Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Vem har drejad krukan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vem har drejad krukan?

Denna 28 cm höga kruka förärades jag av min son för några år sedan. Enligt min mening är den mästerligt drejad och hornmåleriet är definitivt inte gjort av
    en amatör, men vem som har drejat den har jag ingen aning om. Ett tag funderade jag på om den var en semsestersouvenir från något av länderna kring Medelhavet, men jag vet som sagt inte.
    Bifogade filer
    p-son

Får också lite sydländska vibbar av den men man vet som sagt aldrig.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Med "Sydländska vibbar" ska vi nog titta närmare på Ungern, men både för och emot talar för det landet.
      Inkragningarna av mynningen, de påsatta hänklarna och bladverksdekoren i piplera kan jämföras med några av alstren längre ner på den här länken http://mek.niif.hu/02700/02790/html/267.html

Men vi får inte glömma vårt grannland Norge, som också haft blad i profil som dekorelement. Jag blev bara till hälften klar med en norsk bok om allmogelergods, innan den i tidsnöd fick lämnas tillbaka till Nordiska Museet som boklån.
      Flera av de avbildade föremålen i denna, liknar golvasen i dekor och glasyr, men vaser överhuvudtaget fanns inte med.
      Tjockt pålagd piplersdekor och invändigt oglaserat, talar för Norge, men som sagt...

Jag var i Ungern på 80-talet och loppade lite i några städer och det var ett rikt överflöd av stora vaser, helt oglaserade, som rikt dekorerade och de kunde köpas för små belopp, så troligen har många turister kunnat ta hem sådant här under årens lopp.
      Allt vi hittar här i Sverige, måste alltså inte vara skandinaviskt - inte ens på den sommaröppna byaloppisen.
      Ändock - vi har mycket gemensamt i dekoreringssättet och golvvasen är en utmärkt exponent för folkloren. En kännare får klämma lite närmare på den vid tillfälle och säga vad som tros.

Comment

Tack för att du "klämde" på den, Gideon!
        p-son

Comment

Här kommer en ljusstake från Ungern i liknande keramik och dekor. Föll pladask för denna "pepparkaksgubbe" för några år sedan. Det blev lite för mycket blänk i ettiketerna men på den nedersta står det Hand made Hungary.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Här kommer en ljusstake från Ungern i liknande keramik och dekor. Föll pladask för denna "pepparkaksgubbe" för några år sedan. Det blev lite för mycket blänk i ettiketerna men på den nedersta står det Hand made Hungary.
            Den är ett utmärkt exempel på vad som finns i Ungern i likheter.
            Polssons vas är dock äldre, men hur mycket äldre är svårt att avgöra på datorskärmen och så finns ju alltid reservationen "patinering" om den kommer från Ungern/Rumänien-området.
            Helst skulle jag vilja se den som norsk, men inventering av just vaser i denna stil i Norge, måste genomföras - innan vi ger upp.

Comment

Working...
            X