Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deco Keramikfabrik Helsingborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Deco Keramikfabrik Helsingborg

Idag köpte jag några tallrikar från Deco Helsingborg. Jag vet ingenting om den fabriken och vid en snabb sökning har jag inte hittat någon vettig information, inte ens här på PES.

Mellan vilka år fanns fabriken? Skriv allt som du tror är intressant för oss andra!

Här finns lite info om Deco http://www.auktionskammaren.nu/Porsl...ar/torekov.htm
    I’m a real mean bitch!

Comment

Bengt Nyström skriver i "Svensk keramik under 1900-talet" på sid 67.

"Deco Grundat 1955 som Deco Bosättnings AB i Helsingborg av Gunnar Andersson och Allan Möllerström, som tidigare varit verksamma vid Jie i Gantofta. 1974 öppnades ytterligare en verkstad i Torekov, 1985 flyttades all verksamhet dit. Se Torekov Keramik. Tillverkade hushållsgods, ofta formgivet av Allan Möllerström. I slutet av 1960-talet öergick man till prydnadsföremål. Bl. a. Karl-J Svensson, "Susi", Gunilla Wide ritade dekorer på 1950- och 60-talen. Från 1970-talet var Rosa Jung anställd som designer. Kortare perioder arbetade E. Jarup, Gun T, Calle Blom, Katarina Jakobsson, Christina (Fiedler-) Præstgaard, B. Johansson, Lars Pagfeldt, Annika Kihlman, Kurt Nilsson, Mari Simmulson m. fl. Litteratur: Romberg 2006, Signeringar Deco + olika tillägg och konstnärssignaturer, ofta även etikett."

Comment

Tack så mycket för informationen, Maria och Kaptenen! Lägger ut ett par bilder på en assiett av de tallrikar jag köpte. Det står samma sak under mattallrikarna förutom att numret är 59 istället för som här, 58.
        Jag gillar mönstret, nästan lite psykedeliskt
        Om de övergick till prydnadsföremål i slutet av 60-talet, borde dessa vara tidigt 60-tal?!
        Bifogade filer

Comment

Working...
        X