Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johannes Persson Trelleborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Grattis Polsson till en fin daterad kruka! Är dekoren typisk för Persson?

Comment

Ännu en fantastiskt fin kruka!

Här fick Du allt i ett; kruka, ort, årtal och vacker dekor.
      7 liter är en imponerande storlek! Får den plats på desbrädan med dina andra fina krukor?
      Fyndlådorna går inte heller av för hackor.

Stort Grattis till ett fint inköp!

Tjusiga bilder som bevisar att Trelleborg är Rappock-staden, jösses vad grönt ni har det där nere!

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Grattis Polsson till en fin daterad kruka! Är dekoren typisk för Persson?
        Jag har inte tidigare sett just den dekoren på JP:s krukor, men vad jag vet är att hans verkstad med förkärlek skrev årtal på fat och krukor från 1880-talet till början av år 1900.

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Ännu en fantastiskt fin kruka!
        Här fick Du allt i ett; kruka, ort, årtal och vacker dekor.
        7 liter är en imponerande storlek! Får den plats på desbrädan med dina andra fina krukor?
        Fyndlådorna går inte heller av för hackor.
        Stort Grattis till ett fint inköp!
        Tjusiga bilder som bevisar att Trelleborg är Rappock-staden, jösses vad grönt ni har det där nere!
        Tack för det norrländska syster! Två stenbäckare fick lämna plats för JP på desbrädan ovanför fönstren.
        Gällande grönskan är det helt makalöst hur det har grönskat de senaste dagarna.
        Last edited by Polsson; 2011-04-18, 19:45.
        p-son

Comment

Kaffe i det fria för 100 år sedan

Visst är det en härlig bild från när seklet var ungt! Människorna sitter stilla som bildstoder
          vilket de uppmanats till av fotografen. Huvudpersonen, han i mitten, kakelugnsfabrikör Johannes Persson, omkring 60 år gammal på kortet, hade många strängar på sin lyra. Stadsfullmäktigeledamot, aktiv i Trelleborgs Hantverksförening, hade en tobaksaffär i östra delen av bostaden, hade en mycket vacker sångröst enligt ett barnbarn och uppträdde ibland på hotellet som var beläget mitt emot hans bostad. Som synes var han en stabil karl, alla knappar lär knappast gå att knäppa i rocken. 150 kilo var hans matchvikt enligt släktingen.

Foto av foto från Trelleborgs Museums.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2011-06-12, 11:21.
          p-son

Comment

1897-fat 27 cm

Egentligen har jag fat med årtal av Johannes Persson, men med tanke på att priset, vilket jag för övrigt själv satte och togs av lopppissäljaren, var 15 kronor lägre än åldern på fatet, kunde jag inte låta bli.
            Bifogade filer
            p-son

Comment

Working...
            X