Känner någon igen denna osignerade ampel. Finns ingen tillstymmelse till signering?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Okänd ampel
Collapse
X
-
Gideon är inne på helt rätt spår som vanligt!
Jag är nästan 100% säker på att ampeln är från Bobergs fajansfabrik. Har stött på alster med detta mönster och glasyr ett par gånger, och då alltid med "B Gefle"-stämpeln i bland nästan osynlig under glasyren, tyvärr har de varit för dyra så jag har inte kunnat köpa dem.
I Bo fajans-tråden visar Bengt. H. några utmärkta ex. och visst är Gabriel Burmeister inblandad!
Grattis till en mycket fin ampel!
Comment
-
.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggRinnglasyr med "uggleögon" vill man i första hand attribuera till UE:s tjugotal. Men vi har ju också ett par andra fabriker, som BoF och Gabriel.
Det invändiga utseendet får fälla avgörandet i jämförelse med andra PES:ares amplar.Tackar så mycket, Gideon och simco, för snabba svar. Själv hade jag ingen aning eftersom Gabriel, BOF och UE mfl fabriker inte tillhör min nisch.Ursprungligen postat av simco Visa inläggGideon är inne på helt rätt spår som vanligt!
Jag är nästan 100% säker på att ampeln är från Bobergs fajansfabrik. Har stött på alster med detta mönster och glasyr ett par gånger, och då alltid med "B Gefle"-stämpeln i bland nästan osynlig under glasyren, tyvärr har de varit för dyra så jag har inte kunnat köpa dem.
I Bo fajans-tråden visar Bengt. H. några utmärkta ex. och visst är Gabriel Burmeister inblandad!
Last edited by Polsson; 2010-08-07, 21:15.p-son
Comment
-
Ursprungligen postat av simco Visa inläggJag är nästan 100% säker på att ampeln är från Bobergs fajansfabrik. Har stött på alster med detta mönster och glasyr ett par gånger, och då alltid med "B Gefle"-stämpeln i bland nästan osynlig under glasyren, tyvärr har de varit för dyra så jag har inte kunnat köpa dem.
Nu blev jag nästan 100% osäkerUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggOch varför inte ÖF ?
Färgerna taffliga ikäll, pga blixt foto
.
Var på loppis i dag och stötte på detta stora ytterfoder.
Tyvärr var stora delar av glasyren bortvittrad (bilden är tagen från den "fina" sidan)
Stämplad "B GEFLE" under. Trots ansenliga skador kostade den 150:-
Spännande att se när prylsnubbens ÖF-vas kommer i sina rätta färger.
Varifrån kommer då dekoren och receptet?
Den sammanfogade länken kan, som Gideon var inne på, vara UE.
Kanske är Burmeister upphovsmannen till mönstret och receptet, och har efter sin tid på UE tagit det med sig till Bobergs Fajansfabrik.
UE har i sin tur också fortsatt att använda sig av mönstret och efter uppköpet av AB Lerindustri använt det i produktionen vid Örebro Fajansfabrik.
Vi får se vad ni andra tror eller vet.
Mvh SimcoLast edited by simco; 2010-08-08, 23:13.
Comment
-
Comment
-
Ledtråd 1
Tydligen för svårt!Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
Var på tre loppisar i dag i Trelleborg. Hittade denna vas med ett liten nagg på ovankanten, men nog är den värd sina tio kronor. Varifrån kommer vasen?
Höjd: 20 cm Mynningsdiameter: 10 cm
Ledtråd 1: En svensk kung hade samma namnp-son
Comment
-
Mitt i prick, prylsnubben!Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggKanske St Erik då....
Om inte svaret hade kommit, hade ledtråd nummer två varit "helgon".
p-son
Comment
.
Comment