Lillklas som rymmer 3 liter har höjden 20 och diametern 11 i botten och 16 cm
på toppen. Storklas som rymmer 8 l har måtten 27,5, 14 och 21 cm. Den senare, ett Traderaköp, hämtade idag i Vollsjö varefter färden gick vidare till Brösarps Antikmässa. På sidan 82 i "Skånsk Allmogekeramik" finns en kruka med samma typsnitt på Trelleborgs-stämpeln som Lillklas och Storklas. Tidsangivelsen är enligt boken "...slutet av 1700-talet eller början av 1800-talet". På samma sida finns dessutom en osignerad kruka med en dekor som påminner väldigt mycket om Lill- & Storklas med tidsangivelsen 1800-talets mitt.
För att göra en lång historia kort, kan alla skriverier om krukmakare i Trelleborg på 1700-talet raderas. En Johan Åkerholm nämns i boken och han önskade bli mästare i Trelleborg, men det kunde inte Krukmakarämbetet i Ystad avgöra vilket svar de också gav honom enligt arkivprotokollet. Var han sedan blev av, vet ingen. Han finns varken i Ystad eller Trelleborg efter sin ansökan.
Om det nu skulle vara så att krukan i boken och mina dito skulle vara från början av 1800-talet, så dök det upp en krukmakare på 1820-talet som hette Johan Netterström. Han kom från början från Nättraby, därav gesällnamnet Netterström, men byn ligger inte några kilometer utanför Trelleborg, som
det skrives i boken, utan i Blekinge.
Att krukorna tillverkades i byn eller köpingen Trelleborg, vågar jag nog påstå,
men däremot är jag tveksam till tillverkningsorten staden Trelleborg
eftersom den återuppstod först 1867 efter mer än 200 års träda.
Mer än så kan jag inte säga om mina krukor, men visst är de fina?
Comment