Tvärt emot kreti och pleti, samt dess raka motsats, vilka med bestämdhet hävdar att man måste hänga på låset vid marknader, mässor och loppisar för att göra "fynd", kom jag 15 minuter före stängningsdags på en loppis i Trelleborg och fyndade detta strävsamma par för 10 svenska kronor. Jie-keramik i Gantofta utanför Helsingborg med Aimo Nietosvuori som designer, kan man delvis utläsa på baksidan.
När jag såg tavlorna kom jag direkt att tänka på två krukmakare från Skåne, Axel Nordström (1866-1929) i Lövestad och Carl Lundholm ( 1850-1908) Sjöbo, Furulund m.fl platser. Nordströms tavlor är fotograferade från boken "Kakelugnsmakare och krukmakare" av Tom Möller. Enligt texten beställdes tavlorna, vilka föreställer en tullman och hans hustru, av en person i Ystad som aldrig hämtade dem. Lundholms fat fyndade en kollega på en loppis för några år sedan.
Kan Aimo ha sett Nordströms tavlor?
När jag såg tavlorna kom jag direkt att tänka på två krukmakare från Skåne, Axel Nordström (1866-1929) i Lövestad och Carl Lundholm ( 1850-1908) Sjöbo, Furulund m.fl platser. Nordströms tavlor är fotograferade från boken "Kakelugnsmakare och krukmakare" av Tom Möller. Enligt texten beställdes tavlorna, vilka föreställer en tullman och hans hustru, av en person i Ystad som aldrig hämtade dem. Lundholms fat fyndade en kollega på en loppis för några år sedan.
Kan Aimo ha sett Nordströms tavlor?
Comment