Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

John-Orvar Lake - inte bara GLAS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• John-Orvar Lake - inte bara GLAS

John-Orvar Lake (1921-2007) förknippas mest med glas, glas och åter glas - det ser man inte minst på alla trådar här på PES och vid Googling.
    Men nästan ingenting av det han skapade i keramik, under tre år i början på 1950-talet, har jag funnit, och på bild inget alls.
    Hur kommer det sig?

Om honom:

"John-Orwar Lake, keramiker, glaskonstnär. formgivare och målare född 1921. John-Orwar har en gedigen utbildning från bl a Konstindustriella skolan i Helsingfors, Konsthögskolan i Stockholm samt Konstfackskolan Stockholm, som bildlärare.
    Han har haft egen keramikverkstad 1950-53 och har också varit formgivare på Ekenäs glasbruk 1953-76. John-Orwar Lake finns representerad på bl a Nationalmuseum, Jönköping länsmuseum och Smithoonian institute Washington. Som keramiker har Lake utfört prydnadsföremål i lera och som glaskonstnär har han arbetat med prydnads- service och hushållsglas samt utfört offentliga uppdrag."

Enligt befolkningsskivorna och begravda i Sverige stavas hans förnamn med John Orvar, men han själv signerade J.-O Lake med ett bindestreck.
    Jag undrar om ni har något i keramikväg av denne mångsysslare att visa upp här?
    Själv stötte jag på en svart, saltglaserad vas, häromdagen på ett biståndsloppis och den hade stått där ett ganska bra tag, så lätt dammig som den var. Ingen besökare trodde väl på signeringen eller förknippade den med glaskonstnären Lake.
    Men det gör jag, och att han verkade som keramiker 1950-53 är belagt i facklitteraturen, men jag har inte hittat platsen för hans verkstad. Är det också Vetlanda, där han bodde i många år? Vasen känns som att ha varit drejad och bränd vid Raus stenkärlsfabrik, åtminstone den sträva glasyrstrukturen säger det. Är det någon som vet?
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2009-10-21, 17:59.

Har inget att visa upp och har aldrig sett signaturen. Tycker att krukan har en intressant form, men har ingen aning om den kan vara bränd i Raus eller ej.
    p-son

Comment

Working...
    X