Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söndagsgissning 1 [ID: Hilma Persson-Hjelm]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Söndagsgissning 1 [ID: Hilma Persson-Hjelm]

Inspirerad av Marias lördagsgissning presenteras härmed söndagsdito.
    Den är inget loppisfynd eftersom den inropades på en auktion och huruvida den är ett auktionsfynd eller ej, är jag övertygad om att det kan finnas delade meningar om. Emellertid tycker jag det.

Vem gjorde vaser på "dittaviset"?
    Bifogade filer
    p-son

Riktigt läcker vas!

Astrid Lilienberg-Sieurin vid Höganäs 1912-1914.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Riktigt läcker vas!

Astrid Lilienberg-Sieurin vid Höganäs 1912-1914.
      Tack för det, Kaptenen! Jag håller naturligtvis med dig om omdömet, men inte om ditt signeringsförslag. Årtalen är nästan på pricken!
      p-son

Comment

Snygg vas!!!Hamberg? (fast han signerade sallan)

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
          Snygg vas!!!Hamberg? (fast han signerade sallan)
          Tack för det, Andres! Nej, det är inte Hamberg. Visar några fler bilder vilka förhoppningsvis leder in på rätt spår. Vasen är 19 hög och öppningsdiametern är 8 cm. "1567" och "1911" finns skrivet på undersidan. Det första talet anger
          sannolikt att det är konstnärens 1567:e lergodspjäs och 1911 är tillverkningsåret.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2010-03-28, 18:24.
          p-son

Comment

Hilma Persson-Hjelm

Comment

Högt PH-värde

Hilma Persson-Hjelm
              En vas med högt PH-värde, hade jag tänkt ha som nästa ledtråd, men det behövdes ju inte. Visst är det HPH, Kaptenen! Kollade på en del andra HPH-vaser bland annat den med årtalet 1918 och numret 5746 och drog då slutsatsen att hon numrerade sina alster. Man kan ju undra om boken med numreringar (om det nu fanns någon) finns kvar.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2010-03-28, 18:55.
              p-son

Comment

Mycket vacker pjäs!

Det är en bra fråga Du ställer, Polsson.
                Förhoppningsvis kan numreringsboken finnas bevaras hos hennes efterlevande eller i något bortglömt arkiv.
                Det vore mycket värt att återfinna den, för att till exempel få en bild av hennes utveckling i skapandet och varför hon ibland upprepade sig. Som i fallet med kottvaserna från 1909 och 1914 i tråden Stockholms-utställningen 1909.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Mycket vacker pjäs!

Det är en bra fråga Du ställer, Polsson.
                  Förhoppningsvis kan numreringsboken finnas bevaras hos hennes efterlevande eller i något bortglömt arkiv.
                  Det vore mycket värt att återfinna den, för att till exempel få en bild av hennes utveckling i skapandet och varför hon ibland upprepade sig. Som i fallet med kottvaserna från 1909 och 1914 i tråden Stockholms-utställningen 1909.
                  Jag gjorde en liten matematisk beräkning. Har en bild på en vas från 1909 med numret 1030 och jämför siffrorna med år 1918 5746. Får då följande:
                  5746-1030=4716 4716/10 år = 471. Lite mer än en vas om dagen, fast naturligtvis gjorde hon annat också.
                  p-son

Comment

Lite fler uppgifter till statistiken!

Numrering Hilma Persson-Hjelm (från objekt på nätet, vaser om inget annat anges)

1909 1030, 1911 1567, 1912 2093 skål med fjärilar, 1913 2506, 1915 3114, 1916 4292, 1917 5219, 1918 6010, 1919 6797, 1920 7464 lockdosa med kattdjur.

Skulpturerna verkar inte ha varit numrerade!

Comment

Lite fler uppgifter till statistiken!

Numrering Hilma Persson-Hjelm (från objekt på nätet, vaser om inget annat anges)

1909 1030, 1911 1567, 1912 2093 skål med fjärilar, 1913 2506, 1915 3114, 1916 4292, 1917 5219, 1918 6010, 1919 6797, 1920 7464 lockdosa med kattdjur.

Skulpturerna verkar inte ha varit numrerade!
                      Tack för det, Kaptenen! Nu har vi lite mer struktur på HPH:s gods. Att skulpturerna sannolikt är onumrerade stämmer med min enda dito. Också ställer man sig naturligtvis frågan om två vaser med samma dekor tillverkade samma dag har numret efter varandra eller samma nummer? Jag lutar åt det förra.

Frågan om nummereringen är utredd tack vare Emde på tråden "Stockholmsutställningen 1909". Talen under HPH:s gods är ordningstal
                      inte modellnummer.
                      Last edited by Polsson; 2010-03-30, 12:37.
                      p-son

Comment

Working...
                      X