Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Okänd ampel - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd ampel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd ampel

Känner någon igen denna osignerade ampel. Finns ingen tillstymmelse till signering?
    Bifogade filer
    p-son

Rinnglasyr med "uggleögon" vill man i första hand attribuera till UE:s tjugotal. Men vi har ju också ett par andra fabriker, som BoF och Gabriel.
    Det invändiga utseendet får fälla avgörandet i jämförelse med andra PES:ares amplar.

Comment

Gideon är inne på helt rätt spår som vanligt!
      Jag är nästan 100% säker på att ampeln är från Bobergs fajansfabrik. Har stött på alster med detta mönster och glasyr ett par gånger, och då alltid med "B Gefle"-stämpeln i bland nästan osynlig under glasyren, tyvärr har de varit för dyra så jag har inte kunnat köpa dem.
      I Bo fajans-tråden visar Bengt. H. några utmärkta ex. och visst är Gabriel Burmeister inblandad!

Grattis till en mycket fin ampel!

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Rinnglasyr med "uggleögon" vill man i första hand attribuera till UE:s tjugotal. Men vi har ju också ett par andra fabriker, som BoF och Gabriel.
        Det invändiga utseendet får fälla avgörandet i jämförelse med andra PES:ares amplar.
        .
        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
        Gideon är inne på helt rätt spår som vanligt!
        Jag är nästan 100% säker på att ampeln är från Bobergs fajansfabrik. Har stött på alster med detta mönster och glasyr ett par gånger, och då alltid med "B Gefle"-stämpeln i bland nästan osynlig under glasyren, tyvärr har de varit för dyra så jag har inte kunnat köpa dem.
        I Bo fajans-tråden visar Bengt. H. några utmärkta ex. och visst är Gabriel Burmeister inblandad!

Tackar så mycket, Gideon och simco, för snabba svar. Själv hade jag ingen aning eftersom Gabriel, BOF och UE mfl fabriker inte tillhör min nisch.
        Last edited by Polsson; 2010-08-07, 21:15.
        p-son

Comment

Och varför inte ÖF ?
          Färgerna taffliga ikäll, pga blixt foto.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Och varför inte ÖF ?
            Färgerna taffliga ikäll, pga blixt foto.
            Nu blev jag nästan 100% osäker

Var på loppis i dag och stötte på detta stora ytterfoder.
            Tyvärr var stora delar av glasyren bortvittrad (bilden är tagen från den "fina" sidan)
            Stämplad "B GEFLE" under. Trots ansenliga skador kostade den 150:-

Spännande att se när prylsnubbens ÖF-vas kommer i sina rätta färger.

Varifrån kommer då dekoren och receptet?
            Den sammanfogade länken kan, som Gideon var inne på, vara UE.
            Kanske är Burmeister upphovsmannen till mönstret och receptet, och har efter sin tid på UE tagit det med sig till Bobergs Fajansfabrik.
            UE har i sin tur också fortsatt att använda sig av mönstret och efter uppköpet av AB Lerindustri använt det i produktionen vid Örebro Fajansfabrik.

Vi får se vad ni andra tror eller vet.

Mvh Simco
            Bifogade filer
            Last edited by simco; 2010-08-08, 23:13.

Comment

Attans, glömde ta bilder idag. Nu blev det nattbilder igen, men kanske något bättre belysning......
              Bifogade filer

Comment

Nu då, börjar bli tröttsamt.
                Bifogade filer

Comment

Fråga: Varifrån kommer vasen?

Var på tre loppisar i dag i Trelleborg. Hittade denna vas med ett liten nagg på ovankanten, men nog är den värd sina tio kronor. Varifrån kommer vasen?

Höjd: 20 cm Mynningsdiameter: 10 cm
                  Bifogade filer
                  p-son

Comment

Ledtråd 1

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

Var på tre loppisar i dag i Trelleborg. Hittade denna vas med ett liten nagg på ovankanten, men nog är den värd sina tio kronor. Varifrån kommer vasen?

Höjd: 20 cm Mynningsdiameter: 10 cm
                    Tydligen för svårt!

Ledtråd 1: En svensk kung hade samma namn
                    p-son

Comment

Kanske St Erik då....

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Kanske St Erik då....
                        Mitt i prick, prylsnubben!
                        Om inte svaret hade kommit, hade ledtråd nummer två varit "helgon".
                        Bifogade filer
                        p-son

Comment

S:t Erik

Jag hänger på med ytterligare en S:t Erik. Form, färg och funktion är väl tidstypisk för denna lilla väggvas.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X