Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerskål i vit och blå rinnglasyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sockerskål i vit och blå rinnglasyr

Sockerskål med lock (bottendiameter 9,5 cm höjd 10 cm). Den ända märkningen är ett ristat streck i botten respektive på undersidan av locket.

Dina åsikter är välkomna!
    Bifogade filer

Jag tycker glasyren känns Gabriel... Undrar om jag inte sett en teservis därifrån med detta utseende. Ca 70-tal skulle jag tippa (eller något tidigare).

Comment

Tack Peter! Intressant, men jag får känslan av att den är ca 50 år äldre, då den är handdrejad och glasyren lätt krackelerad och med en svag "bensin i vatten"-lyster.

De vita målarfärgsstänken, som jag tycker att mer eller mindre allt med lite ålder har, trodde jag att jag hade lyckats få bort, men jag ser några nu.

Comment

Ingen av de argument du använder tycker jag är bevis för någon slags ålder... Bensinlystern beror i många fall på s.k. fruktfläckar och brukar kunna gå att putsas bort. För vist är den väl bara fläckvis?

Är själva skålen handdrejad eller bara "tillbehören"?

Comment

Lystereffekten är starkast där glasyren är som tjockast alltså nere vid botten och den går inte att diska eller torka bort.

Skålen är handdrejad och knoppen är tummad. Den vita glasyren är ojämn, då den har fastnat i spåren efter drejningen.
          Bifogade filer

Comment

Måste hålla med Peter S. i hans tveksamhet.
            Fotringen är alldeles för perfekt för att ge intryck av ålder och lockets inre glasering imponerar inte, men resten skulle lika gärna kunna vara en hundraårig höganäsare - på armslängds avstånd.
            Den är bra gjord och kanske ska vi istället titta utanför Sveriges gränser och grunna på utländsk majolika, åt Tyskland, Belgien till?

Comment

Glasyren och formen harmonierar inte.......och eftersom glasyren känns relativt
              modern går de kända keramikfabrikerna bort för min del.....

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Glasyren och formen harmonierar inte.......och eftersom glasyren känns relativt
                modern går de kända keramikfabrikerna bort för min del.....
                Blir Du nöjd om vi säger modern majolika?

Comment

Jomenvars......

Comment

Working...
                  X