Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramiknöt, Billsta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Keramiknöt, Billsta

Utan att först veta vem jag handlade av dök jag på denna skål på Noramässan. Trevligt utförande och en spännande märkning som jag inte förut stött på. Det blev en deal och sedan kom det fram att det var Surmasen som sålde den, extra trevligt. Är det någon som känner till eller som sett keramik märkt Billsta förut? Gissar åldersmässigt på 1920 +/-.
    Bifogade filer

Aha x 2

Så det var du EB som bett att få ställa undan den. Jag frågade om den men den var reserverad. Kände på mig att det var till en Pesare.

Och Surmasen som sålde! Synd att vi inte hade Pes-knappar så hade vi kunnat hälsa. Det får bli nästa gång

Comment

Trevligt med PES:are som råkar ramla över varandra på mässa.

Men E.B. - måste Du köpa så svåra grejer att knäcka? Du har flera ouppklarade affärer med oss andra på PES, och envisas att komma med nya...

Skämt åsido, Billsta har jag sökt på, och det ortnamnet vägrar att komma upp på befolkningsskivorna. Själevad ligger i anslutning till Billsta, som verkar vara en gård, för 100 år sedan i Ångermanland och som idag vuxit sig större.
      I länet fanns 12 kakelugnsmakare 1890 och 18 tio år senare - inga krukmakare finns medräknade.
      På nätet hittas också en annan Billsta, och då i Södertälje och det gillar jag inte ut forskningssynpunkt...

Som Du säger, jag får också känslan av 1920+ men kan även vara tillverkad under 1910-talet, med reservation för tidigt trettital (eftersläpning hos landsortens krukmakare fanns också då - tänk bara på Lysekil-vasen i annan tråd).
      Längre fram, när fler folkräkningsskivor under 1900-talet kommer ut, kanske Billstagåtan löses.
      Men med lite frimodighet kan Du höra efter lokalt med folk i trakten, som säkert hänvisar Dig vidare:
      Börja med den här:
      Checkout the full domain details of Fridhem.com. Click Buy Now to instantly start the transaction or Make an offer to the seller!

Förbenat läcker glasyr för övrigt!

Comment

Lätta grejer är väl ingen match för alla nördar härinne Det är så mycket roligare med "det okända".

Jag hade också kommit så långt som till Ångermanland, men inte Södertälje. jag får gräva mer och börja kontakta eventuella museer och hembygdsföreningar.

Rosa, ingen PES-knapp äger jag, skönt att smyga runt lite inkognito. Tur att Surmasen inte sålde skålen igen, den var ju inte bara reserverad utan också betald

Comment

Billsta, den känns i högsta grad "levande". Men vem kan ha väckt den till liv. Det är förvisso ingen amatör...
          Östersund med omgivningar eller Södertälje, jag håller en tunna skit på Toksta´n, vet ej varför...

Comment

Fick med ett års fördröjning svar från Ångermanland och där har man inga belägg eller bevis på att kermaiktillverkning funnits i Billsta. Kanske vi får dra oss söderut då?!

Comment

Bättre sent, än aldrig.

Vid enkel sökning hos hitta.se finns åtta olika Billsta:
              1.Billsta, Berg
              2.Billsta, Härnösand
              3.Billsta, Nynäshamn
              4.Billsta, Sollefteå
              5.Billsta, Södertälje
              6.Billsta, Vallentuna
              7.Billsta, Västerås
              8.Billsta, Örnsköldsvik

Då blir det sju kvar att gå igenom...