Hej, jag har ärvt en intressant tallrik. Har googlat lite på internet och fått fram att den kommer från första världskriget. Har däremot inte fått reda på vem som gjort den och hur den såldes. Skulle gärna få veta mera om den. Är också nyfiken på om det finns något värde i den idag. Den är i toppskick. Ha en skön sommar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Minnestallrik från första världskriget
Collapse
X
-
Det här fatet har jag sett ett tiotal gånger genom åren, och är inte så ovanligt som man kan tro. Själv har jag haft två och har möjligen en kvar någon stans.
Hur den försåldes, vet jag inte, men mängder av av andra föremål anspelade på Gulaschbaronen och ett och annat såldes säkert i vällovligt syfte: Välgörenhet.
Framställningsåret anges till c:a 1917 i den här länken, men jag har lite svårt att tro på det. Först åren efter kriget började fabrikerna komma på benen igen, däribland keramikproduktionen:
Även om jag inte har sett det, kan samma motiv och samma text (på andra språk) ha sålts i andra länder.
Frågan är intressant och borde ställas på något tyskt diskussionsforum.
Ursprunget till benämningen Gulaschbaronen:
"Många människor tjänade pengar på livsmedelsbristen och hungersnöden. Det uppstod en svart marknad där den som hade råd kunde köpa ransonerade varor. De som sysslade med denna olagliga handel kallades jobbare. 1916 och -17 kunde man jobba i det mesta, från bilar och skrivmaskiner till kråkor och ekollon. Många av spekulanterna skaffade sig stora rikedomar.
Nidbilden av den så kallade »gulaschbaronen» spreds i tidningar och böcker under den här tiden – en fet man med cigarr i munnen, som tjänade pengar på sina medmänniskors fattigdom. Han beställde kronärtskockor, smultron och champagne på krogen och smycken till sin fru för tiotusentals kronor.
Hur sanningsenlig denna bild är är dock svårt att säga. Själva benämningen »gulaschbaron» hämtades från Danmark, där vissa handlare tjänade pengar på att sälja dålig gulasch."
Ur http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1331
-
För ca 6-7 år sen såg jag två-tre dussin såna här tallrikar i en stor second hand butik. De var uppenbart oanvända. Jag misstänker nyproduktion. Det är väl inte helt omöjligt att de legat lagerförda i sådär 90-95 år, men det skulle vara märkligt i sådana fall. Med nyproduktion menar jag tillverkning gissningsvis omkring 1970-talet.
Köpte två stycken, men var jag har lagt dem minns jag inte. När jag hittar dem ska jag lägga upp dem här.
Comment
Comment