Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmoge Julspecial II

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Allmoge Julspecial II

Allmoge Julspecial
    Här visas lergods från sex skåningar, två hallänningar, en smålänning och en bleking. Lista ut efternamnet på krukmakarna och följ sedan instruktionerna nedan.

Bild 1: 7:e bokstaven
    Bild 2: sista bokstaven
    Bild 3: 8:e bokstaven
    Bild 4: 6:e bokstaven
    Bild 5: 2:a bokstaven
    Bild 6: 3:e bokstaven
    Bild 7: 4:e bokstaven
    Bild 8: 2:a bokstaven
    Bild 9: 1:a bokstaven
    Bild 10: 6:e bokstaven

Gör sedan ett ord som tillhör julen av de 10 bokstäverna.
    Lycka till!

God Jul
    P.s Om det skulle vara för svårt, så redovisa den eller de krukmakare ni har kommit på, så får ni rätt eller fel nästan på direkten.
    "Enade vi stå, söndrade vi falla".
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-12-23, 22:22.
    p-son

Oj så svårt detta blev och uppdelat på olika trådar!
    Gideons svar i den andra tråden är säkert rätt, men det vore kul att få reda på vilka krukmakarna är.

5 Lundholm
    8 Stenbäck
    9 Friberg
    10 Vimmerby

är mina tafatta gissningar

Comment

Rosa 3,5 rätt

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
      Oj så svårt detta blev och uppdelat på olika trådar!
      Gideons svar i den andra tråden är säkert rätt, men det vore kul att få reda på vilka krukmakarna är.

5 Lundholm Rätt
      8 Stenbäck Rätt
      9 Friberg Rätt
      10 Vimmerby Efternamnet?

är mina tafatta gissningar
      Rosa, det minsta man kan säga om dig är att du är tafatt!
      Gideons svar i den andra tråden, var ett mycket bra förslag, men var tyvärr inte rätt.
      Last edited by Polsson; 2009-12-26, 11:57.
      p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Rosa, det minsta man kan säga om dig är att du är tafatt!
        Gideons svar i den andra tråden, var ett mycket bra förslag, men var tyvärr inte rätt.
        Tack, du menar att jag är helt handfallen alltså

Kommer bokstäverna i ordet som ska bildas i ordning 1-11 eller ska man blanda om dem för att bilda ordet?

Comment

Tack, du menar att jag är helt handfallen alltså

Kommer bokstäverna i ordet som ska bildas i ordning 1-11 eller ska man blanda om dem för att bilda ordet?
          Fråga 1: Svar: Nej!
          FRåga 2: Svar: Nej! Varvid svaret på fråga 2b blir: Ja!
          p-son

Comment

Fråga 1: Svar: Nej!
            FRåga 2: Svar: Nej! Varvid svaret på fråga 2b blir: Ja!
            Nu fick jag nya krafter, men de räckte inte till alla bokstäverna. Gissar i alla fall att ordet är JULAFTONEN.
            1 -
            2 LarssoN (Falkenberg)
            3 ElfstraNd (Sjöbo)
            4 BergmAn (Kristianopel)
            5 LUndholm
            6 -
            7 LilJequist (Svedala)
            8 STenbäck (Trelleborg)
            9 Friberg (Svedala)
            10 ForsbErg (Vimmerby)

Comment

Rosa Rosas av Polsson två dagar efter JULAFTONEN

Nu fick jag nya krafter, men de räckte inte till alla bokstäverna. Gissar i alla fall att ordet är JULAFTONEN.
              1 -
              2 LarssoN (Falkenberg)
              3 ElfstraNd (Sjöbo)
              4 BergmAn (Kristianopel)
              5 LUndholm
              6 -
              7 LilJequist (Svedala)
              8 STenbäck (Trelleborg)
              9 Friberg (Svedala)
              10 ForsbErg (Vimmerby)
              Bravo, Rosa! Så ska en redovisning se ut. Visserligen saknar du två krukmakare (Cederholm, Varberg, och Hallsten ,V. Sönnarpslöv) men
              det skiter jag i. Äras den som äras bör!
              p-son

Comment

Bravo, Rosa! Så ska en redovisning se ut. Visserligen saknar du två krukmakare (Cederholm, Varberg, och Hallsten ,V. Sönnarpslöv) men
                det skiter jag i. Äras den som äras bör!
                Tack magistern!!! Cederholm och Hallsten är överkurs, dit har jag inte kommit ännu.

