Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Örebro Fajansfabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Örebro Fajansfabrik

Hej jag har just registrerat mig på detta forum som förefaller hålla en seriösare ton än andra jag tidigare varit med i.
    Jag funderar på att skriva en B-uppsats i historia om Örebro Fajansfabrik som jag hittade efter en google söknning.
    Det är nu några år sedan men ni som känner igen er får gärna kontakta mig om ni vill dela med av era upptäckter.
    Annars får jag be att få återkomma senare under våren med mina resultat, om jag nu får skriva om detta spännande ämne man vet aldrig med hur universiteten värderar sker och ting
    Utan historia vore vi icke

Hej och välkommen hit. Här kommer en Peslänk med ÖF.

Comment

Tack Kolmårdstrollet

Den länken var jag ute på tidigare ikväll och därför undrar hur det har gått med de medlemar som har fördjupats i ämnet.
      Jag vill passa på att tacka dej för den hjälp du gav mig på ett annat forum på internet som jag nu lämnat pga allt tjafs som förekommer där.
      Jag tycker att man skall hålla en seriös prägel så samarbetet blir konstruktivt.

Comment

Intressant mm. En B-uppsats är mycket svårt att konstruera tänk på vad skrivprocessen ska förmedla dvs. den ska vara logisk, korrekt och intresseväckande. Ställ dig själv frågor som var du kan hitta det. Uppsatta kriterier har du rätt av få via din handledare.

Vill du sedan ha en kvalitetsuppföljning läser jag gärna din uppsats.

Comment

Hej, naturligtvis är jag införstådd med de kriterier som krävs för en B-uppsats.
          Det finns många aspekter som man kan betona allt från de ekonomiska till de sociala bla. arbetsförhållanden, könsfördelning och många andra aspekter som torde bli godkända men det får jag besked om nästa vecka.

Comment

Hej
            Vår tidigare PESare Gustav53, han har skrivit ett litet häfte om Örebro Fajans och det som fanns innan. Du kan finna häftet i Örebro på bland annat arkivcentrum, PM:a mig om du inte lyckas kontakta honom,

Lycka till och se till att det blir av. Tänk på att Örebro Fajans fanns under mycket kort tid så du ska kanske ta tiden innan det hette ÖF också

Johan

Comment

Ursprungligen postat av Chrmah081 Visa inlägg
              Hej, naturligtvis är jag införstådd med de kriterier som krävs för en B-uppsats.
              Det finns många aspekter som man kan betona allt från de ekonomiska till de sociala bla. arbetsförhållanden, könsfördelning och många andra aspekter som torde bli godkända men det får jag besked om nästa vecka.
              Förslagsvis kan det också vara något inom antikt, konst och design då skulle det pass in bra här.

Comment

Mer om Örebro Fajans

Ibland är slumpen otrolig!
                Häromdagen var jag in hos min kompis som driver en "lumpbod" i min hemstad, och vad hittar jag? om inte några gamla tidningar.
                NA från 25 Maj 1926 på första sidan meddelar f.d Kerindustri sitt namnbyte till Örebro Fajansfabrik.
                Bilderna som följer kan vara gryniga då min kamera är av äldre datum men om ni vill kan jag ordagrant vad som meddelas i tidningen.
                Underbart att i fysisk form hitta en sådan relativt ovanlig information om ett Örebro företag som för oss nördar i ämnet är så spännande.
                Bifogade filer

Comment

Dålig bild

Yes som sagt urdålig kamera.
                  Här följer ordagrannt vad som skrevs i meddelandet:
                  Meddelande
                  Härmed hava vi äran tillkännagiva att vi, i f. d. lerindustris fastigheter, under firma A-B.ÖREBRO FAJANSFABRIK upptagit tillverkning av alla slags HUSÅLLSKÄL, BLOMKRUKOR och KERAMIK av samma goda kvalitet som framställes av vårt moderbolag UPSALA-EKEBY AKTIEBOLAG, EKEBYBRUK.
                  På samma gång vi rekommendera våra tillverkningar få meddela att vi även försälja UPPSALA-EKEBY A.-B:s välkända och prisbelönta KAKELUGNAR och VÄGGBEKLÄDNADSPLATTOR.
                  Prover och prisuppgifter lämnas omgående vid förfrågningar, som tacksamt emotses.
                  A.-B.Örebro Fajansfabrik
                  Telefon 37.
                  Ordagrant återgett

Comment

lyfter informationen

Se bilder och inlägg

Comment

Working...
                    X