Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porträtt i högrelief

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Porträtt i högrelief

Tvärt emot kreti och pleti, samt dess raka motsats, vilka med bestämdhet hävdar att man måste hänga på låset vid marknader, mässor och loppisar för att göra "fynd", kom jag 15 minuter före stängningsdags på en loppis i Trelleborg och fyndade detta strävsamma par för 10 svenska kronor. Jie-keramik i Gantofta utanför Helsingborg med Aimo Nietosvuori som designer, kan man delvis utläsa på baksidan.

När jag såg tavlorna kom jag direkt att tänka på två krukmakare från Skåne, Axel Nordström (1866-1929) i Lövestad och Carl Lundholm ( 1850-1908) Sjöbo, Furulund m.fl platser. Nordströms tavlor är fotograferade från boken "Kakelugnsmakare och krukmakare" av Tom Möller. Enligt texten beställdes tavlorna, vilka föreställer en tullman och hans hustru, av en person i Ystad som aldrig hämtade dem. Lundholms fat fyndade en kollega på en loppis för några år sedan.

Kan Aimo ha sett Nordströms tavlor?
    Bifogade filer
    p-son

Aimo finns ju här på PES om jag fattat det rätt..så du lär få besked

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
      Aimo finns ju här på PES om jag fattat det rätt..så du lär få besked
      Det låter spännande! Såg i "Svensk Keramik under 1900-talet" att hon är 77 år i år. Tack för informationen.
      p-son

Comment

Ja tack. Den boken ger jag inte mycket för. Jag är ingen hon, men visst är jag fyllt 77.
        Det näms inte att jag arbetat för Jie från 1967 fram till konkursen 1992, firmans produktivaste formgivare, över 1400 olika produkter i bruk. Och att jag även hade egen firma i Västerås från 1962 till 1976, med 5 anställda och egen butik.

Comment

Ursprungligen postat av Aimon-34 Visa inlägg
          Ja tack. Den boken ger jag inte mycket för. Jag är ingen hon, men visst är jag fyllt 77.
          Det näms inte att jag arbetat för Jie från 1967 fram till konkursen 1992, firmans produktivaste formgivare, över 1400 olika produkter i bruk. Och att jag även hade egen firma i Västerås från 1962 till 1976, med 5 anställda och egen butik.
          Jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt könsbyte, Aimon, men det framgick inte av din presentation om du var det ena eller det andra. Det är en imponerande meritlista du presenterar. Synd att den inte finns med i boken, men författaren, Bengt Nyström, är väldigt tacksam för klargörande fakta. Det vet jag av egen erfarenhet.

Sist men inte minst, jag är tacksam för att du hörde av dig. Mina porträtt blev extra intressanta då. De blev s.a.s mer levande.
          p-son

Comment

Dom poträtterna, farmor och farfar är bland de första reliferna jag gjorde för Jie. Det finns även "Hela tjocka familjen" Liknande figurer hade jag gjort redan tidigare i min ateljé i Västerås. Jag legotillverkade en hel del produkter för Jie också, allt det är nog rätt okänt för det fins inga Jie-stämplar på dem.
            Jag håller på just nu försöka få ihop hela historien om Jie, har fått material så att det räcker. Tidningsartiklar till ex. Jag har sådant från 1952. Jag har nu ca 5000 bilder om olika Jie-produkter, bl al 2 st album med svart/vita foton om produkter från 1946 till 1952. Och mera skall det bli.

Comment

Ursprungligen postat av Aimon-34 Visa inlägg
              Dom poträtterna, farmor och farfar är bland de första reliferna jag gjorde för Jie. Det finns även "Hela tjocka familjen" Liknande figurer hade jag gjort redan tidigare i min ateljé i Västerås. Jag legotillverkade en hel del produkter för Jie också, allt det är nog rätt okänt för det fins inga Jie-stämplar på dem.
              Jag håller på just nu försöka få ihop hela historien om Jie, har fått material så att det räcker. Tidningsartiklar till ex. Jag har sådant från 1952. Jag har nu ca 5000 bilder om olika Jie-produkter, bl al 2 st album med svart/vita foton om produkter från 1946 till 1952. Och mera skall det bli.
              Än en gång, stort tack, för dina upplysningar. Aimon. Det ska bli spännande att läsa "hela historien" om Jie.
              p-son

Comment

Tullare i färg och Kräftmannen - Kulturen i Lund

Kunde inte låta bli att fotografera tullaren och kräftmannen genom monterfönstren vid besök på KUlturen i Lund. Tullaren är ju visad i svart/vitt, men visst är det flottare med färg. Kräftmannen fanns på avdelningen Elfstrand, men nog är han, och inte minst texten, väldigt Lundholmlik om man jämför med kräftfatet ovan.
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2010-06-13, 12:27.
                p-son

Comment

"Frosssaren" av Jöns Mårtensson - Kulturen i Lund

Ytterligare ett "porträtt" i lergods vill jag gärna förära PES:arna. Jöns Mårtensson (1855-1912), bildhuggare, målare,konsthantverkare och lärare åt Patrik Nordström, förfärdigade detta prydnadsfat 1896. "Möen mad å go mad i rättan tid" - måltidsordningen var omfattande, arbetsdagen lång och man behövde äta ofta för att orka med det tunga arbetet. Under sommarhalvåret, som var särskilt arbetsintensivt, kunde matordningen omfatta åtta måltidstillfällen, dubbelt så många som på vintern." Text från boken Kulturen Runt sid. 137. Där finns också en bättre bild av fatet.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2010-06-13, 21:31.
                  p-son

Comment

Working...
                  X