Noramässan bjöd på några trevliga inköp. Denna lilla kruka med öron mäter knappa 7 cm på höjden. Märkt med årtal 1910 samt några bokstäver där den andra är R oc den första kanske ett T? Engoberad och med ristade fåglar som kanske är duvor. Är det någon som känner igen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Liten liten syltkruka
Collapse
X
-
Jag känner inte igen krukan, E.B., men jag måste få säga att det var en charmig en.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggNoramässan bjöd på några trevliga inköp. Denna lilla kruka med öron mäter knappa 7 cm på höjden. Märkt med årtal 1910 samt några bokstäver där den andra är R oc den första kanske ett T? Engoberad och med ristade fåglar som kanske är duvor. Är det någon som känner igen?p-son
-
Jag hade hoppats på dig PolssonUrsprungligen postat av Polsson Visa inläggJag känner inte igen krukan, E.B., men jag måste få säga att det var en charmig en.
Comment
-
Frågade du säljaren om han/hon visste något om ursprunget?Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggJag hade hoppats på dig Polsson
Husförhörslängden på nätet över Nora ( därmed inte sagt att krukan måste komma därifrån) slutar på 1897. Har inte skivan "Sveriges befolkning 1900". Om jag inte är fel på det, kan man söka på titeln krukmakare/kakelugnsmakare samt ort varvid förhoppningsvis en "´lergubbe" med R i början av efternamnet dyker upp.
p-son
Comment
-
Ok! Det låter som om det är som att leta efter en nål i en höstack.Ursprungligen postat av E.B. Visa inläggSäljaren var inte från Nora. Jag förhörde mig om ursprung, men han visste inget mer än att den var köpt på auktion för 20 år sedan och att den eventuellt kom från södra Sverige.
Instämmer i Elfstrandvibbar samt erfaren krukmakare.Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggNog ger den mig lite Elfstrandvibbar
alltid. Den är verkligen trevlig, inte Elfstrand men i samma stil. En erfaren krukmakare tror jag vi kan räkna med så fler alster bör kunna dyka upp
.
Två små miniatyrer av Elfstrand bifogas.Last edited by Polsson; 2010-07-08, 23:20.p-son
Comment
Comment