Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krukmakare sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu känns det riktigt säkert att det är "Lilla Garn" som står under Polssons kruka.

    I dag fick jag nämligen ett telefonsamtal från en person i dessa trakter, som påträffat en kruka med kannmått samt ett tydligt stämplat "Lilla Garn".
    Huset där krukan finns beboddes tidigare av en son till lerkärlsfabrikens förste ägare.
    Där finns också kakelugn som troligtvis kommer från Lilla Garn kakel- och stenkärlsfabrik.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Nu känns det riktigt säkert att det är "Lilla Garn" som står under Polssons kruka.

      I dag fick jag nämligen ett telefonsamtal från en person i dessa trakter, som påträffat en kruka med kannmått samt ett tydligt stämplat "Lilla Garn".
      Huset där krukan finns beboddes tidigare av en son till lerkärlsfabrikens förste ägare.
      Där finns också kakelugn som troligtvis kommer från Lilla Garn kakel- och stenkärlsfabrik.
      Årets upptäckt på PES, utan tvekan, har du enligt min mening utfört, Bengt! Ser med spänning fram emot en ev. Lill-Garn-fortsättning.
      p-son

      Comment


      • Lilla Garn

        Nu har jag av en medlem i Klockarborgs vänner http://www.klockarborgsvanner.se/ fått mig tillsänd bilder på krukan/syltburken som upptäcktes där i Klockarborg.
        2 kannor (drygt fem liter) rymmer den, så den är rejält stor.

        Nu skall jag även lägga in dessa bilder på kruk-tråden, samt även ett annat lerkärl som finns i Söderbergs gamla fastighet.

        Tillsammans med dessa bilder fick jag också några bilder på en kakelugn i denna fastighet, och troligen även den tillverkad vid Lilla Garns kakel- och stenkärlsfabrik.
        Dessa bilder kommer snart på kakelugns-tråden.

        Click image for larger version

Name:	Resize of bild.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	538364 Click image for larger version

Name:	Resize of bild.JPG
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	538365 Click image for larger version

Name:	Resize of bild.JPG
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	538366

        Comment


        • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Nu har jag av en medlem i Klockarborgs vänner http://www.klockarborgsvanner.se/ fått mig tillsänd bilder på krukan/syltburken som upptäcktes där i Klockarborg.
          2 kannor (drygt fem liter) rymmer den, så den är rejält stor.

          Nu skall jag även lägga in dessa bilder på kruk-tråden, samt även ett annat lerkärl som finns i Söderbergs gamla fastighet.

          Tillsammans med dessa bilder fick jag också några bilder på en kakelugn i denna fastighet, och troligen även den tillverkad vid Lilla Garns kakel- och stenkärlsfabrik.
          Dessa bilder kommer snart på kakelugns-tråden.]
          Suveränt arbete, Bengt! Du måste vara lergodsets egen Sherlock Holmes!
          p-son

          Comment


          • Hurra för Bengt H!

            Comment


            • Tack så mycket för uppskattningen, Rosa och Polsson!

              Nu är det bara att hoppas på att Polsson hittar något liknande under kommande vecka, nästan exakt två år sedan Lilla G-fyndet.

              Comment

              Working...
              X