Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pluntvariation

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pluntvariation

Fyra av dessa Designhuset-pluntor fick jag av en god vän för något år sedan och den femte, den gröndekorerade, köpte jag själv. Som synes är tre av dem signerade av Stålhane själv. Pluntorna är formgjutna och inhandlades för spottstyvrar. Vad som förbryllar mig är att de tre dekorerade med bland annat kobolt, håller sån hög klass vad gäller "måleriet". Eftersom de dessutom är signerade av Stålhane själv, får jag tanken att han kommer ner i verkstaden, tar en handfull vita pluntor och dekorer dem flyhänt. Om de med andra ord är unika eller ej, kan endast eventuella PES:are svara på. Den gröna pluntan har Trelleborgs hamninlopp på den ena sidan och Rugen (ska vara prickar över U:et)/Sassnitz på den andra.

Tro nu inte för allt i världen att de bara står i en hylla och samlar damm, nej, nej, nej! När jag är på fest fyller jag en av de signerade med Ålborgs Julakvavit och briljerar bland keramikokunniga gäster. På något sätt smakar akvaviten bättre tack vare designen. Att jag är måttlig med spriten framgår klart när jag nämner måtten på pluntorna: 8,5x9x2,5 cm.

Färgerna på fotona är inte helt ok, flaskorna är vita i verkligheten.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-03-10, 18:54.
    p-son

Pluntan med de tre raglande männen var snygg, ser ut som om de tullat på innehållet.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Dom däringa flaskorna/pluntorna är riktigt häftiga tycker jag i alla fall. Har sett några stycken här i Västergötland genom åren. Unikat eller inte vet jag inte. CHS var också målare. Dyker upp en eller annan tavla i mitt område. Finns även med enfärgad glasyr i olika färger men dom är ganska tråkiga. Tror att dom gjordes under en ganska lång period på Designhuset. Kul att se ett antal varianter.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Pluntan med de tre raglande männen var snygg, ser ut som om de tullat på innehållet.
        Vilken blick du har, Tingeling! Då är det därför pluntan saknar kork.

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        Dom däringa flaskorna/pluntorna är riktigt häftiga tycker jag i alla fall. Har sett några stycken här i Västergötland genom åren. Unikat eller inte vet jag inte. CHS var också målare. Dyker upp en eller annan tavla i mitt område. Finns även med enfärgad glasyr i olika färger men dom är ganska tråkiga. Tror att dom gjordes under en ganska lång period på Designhuset. Kul att se ett antal varianter.
        Kunde nästan ana att CHS var målare också. Tackar för informationen, Ulferic!
        Last edited by Polsson; 2010-03-09, 21:43.
        p-son

Comment

Hallå Pålle,
          Den där med fiskaren gillar jag, men...
          So long

Comment

Jodå, det finns även "riktig" konst av Stålhane. Men ingen av hans alster för Designhuset kan mäta sig med de målade föremålen för Rörstrand. Varken i kvalité eller prisnivå.

Comment

"Riktig" konst av Stålhane.

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
              Jodå, det finns även "riktig" konst av Stålhane. Men ingen av hans alster för Designhuset kan mäta sig med de målade föremålen för Rörstrand. Varken i kvalité eller prisnivå.
              Kom på att jag har en Stålhane-sak från hans Rörstrandstid, när jag läste ditt inlägg, Peter S. Visserligen är det inte ett av hans målade föremål, men att den håller mycket hög kvalitet, drej-, form- och glasyrmässigt, anser jag. Den hamnade i huset som "biprodukt" till en vas som inropades på Crafoords i Lund för flera år sedan. Numera har den bytt plats med vasen. Måtten är 11,5x4,5 (botten diam.) cm. Glasyren, vilken har mest rätt färg på de två sista bilderna, kan liknas vid harpälsglasyr med blått runt öppningen och som pricken över i:et är glasyrdroppslutet längst ner. Det tyder på en glasyrmästare av högsta rang. Hur mycket av vasen som Stålhane har gjort vet jag inte. Kunde han dreja? Kunde han glasera? Att han kunde teckna/designa är jag helt övertygad om. I signeringen finns " C C 141" inristat nedanför Sweden. Kan någon tyda detta?
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2010-03-10, 19:01.
              p-son

Comment

Kan vara ett certifikatsnummer. Rörstarand skickade med ett certifikat som var numrerat med samma siffror som föremålet. Orsaken var väl att certet skulle ses som kvalitetshöjande för kunden och prishöjande för företaget. Fanns säkert fler orsaker. Kollade med min bror som har några pjäser av Stålhane med certifikat. Finns ett ristat nummer på föremålet. Samma nummer finns på certet. Detta är bara en spåning om vad din märkning Polsson kan betyda.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Kan vara ett certifikatsnummer. Rörstarand skickade med ett certifikat som var numrerat med samma siffror som föremålet. Orsaken var väl att certet skulle ses som kvalitetshöjande för kunden och prishöjande för företaget. Fanns säkert fler orsaker. Kollade med min bror som har några pjäser av Stålhane med certifikat. Finns ett ristat nummer på föremålet. Samma nummer finns på certet. Detta är bara en spåning om vad din märkning Polsson kan betyda.
                  Tack för upplysningen, Ulferic!
                  Det låter högst troligt med certifikat.
                  p-son

Comment

Ännu en plunta...

Slainte Mhath

Comment

Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                      Ser man på! Trelleborgsmotivpluntan i egen hög person.
                      p-son

Comment

Efter en runda igår, där jag gjorde bekantskap på nära håll med Stålhanes Trelleborgs-plunta, kan jag förtälja att med pluntan fanns en liten skrift tryckt i blått på gult papper. I den stod att läsa att Stålhane hade gjort någon form av keramisk utsmyckning till en vägg ombord M/S Trelleborg "Från kust till kust" och det är samma motiv som återges på pluntan. PÅ sista sidan i det lilla häftet stod M/S Trelleborg, så jag uppfattar det som en souvenir från fartyget eller möjligtvis en gåva till personalen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Trelleborg_(1981)
                        Last edited by Kaptenen; 2010-03-13, 13:55.

Comment

Nu när du skriver det, Kaptenen, minns jag skriften och dess innehåll. Tack för påminnelsen.
                          p-son

Comment

Plunta BPA

Ett litet bidrag till pluntsamlingen. Här den fackföreningsägda BPA, som tydligen försåg sig....
                            Bifogade filer

Comment

Fars Plunta 1979 av Stålhane. Denna gången för Fyrklövern AB.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X