål av Willi Fischer"

Denna artikel är numera borttagen på nätet, men jag sparade den för ett par år sedan. Personbilder på honom fanns med, men dessa har gått förlorade:

Keramiker med konsten i blodet
              Publicerad 12 september 2007 i e-tidningen ttela.se av Jan Björk

VÄNERSBORG: Keramikern Willi Fischer har fyllt 82 år, men han har fortfarande glimten i ögat.
              På lördag öppnar en utställning med 24 av hans verk på Konstgillets galleri.

Willi Fischer kom till Vänersborg 1974 och har varit med i Konstgillet sedan dess.
              Han bor i stadsdelen Fredriksberg där huset är sammanbyggt med verkstaden.
              - Det här var ett charkuteri tidigare, säger Willi Fischer när han visar runt. Det är kakel på väggarna och det tyckte jag var så bra, då kunde man spola av efter sig. Tills jag upptäckte att det var stopp i avloppet...

Verkstaden med flera rum är som ett galleri i sig över ett långt liv som keramiker med många verk.
              - Här finns i stort sett allt, det svåra är bara att hitta det.
              Willi Fischer är född 1925 och växte upp i Krummau i södra delen av dagens Tjeckien. Hans far Wilhelm var konstnär och målade.

Konstintresset smittade av sig och 1943 kom Willi Fischer in på Konstakademien i München för att studera skulptur.
              Men kriget pågick och studierna sköt bara upp inkallelsen med ett halvår. Han blev bergsjägare, men togs till fånga. Han hamnade i ett engelskt fångläger i Rimini. I verkstaden finns fina porträtt av medfångar och häften av linoleumtryck från 1946.

Efter fångenskapen hamnade han i Linz, Österrike. Dit kom svenskar 1948 för att rekrytera arbetare. Willi erbjöds arbete på Rörstrand i Lidköping. Han hade nyss gift sig med Annelies och tillsammans med hennes mor for de med tåg till Sverige.
              Först handlade det mest om fabriksarbete, men Rörstrands konstnärlige chef Gunnar Nylund fick upp ögonen för honom.

Willi Fischer fick utföra de modeller Nylund skissat upp.
              I början av 1960-talet startade han egen verksamhet i villan i Lidköping och hade under några år verkstad i Uddevalla.
              Det gällde att hitta saker som kunderna ville ha. Det blev allt från företags- och kommungåvor till husnummerskyltar och namnskyltar.

Men samtidigt skapade han egna konstverk och fick även uppdrag att smycka byggnader som kommunhuset på Orust och kyrkor i Falköping och Bayern.
              Många utställningar har de blivit genom åren, på många platser i Sverige, men också i Norge, Tyskland och Österrike.

- Jag har inte gjort så mycket på sistone. När man jobbar med våt, kall lera får man problem med händerna, fingrarna har fått stryk.
              Men han är nöjd när han summerar en lång livsgärning som keramiker.

- Det är roligt att kunna blicka tillbaka på något man gjort, som man vet att folk tycker om samtidigt som man själv känner att det här, det har jag lyckats med.
              Det är vernissage på lördag i Konstgillets lokaler på Edsgatan 5. Utställningen pågår till den 30 september.
              -----------------------------------------------------------------------

Det finns 20 enstaka föremålsbilder från Helsingborgs Auktionsverk, men att publicera så många på en gång, behövs nog tillstånd därtill.
              Återkommer med förhoppningsvis positivt resultat.

Comment

Under tiden, som besked ännu väntas från Helsingborgs Auktionsverk på klartecken för publicering av föremålsbilderna från deras auktioner, visar jag en drejad vas i rinnigt glasyrstuk. Det fanns en björn också på samma loppishylla, men jag kunde inte riktigt med den, mer pressad än modellerad på riktigt, som den var.
                Också köpt i onsdags, för dokumentationens skul.

Tydigt signerad, och det återstår bara att finna en annan köpvärd pryl som har både fullskrivet namn som monogram. Sådana har jag sett flera av tidigare, men köpte aldrig - då.
                Bifogade filer

Comment

Här kommer två Willi Fischer till. Etikettresten (som inte kom med på bilden ) på den ena har jag för mig kommer från en hantverksbutik här i Vänersborg.
                  Bifogade filer

Comment

Väggplatta med fisk (14 x 12 cm) signerad "FiSCHER"
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                      Här kommer två Willi Fischer till. Etikettresten (som inte kom med på bilden ) på den ena har jag för mig kommer från en hantverksbutik här i Vänersborg.
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Väggplatta med fisk (14 x 12 cm) signerad "FiSCHER"
                      Utmärkta bilder. Tack till er båda!

Eftersom inget avhörts från HAV på en vecka, med en påminnelse däremellan, antar jag att de inte är intresserade av min förfrågan och därmed inte heller sagt ja eller nej till publicering. Avsikten med det, är inte kommersiell, utan dokumentarisk. Vill de sedan att bilderna tas bort av något skäl, må så ske, men det vore synd.
                      Därför kör jag igång med 23 beskurna bilder på, i de flesta fall, unika föremål av Fischer. Flera av dem är verkligen stora.

SOMMARAUKTION 8/8

1. Skulpturer 2st Willi Fischer stengods

2. Relief Willi Fischer Motiv med fjäril och blommor

3. Vaser 2st Willi Fischer stengods

4. Skulptur Willi Fischer stengods Fiskare

5. Skulptur Willi Fischer Tre fiskar

6. Reliefer 2st Willi Fischer Solrosor
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2010-08-30, 21:51.

Comment

7. Lykta och Skulptur Willi Fischer stengods

8. Vas Willi Fischer stengods

9. Relief Willi Fischer Men hemma bäst...

10. Relief Willi Fischer Stjärntecken

11. Reliefer 2st Willi Fischer Solar

12. Skulptur Willi Fischer Adam och Eva
                        Bifogade filer

Comment

13. Skål Willi Fischer stengods

14. Fat Willi Fischer stengods

15. Skulptur Willi Fischer Ålande man

16. Skulptur Willi Fischer trä och stengods

17. Relief Willi Fischer

18. Relief Willi Fischer Sol över öppet hav
                          Bifogade filer

Comment

STADSAUKTION 22/8

19. Skulptur Willi Fischer Fiskar H 76cm

20. Skulptur Willi Fischer Fiskar H 70cm

21. Trädgårdsurna Willi Fischer

22. Skulptur Willi Fischer Fiskar

23. Vas Willi Fischer
                            Bifogade filer

Comment

Bra initiativ och beslut Gideon! Bilderna hade förmodligen inte bevarats för eftervärlden. Må vi hoppas att de är säkra på PES.

Comment

Working...
                              X