Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal fajans, flintgods. Ålder, värde?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal fajans, flintgods. Ålder, värde?

Hej! Jag hittade ett parti med gammal fajans och flintgods på loppis. Jag undrar bara hur gammalt det kan vara och om det finns något värde på gammal och relativt sliten fajans. Tre av skålarna (de runda ljusa) är Bo. Den rektangulära är Rörstrand (rakstämplad). Den stora ljusgula skålen har ingen stämpel alls. Är det någon som kan hjälpa mig?
    Bifogade filer

Hallå Apan, Välkommen till detta forum som sitter på så stor kunskap om porslin, glas och keramik. Vänta och se, du kommer få svar på dina frågor. Jag kan bidra med att berätta att det fyrkantiga uppläggningsfatet, karrott tror jag man kallade typen, är från sent 1700-talet eller början av 1800 och är en äkta fajans efter engelsk förebild. Inte så mycket värd kanske, inte ens i bra skick, därför köpvärt. So long...

Comment

Är inte karotten rätt så typisk empir och tillverkad i flintgods.

Comment

Hittade det rektangulära fatet på bild på biblioteket idag. I Antik & Auktions förra nummer finns den med. Och mycket riktigt är den tillverkad i flintgods och 1840-tal. Då var den ena nöten knäckt, tack ska ni har för hjälpen! Nu är det bara de där andra pjäserna kvar. Värt att nämna kan ju vara att den stora ljusgula skålen/fatet är märkt med 3L, står kanske för tre liter?

Comment

Tyvärr har jag inte Bo Fajans-boken tillgänglig, men däremot några priskuranter från Bobergs fajansfabrik 1920-tal.
          Där anges 1507 som skål 0,8 lit., 1640 son filbunke 0,5 lit. och den med blå rand utanpå är nog en filbunke med dekor "Blått band".

Comment

Skålen (0,8 l) med numrering 1507, är av Allan Ebeling och var i produktion 1925-30. Filbunkeskålen på en halvlliter, med numreringen 1640, är också av Ebeling och tillverkades under samma tid.
            Den stora gula skålen ser också ut att vara en Bo Fajans.

Comment

Tack kamrater! Här fanns ju all kunskap man kunde önska sig! Nu är frågan om det är värt att sälja dem eller ge bort dom i present till nära och kära? Jag själv är ju inte helt såld på någon av skålarna. De skulle nog passa bättre i ett gammalt torp. Tack igen!
              Last edited by Apan83; 2010-03-06, 09:38.

Comment

Working...
              X