Comment

Rosa rosar Polsson

Tack magistern!!! Cederholm och Hallsten är överkurs, dit har jag inte kommit ännu.
                  Kommer att tänka på en historia med tanke på den titulatur du använder.
                  Det var en lantbrukare i Stockholms omnejd som i början av 1900-talet
                  skulle åka in till stan (Stockholm) för att hämta pengar för den senaste kornskörden. Emellertid fick han förhinder och skickade drängen istället. Eftersom denne inte hade varit i storstaden förr, berättade bonden att han fick vara beredd på att bli illa behandlad av stadsborna vilket han själv hade många erfarenheter av. Drängen åkte med bussen, och återvände sent på kvällen varvid bonden frågade:
                  -Hur gick det?
                  -Det gick hur bra som helst, svarade drängen.
                  -Var de inte oförskämdra mot dig?undrade bonden.
                  -Nej, tvärtom! När jag stod i kö och väntade på bussen, kom det en stockholmare och sade: "Flytta på dig bonddjävul!" Och jag är ju bara dräng, svarade han.

I mitt fall kan jag möjligen kallas kandidat, inte mer, men jag gör inte anspråk på det,men tack ändå.
                  p-son

Comment

I mitt fall kan jag möjligen kallas kandidat, inte mer, men jag gör inte anspråk på det,men tack ändå.
                    Bra, då är vi jämbördiga, utbildade långt innan Bolognaprocessen var påbörjad. Men jag funderar på en "Pesmag" på gamla dar. Och du Polsson, kanske en master i skånsk allmogekeramik?

Comment

Polsson vill ha svar om "gamla dar"!

Bra, då är vi jämbördiga, utbildade långt innan Bolognaprocessen var påbörjad. Men jag funderar på en "Pesmag" på gamla dar. Och du Polsson, kanske en master i skånsk allmogekeramik?
                      Möjligtvis på gamla dar även för min del, men när, vid vilken ålder, påbörjas "gamla dar"?
                      p-son

Comment

Möjligtvis på gamla dar även för min del, men när, vid vilken ålder, påbörjas "gamla dar"?
                        Ja, det där är nog individuellt, men i mitt fall var det nog vid 50-strecket, du vet ålderstrappan på gamla bilder, man börjar gå nedför

Comment

Ja, det där är nog individuellt, men i mitt fall var det nog vid 50-strecket, du vet ålderstrappan på gamla bilder, man börjar gå nedför
                          Oh, herre gud! Då har jag haft många "gamla dar" och börjar närma mig ättestupan.
                          p-son

Comment

Oh, herre gud! Då har jag haft många "gamla dar" och börjar närma mig ättestupan.
                            Det finns gubbar och gummor i 30-årsåldern och ungdomar i 80-årsåldern . Om man är nyfiken och aktiv så är det ingen fara . Nu när jag passerat 50 så känner jag ibland tacksamhet över att få vara hyfsat frisk. Förr tyckte jag det var töntigt när äldre sa "huvudsaken är att man får vara frisk", begär de inte mer av livet tänkte jag.....

Comment

Det finns gubbar och gummor i 30-årsåldern och ungdomar i 80-årsåldern . Om man är nyfiken och aktiv så är det ingen fara . Nu när jag passerat 50 så känner jag ibland tacksamhet över att få vara hyfsat frisk. Förr tyckte jag det var töntigt när äldre sa "huvudsaken är att man får vara frisk", begär de inte mer av livet tänkte jag.....
                              Du är en klok kvinna, Rosa! Jag säger inte emot dig på en enda punkt.

God fortsättning...
                              p-son

Comment

Working...
                              X