Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är Kai K? [ID: Kai Krebs]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vem är Kai K? [ID: Kai Krebs]

Frågan är precis som rubriken; Vem är Kai K?
    Bifogade filer
    Nej, det är inget loppspel.

Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
    Frågan är precis som rubriken; Vem är Kai K?
    Svensk Keramik under 1900-talet av Bengt Nyström:
    "Krebs, Kai (1929-2007) Keramiker född i Danmark, gesällbrev vid Köpenhamns Tekniska skola 1952. Verksam vid Skansens Krukmakeri 1956-62, egen verkstad i Tungelsta i Haninge 1958-70, i Stjärnhov i Södermanland 1970-90 och därefter i Vingåker till 2004, då Krukmakeriet Kai Krebs AB lades ner. 1958-72 lärare vid Konstfack. Arbetade med traditionellt engoberat och glaserat lergods. Även repliker av äldre krukmakarproduktion. Flera utställningar."
    Last edited by Polsson; 2009-12-07, 19:19.
    p-son

Comment

Man tackar!
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Tack för info i denna tråd! Nu vet jag vem som har gjort mina tallrikar. Är det någon som kan hjälpa mig uppskatta värdet på tallrikarna nedan? Det är tio stycken små och en större, gjorda i Stjärnhov på 70-talet (står Stjärnhov under, och vet att mina föräldrar köpte dem på 70-talet). Samtliga med ordspråk på.
        Tack på förhand.
        Bifogade filer

Comment

Välkommen till PES, Anders B!

Det är en vacker uppsättning lergodsfat av en skicklig krukmakare, och jag kommer osökt att tänka på risgrynsgröt och jul.
          Jag tror att de intresserade står att finna bland dem som samlar på keramik med ordspråk, som Du kan se i den här tråden:

Att sälja allt som en servis, som ännu inte har "åldern inne", kan ge sviken förhoppning i börsen, tyvärr.
          Det är för tidigt, skulle jag tro.

Varför inte använda dem då och då istället?

Comment

Kai K

Som dokumentation lägger jag in en liten vas med signatur och etikett.
            Bifogade filer

Comment

Som dokumentation ytterligare en Kai K.
              Från vilken ort denna kommer vet jag inte.
              Bifogade filer

Comment

Kruka/vas, bara en fundering...........

har hittat på signaturer på nätet att Kai K även signerar med KK, så blev lite nyfiken om bif. möjligen kan va Kai K också, kan ej hitta något liknande på nätet.
                Den är tung som bly och ca 17 cm hög.
                Någon som sett något liknande eller är de bara något hemkört ?
                Bifogade filer

Comment

Kai Krebs (1929-2007) hade många signaturer https://www.signaturer.se/Sverige/KaiKrebs.htm Här en krynta med stämplad KK och en punkt. 10 cm hög.
                  Bifogade filer

Comment

Working...
                  X