Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carl-Michael Bellman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Carl-Michael Bellman

Denna känns lite betongaktig, men jättefin. Vad/Vem ?
    Bifogade filer

Håller med - det är en vacker medaljong.
    Ingen märkning alls?
    Då blir det knepigare, men någon av de större kakelugnsfabrikerna är tänkbar, med tanke på den högblanka glasyren och råa baksidan.
    Tippar på slutet av 1800-talet och varför inte P. H. Lundgren i Stockholm?

Comment

Den är HELT omärkt. Jag har verkligen nagelfarit den........ Men PH Lundgren känns ju mycket rimligt med tanke på glasyren. Det vore inte så dumt.

Comment

Gick förbi stadsmuseéts lilla skyltfönster vid Södermalmstorg idag. Där fanns repliker på porslin som Jean-Erik Rehn ritat för Rörstrand. Dessutom en oglacerad gipsrelief föreställande Carl-Michael Bellman även den av Jean-Erik Rehn.
        Och den var EXAKT som min relief i början på tråden......intressant.
        Skillnaden är att min INTE är av gips och dessutom har den en vacker glasyr.

Comment

Lite påfyllning kanske............ Har varit i kontakt med Stadsmuséets Anette Åström som med
          bestämdhet hävdar att originalet är av Johan Tobias Sergel och föreställer Bellman i Bacchusskrud.
          Vinrankorna bekräftar ju riktigheten i påståendet, i Mälarhöjden på Bellmanskällevägen 1 finns en
          källa med en likartad relief på brunnen. Även Christian Arvid Linning har dock gjort en liknande relief
          erfor jag när jag hittade denna på Carlotta http://carl.kulturen.com/web/object/24568.
          Linning som var på Ulfsunda åren 1815-22 var ju dock senare än Sergel med ett antal år så det
          troliga är väl att även han kopierat Sergels förlaga.

Comment

Ytterligare........

Kör vidare lite med "spånerierna".
            Man undrar var formarna till Linnings Bellmanrelief från Ulfsunda tog vägen,
            Linning själv slutade ju 1822 och fabriken lades ner något år därefter,
            det finns lite olika uppgifter om vilket år den definitivt upphörde.
            Det man vet om Linning efter 1822 är ju vad jag förstår endast att han dyker upp i Helsingfors några år senare.

Det finns ju en koppling till Rörstrand genom Bengt Reinhold Geijer som drev Ulfsundafabriken under de första åren.
            Han avlider visserligen redan 1815 men de båda måste onekligen haft kontakt under Linnings första år på Ulfsunda.
            Vidare var det ju Erik Ruuth som ägde Ulfsunda, så det finns ju en koppling till Höganäs också,
            mitt exemplar är ju inhandlat i Gustavsberg för att göra det hela fulländat.

Som Ni kanske förstår tror jag att min Bellman är gjord i en likadan form som Linnings Ulfsunda-Bellman.
            Jag grundar detta på att storleken är densamma och på att likheten också (tror jag) är så stor,
            mellan porträttrelieferna, att något annat känns osannolikt. Likheten, om min hade varit oglacerad vill säga.
            Som det är nu är ju min mer diffus i konturerna men det tror jag beror dels på att materialet i min är betydligt grövre,
            men även på att min har en tjock glasyr vilket Ulfsundareliefen helt saknar.

PS Det blir lite rörigt med de olika ägarna men Ulfsunda grundades 1795 och drevs då av sedermera Rörstrandsdirektören
            Bengt Reinhold Geijer på greve Erik Ruuths, Ulvsunda ägares bekostnad. Redan 1798 såldes fabriken till L.J. Groth och T.H.
            Wegelin, från 1808 är Wegelin ensam ägare och först från 1815 arrenderar Linning Ulfsunda Lergods- och Fajansfabrik.
            Det bör kanske påpekas att ursprunget till båda hur som helst är ett original av Johan Tobias Sergel av Bellman i Bacchusskrud.
            Bifogade filer
            Last edited by prylsnubben; 2013-06-05, 22:19.

Comment

Jämförelsen

Här visar jag min glacerade okända Bellmanrelief och Linnings oglacerade från Ulfsunda
              för en jämförelse.............
              Bifogade filer

Comment

Är storleken den samma är de två säkert gjorda i samma form tycker i alla fall jag......kul läsning...

