Vi är medvetna om att Nylunds bok långt ifrån är komplett, så det kanske kan vara en variant på signatur för Anita i så fall "ahellgren" eller "Ahellgren".
Du kan ju avvakta och se om det finns någon här på forumet som vet vem det är, annars tycker jag att Du ska kontakta Anita och fråga.
Modell och glasyr känns typisk för sent 70-tal. En keramiker behöver inte fastna i ett uttryckssätt utan ändrar stil och särskilt när det har gått så lång tid som 30 år.
Hittade denna vas på morgonens loppisrunda. Gillade designen och tyckte att den var för fin för att stå kvar.
Känner inte igen signaturen undertill, men hoppas på att någon annan PESare gör det! Enligt vad jag kan uttyda så är vasen märkt "Hellgren -77 stengods". Någon som har något tips på formgivare?!
Signeringsbilden hade kunnat vara skarpare, men Nyström vet att berätta i sin bok "Svensk keramik under 1900-talet" om Anita Hellgren, som har samma släng på H:et här: Hellgren, Anita (f.1937).
Keramiker, utbildad hos Elfstrands i Sjöbo. Arbetar huvudsakligen med skulpturer i keramik, särskilt fåglar och andra djur. Även arbetat för Höganäs. En del offentliga uppdrag. Flera utställningar."
Det är mycket Höganäs över vasen, och små korn i godset kan spela ögat ett spratt, som att ge ett i, när det istället är ett e med en slinga till n.
Var själv inne och läste i "Svensk keramik under 1900-talet", men kände mig osäker på ifall det kunde vara Anita Hellgren. Hade dock missat signeringen på H:et som du nämner Gideon!! Roligt att få veta mer om ursprung och skapare!
Comment