Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GOD JUL och sju julnötter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

God fortsättning!

Först datorkrasch och sedan krasch i magen - vinterkraschsjukan......
    Men nu får jag skärpa mig!
    Johansson i Höganäs är rätt (nöt nr 4). Grattis Gideon! Örjan Johansson kom från Fjärås i Halland till Höganäs på 70-talet. I ett annat forum visades och diskuterades Ö J från "Höganäs Handdrejare" (Febr 2009). Han har väl i övrigt varit verksam vid Höganäs Keramik och många av oss har väl i köksskåpet en CLUB-mugg.
    Förutom IFÖ (nöt nr 7) är de andra nötterna inte knäckta.
    Nya ledtrådar:
    1. Läs Svensk Keramik och signaturerna från början .... (Nöt nr 1).
    2. Nöt nr 3 är en vanlig Svensson från Höganäs.
    3. Nötterna 2, 5 och 6 har kända företag under sig. Babyn är väl som en blomma - nej, som två blommor!
    Bifogade filer

Comment

Bra att du skärpt dig, Lars. Nu får det inte bli några mer krascher.

Jag har nu tagit fram keramikboken, och det första namnet är ju Abbekås keramik.
      Abbekås ligger ju i Skåne, så det får bli mitt svar på nöt nr.1

Svensson i Höganäs? Kan nog inte vara Sune G, så det får bli Leif. Mitt svar på nr.3 är alltså Leif Svensson.

Babyn kanske kommer från Deco. Tror att dom hade en blomma i varumärket, men är inte säker. Men en Ros(a) hade dom i alla fall. Deco på nr.5

Krukmakaren i Höganäs kanske finns med bland nötterna, och då möjligen som nr.6

Comment

Nyårsnötter

Bra Bengt H!
        Abbekås är rätt (nöt nr 1) och då är det ju Carsten Ström. Jag har nog sett Bäckahästen av honom men här är en uggla. Carsten Ström var född 1913 men det finns olika uppgifter om hans dödsår.
        Leif Svensson (nöt nr 3) med saltglasyren är helt rätt!
        Babyn (nöt nr 5) är också helt rätt med DECO. Rosa Ljungs sign kan man se svagt - R Lj. (Ros och ljung är ju två blommor).
        Är vi ändå inne på DECO kan vi ju visa att krukan (nöt nr 6) kommer från Helsingborg och är från 1974.
        Nu återstår bara den underliga skålfågeln (nöt nr 2) och då trodde jag att Aimon-34 skulle vara på hugget och hjälpa mig med den svårtydda sign som finns under loggan till det välkända företaget utanför Helsingborg.
        Bifogade filer

Comment

Working...
        X