Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa tillverkare [ID: Folke och Elsa Jernberg, Fej]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det här är ju pinsamt Jag borde tagit denna.... Satt länge o tittade och kände så väl igen glasyren men kunde bara inte komma på varför den kändes så bekant.
    Första gången dock jag ser en vas av Fej, jag har sett muggar och äger själv ett par ljusstakar så att han gör mer än figurer har jag förstått. Nu till det stora problemet... VILL HAAAAA Snälla

Comment

Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
      Det här är ju pinsamt Jag borde tagit denna.... Satt länge o tittade och kände så väl igen glasyren men kunde bara inte komma på varför den kändes så bekant.
      Första gången dock jag ser en vas av Fej, jag har sett muggar och äger själv ett par ljusstakar så att han gör mer än figurer har jag förstått. Nu till det stora problemet... VILL HAAAAA Snälla
      Om du som samlar Fej inte sett en vas av dem kanske det inte är så konstigt att inte jag gjort det, som bara gillar stilen.

Det sista ordnar sig nog tror jag!
      Söffe

Comment

Fick mig att komma ihåg att även jag har en vas av Fej. En svart en. Har sett ett antal genom åren men aldrig funderat på om dom är ovanliga eller inte.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Fick mig att komma ihåg att även jag har en vas av Fej. En svart en. Har sett ett antal genom åren men aldrig funderat på om dom är ovanliga eller inte.
          Vore kul att få se din vas här, om den finns tillgänglig!
          Söffe

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
            Om du som samlar Fej inte sett en vas av dem kanske det inte är så konstigt att inte jag gjort det, som bara gillar stilen.

Det sista ordnar sig nog tror jag!
            Söffe
            Det kan nog ha med att göra att man bor i fel stad. Fej är inte lätt att hitta i Stockholm och finner man något så är de oftast de vanliga små björnfigurerna i vitt eller svart.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
              De ljusstakarna jag har är svarta, och det var väl den glasyrfärgen han oftast använde sig av jämte vit om man ser till de figurer man hittar. Har du möjlighet att visa bild på vasen så är även jag nyfiken

Comment

Det var ju kul att kunna svara rätt. Den blåa glasyren kände jag igen och det kunde ju inte vara Gunnar Nylund men väl hans elev och medhjälpare.
                Det är ju inte meningen att detta skall bli en Fej-tråd men jag vill ändå visa några ekorrar som alla är sign Fej men ändå olika i utförande, vikt och sign. Jag vet inte varför det står Töreboda -han var ju verksam i Mariestad.
                Bifogade filer

Comment

För min del får det gärna bli en Fej-tråd. Jag gillar deras saker och om intresse finns kanske det vore kul att se fler av dem?
                  Söffe

Comment

Inte va jag trodde,,,

Köpte denna vas för några år sedan, i tron att de var en Löthman. Så säker på detta så den raskt åkte ner i Löthman lådan. Idag när jag öppnade lådan och fota av alla upptäckte jag att de var en helt annan keramiker. Och inte verksam vid Vätterns strand utan vid Vänerns. Click image for larger version

Name:	DSC_0008 (Small).JPG
Views:	1
Size:	89,2 KB
ID:	562824Click image for larger version

Name:	DSC_0011 (Small).JPG
Views:	1
Size:	85,0 KB
ID:	562825

Comment

Working...
                    X