Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grönglaserad sparhund som liknar Tillingehundarna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Grönglaserad sparhund som liknar Tillingehundarna

Har hittat en sparhund som påminner mycket om hundarna från Tillinge.
    Hoppas att expertisen skulle vilja ta sig en titt och reda ut släktförhållandet mellan dessa vovvar. Min hund är 13 cm hög.
    Bifogade filer

Med ledning av texten i botten (1992?) ser den ju ut att vara ganska ny. Om du vet var moster var på semester kanske du får en idé om varifrån den kom.
    Söffe

Comment

Ursprungligen postat av Eternella Visa inlägg
      Har hittat en sparhund som påminner mycket om hundarna från Tillinge.
      Hoppas att expertisen skulle vilja ta sig en titt och reda ut släktförhållandet mellan dessa vovvar. Min hund är 13 cm hög.
      De avskavda små skadorna undertill ser väldigt vita ut. Vad verkar det vara för material i godset ? Är verkligen avskav från Tillinges gods så vitt ?

Comment

Torsås Fajans sägs ha gjort kopior av Tillingehundarna, men i mindre storlekar och i färger som den denna gröna.
        Om deras produktion är inte mycket känt, men 1942 som anteckning i blyerts ska man tro på. Var rädd om den, åtminstone för att ha i jämförelse med en annan från "tiden" bredvid.
        Det vita kan vara övermålat gips, likaväl som det göts lerhundar för avsalu - den som hade råd köpte det ena eller andra.
        Last edited by Gideon; 2009-11-30, 20:24.

Comment

Nu råkar det vara någon annans moster, och det står 1942 precis som Gideon såg. Skadorna är inte kritvita och jag tycker den ser gråbeige ut inuti.
          Men måste det inte vara lergods om glasyren är bränd?

Comment

Hittade denna länk till en avslutad Traderaauktion , och även om vi inte får se hunden, tycker jag det verkar klarlagt att det är Torsås Fajans som tillverkat min hund också. Tack Gideon för upplysningarna. Samt söffe och prylsnubben för visat intresse.
            Bifogade filer

Comment

Grön sparhund

Jag har också hittat en grön sparhund. Det finns inte tillstymmelse till märkning eller ursprung. Ett antal enkronor från 1950-talet och en 1-öring i järn från 1918 var lite bonus....
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X