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                  Är storleken den samma är de två säkert gjorda i samma form tycker i alla fall jag......kul läsning...
                  Kul med respons Andres, jag har försöker visa en bättre jämförelse av bilderna,
                  studera särskilt texten, vissa bokstäver lutar lite och avstånden mellan varierar.........
                  PS jag har ju fixat och donat lite med de båda, vänstra Linning-högra min.
                  Bifogade filer

Comment

Tryck i samma form betyder inte att resultatet kommer ut exakt lika.. det har betydelse hur avtrycket är gjort hur pressen träffar formen osv. Jag tror i alla fulla fall det är samma form.....

Comment

Du har grävt bra, prylsnubben - så bra att Janne Josefsson skulle anställa Dig på studs, om Du bara sökte jobbet.

När det gäller åldern på Din sergelkopia, ska vi väl titta på glasyrens beskaffenhet och utseende. I mina ögon är det svensk majolika och den här tekniken kom från England på 1870-talet. Men enligt Margareta Cram'er i boken "Den verkliga kakelugnen" (1991) på sidan 196 studerade och hämtade P H Lundgren runt året 1880 just de färger som återfinns på Din medaljong - i Tyskland.
                      Ja, jag vet, jag envisas med Lundgren och det känns rätt liksom. Baksidan känns också som uppsalalera.
                      Belägg för det här har jag inte, men nog hade Lundgrens tyckt att det var finemang att ha med praktverket på Stockholmsutställnongen 1897.

Sommarlåna gärna den tegelstenstjocka boken. Du kommer inte att ångra Dig.

Comment

Nyfiken i en strut tittar ut... Som vanligt har jag inget att komma med utom en eller ett par frågor. När, var, hur tillverkades formen? Kan inte den som tillverkade formen ha gjort flera samtidigt som sedan spridits för vinden?
                        Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Bravo prylsnubben!!

Comment

Hallå i sena sommarnatten (känns det som i alla fall, sommar alltså).
                            Tack Gideon, även om jag bara skrapat lite på ytan så känns det fint med lite beröm.
                            Jag tror ju själv mest på P.H. Lundgren jag också. Ska ut till Mälarhöjden och kolla hur
                            Bellman ser ut där i synamentet. Lite undrande blev jag när jag träffade på Kulturens
                            Ulfsunda-variant av Linning. Precis som Bizan säger så undrar man över formarnas antal,
                            spridning och varaktighet. T.ex. gjorde ju (i alla fall tills alldeles nyss) Stockholms Stads-
                            museum en likadan medaljong i gips. Var kom den formen ifrån undrar en novis??
                            Jag har även varit i kontakt med Bellmansällskapet, Bengt Jonstorp och Jennie Nell. Bengt
                            hävdar att han sett reliefen 5-10 gånger men att den då varit oglacerad och av gips, men
                            även glacerad och av gips. Är det verkligen möjligt menar vän av ordning, blyglacerad
                            gips, mittåt, gips är väl kallmålad om den är kolorerad, eller fungerar det med s.k. murgips.
                            Tills vidare kan jag fantisera om att min Bellman är gjord antingen vid P.H. Lundgrens, Höganäs,
                            Rörstrand eller Gustavsberg och att den är från slutet av 1800-talet, gott så även om jag inte
                            skulle komma något längre.
                            PS Tack Svärdsfalla.
                            Last edited by prylsnubben; 2013-06-08, 00:01.

Comment

Å så var dom två...

Hittade ännu en variant, en halv centimeter mindre diameter vilket ju
                              bevisar Andres tes tidigare i tråden. Leran som denna är formad av är
                              dessutom rödare (lite som tegel) än den andra. Den senaste ägarens
                              personnummer bör väl det inristade 10-siffriga numret stå för.
                              Det är lite småskrap däröver som kan tydas som en märkning av något
                              slag med mycket god vilja.
                              Sedan undrar man, åkte man till Thailand så tidigt som på Bellmans tid,
                              solbrännan på denna "nya" medaljong pekar ju åt det hållet, eller är det
                              månne Mallis. Ja, detta aber återstår för de lärde att bena ut.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X