Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framgrävd lergök

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Framgrävd lergök

Läste om lergökar och vill gärna visa en som vi hittade för ca 40 år sedan då vi grävde i potatislandet. Den är ju mycket enkel men jag tycker om den vackra halsen och det lilla huvudet. Hur gammal kan den vara?
    Bifogade filer

Ser ut som en typisk Törngrens/Falkenbergsgök. Den kan ha varit helt "ny" när ni grävde upp den, men den skulle även kunna dateras till tidigt 1900-tal.

Comment

Flyttade hit för drygt 40 år sedan och den gamle mannen som bodde här före oss hade dött ett par år tidigare. Har svårt att koppla samman honom med en lergök. tänker mig att ett barn kunde ha lekt med den. Törngrens/Falkenbergsgök, tillverkades lergökarna på en speciell fabrik? Kan ingenting om lergökar, använder den endast vid ugglelyss. Tack för ditt svar. Har även hittat en stentrissa till slända i samma åker.

Comment

Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
        Flyttade hit för drygt 40 år sedan och den gamle mannen som bodde här före oss hade dött ett par år tidigare. Har svårt att koppla samman honom med en lergök. tänker mig att ett barn kunde ha lekt med den. Törngrens/Falkenbergsgök, tillverkades lergökarna på en speciell fabrik? Kan ingenting om lergökar, använder den endast vid ugglelyss. Tack för ditt svar. Har även hittat en stentrissa till slända i samma åker.
        Hej, isatis! Välkommen i PES-gänget! Om du visar din gök på "Göktråden", blir du automatiskt medlem i Gökklubben. Eftersom vi inte har haft någon potatislandsgök tidigare, voro det kul att ha dig med.
        p-son

Comment

Ursprungligen postat av isatis Visa inlägg
          Det kan ju vara så att Törngrens använt sig av en gammal förlaga till
          "sin gök". Problemet är att Törngrens är jättegammalt.........

Comment

Rycker ut ett intressant stycke från boken "Krukor och fat" av Gunnar Lindqvist, 1981 (sid. 121):
            "Ängelholm brukar ju kallas lergökastan, och där gjordes under 1800-talets senare del och in på 1900-talet lergökar med tillbakarullat huvud medan lergökarna från Falkenberg erhöll en uppsträckt huvudform, oftast vriden åt höger."

Comment

Så roligt att få hjälp med min lergök. Vetlanda har ju varit en marknadsstad under lång tid. Kan man tänka sig att någon marknadsknalle har varit i farten? Varför och hur göken har hamnat i potatislandet kan man ju fråga sig. Har även en lergök som det står Engelholm på (turistminne antagligen) samt en gul gök med målade blommor på ryggen, sliten och illa medfaren men med bra ljud (loppisköp). Detta är min samlade erfarenhet av lergökar, kunnandet är minimalt.

Comment

Working...
              X