Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figurer med horn, vem ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Figurer med horn, vem ?

Hej

Hittar tyvärr inga stämplar på dessa, tyckte dock de var ganska fina.
    Var inne lite på att det kanske kunde vara Irma Yourstone, men hittade inte dessa figuriner på henne. Någon som kanske känner igen dessa?
    Bifogade filer
    Pes är mitt google.

Kröllebölle och Kröllebölla från Bornholm har du hittat. Michael Andersen&son gjorde de första Kröllebölle-trollen men jag tror att det är någon annan tillverkat dina troll.Gideon vet förmodligen.
    Det är Marianne Starck som är designer.
    Last edited by Kolmårdstrollet; 2010-05-15, 17:30.

Comment

Nej, inte Marianne Starck.

Ludvig Mahler hittade på historien om Krølle-Bølle och hans familj under andra världskriget och roade sin son med den på Bornholm.
      Trollen formgavs av honom hos Michael Andersen & søn, som alltsedan 1950-talet haft dem som populär turistsouvenir.

och så Antikbrevkassens formulering:
      Hvis du gerne vil prøve noget nyt, og hvis du ikke har den store erfaring med at kigge på og nyde abstrakt kunst, bør du måske overveje at give det et skud til.

Comment

Jättetack för era svar.
        Pes är mitt google.

Comment

Jah där ser man. Marianne Starck var min tolkning av texten på Mas sida Bornholms museum.

Comment

Jo, jag ser också det - men det är formulerat i två stycken på pdf-filen:
            • På nederste hylde ses eksempler på Marianne Starcks
            arbejder, både unika og serieproducerede varer.
            • Krøllebøllefiguren er en af fabrikkens store succeser.

Vill vi försöka bli riktigt säkra, kan vi se efter om den nye museumsledaren Jacob Bjerring-Hansen, efter Ann Vibeke Knudsen, klarar uppgiften att svara på den frågan.

Comment

Gideon, du tycker jag borde maila alltså? Eller kan vi förutsätta att det är fabriken som tillverkat dessa?
              Pes är mitt google.

Comment

Working...
              X