Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vimmerby krukmakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vimmerby krukmakeri

    Kunde inte låta bli att köpa en mugg och ett fat från Vimmerby igår. Vet egentligen inte om det är något jag skall behålla, men de var billiga och jag tyckte det var lite roligt att se ett daterat fat - har inte sett så mycket från Vimmerby förrut, så det kunde ju vara intressant med en tråd. Har sökt lite här på PES, men inte sett så mycket. Har ingen aning om hur svåra de är att hitta.

    Tyckte alla fall att Vimmerby kunde vara värt en tråd.
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Kunde inte låta bli att köpa en mugg och ett fat från Vimmerby igår. Vet egentligen inte om det är något jag skall behålla, men de var billiga och jag tyckte det var lite roligt att se ett daterat fat - har inte sett så mycket från Vimmerby förrut, så det kunde ju vara intressant med en tråd. Har sökt lite här på PES, men inte sett så mycket. Har ingen aning om hur svåra de är att hitta.

    Tyckte alla fall att Vimmerby kunde vara värt en tråd.
    Håller med dig, FBQ, om att Vimmerby är värd en egen tråd. Enligt min mening är inte
    Vimmerby särskilt "svårhittat" och håller oftast mycket lågra priser. Om krukmakeriet fortfarande är igång vet jag inte, men i boken "Svensk Keramik under 1900-talet" kan man läsa bl a följande: "Från 1983 drivs Vimmerby krukmakeri av Jan Karlsson (f 1965), med tillverkning av traditionellt bruksgods.

    Här får ditt Vimmerbygods sällskap med i annan tråd tidigare visat dito. Höjden på vasen är 10 cm och på kruset 22 cm.
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • #3
      Bidrar med bild på en skål och ett litet fat från Forsbergs krukmakeri i Vimmerby.
      Jag förmodar att det är detta krukmakeri som tråden handlar om.
      Återkommer med mera bilder så småningom.

      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jo, det var Forsbergs jag tänkte på. Antar att det måste ha funnits betydligt fler...
        Någon som vet om det finns något skrivet om hur stämplingen förändrats?
        Glömde ju bild på stämplarna på mina saker.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Visar bild på några saker från Forsbergs krukmakeri även fast liknande redan finns med här.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En liten kruka från Forsbergs.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Hejsan!

              Hittade dessa två alster från Vimmerby idag på loppis. Jag tror E.B. visat upp en likadan vas? i Allmogekeramiktråden, men med grön glasyr. Jag samlar inte specifikt på allmogekeramik så dessa borde få gå vidare till någon som gör det. Hursomhelst måste jag ha blivit smittad av att läsa här på PES för jag fick med mig inte mindre än 3 förmodade äldre keramikföremål efter min loppisrunda idag, och fatet/formen (lägger in det i en separat tråd) blev jag väldigt förtjust i så den hamnar på hedersplats nu till jul.
              Jag har i alla fall ett par frågor om Vimmerbyarna:

              På kanten av vasen och något fler ställe ser det ut som den gula glasyren slagit över till grönt, vad beror detta på? (har för mig att jag läst om detta här på PES men hittar inte igen tråden nu)

              Finns det någon som vet när dessa modeller tillverkades och är "vasen" verkligen en vas eller har den använts till något annat?

              Trevlig kväll allihop!
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg

                På kanten av vasen och något fler ställe ser det ut som den gula glasyren slagit över till grönt, vad beror detta på? (har för mig att jag läst om detta här på PES men hittar inte igen tråden nu)
                En rimlig förklaring kan vara att samtidigt med ditt lergods, brändes även lergods med grön glasyr. Måhända stod de intill varandra i ugnen varvid den gröna "smittade" den andra. En annan förklaring kan också vara att "ditt gods"
                blev nerstänkt vid glaseringen av intillvarande grönglaserat gods.
                Last edited by Polsson; 2009-12-03, 18:38.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Tack så mycket Polsson!

                  Det stämmer säkert! Det jag tänkte på var något jag läste om någon sorts glasyr som skiftade färg vid olika temperaturer,
                  men det kanske är något helt annat.

                  Trevlig kväll!

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                    Tack så mycket Polsson!

                    Det stämmer säkert! Det jag tänkte på var något jag läste om någon sorts glasyr som skiftade färg vid olika temperaturer,
                    men det kanske är något helt annat.

                    Trevlig kväll!
                    Det stämmer det du skriver att vissa färger/glasyrer kan skifta färg beroende på temperatur och lufttillförsel vid bränningen. Bla glasyren/färgen oxblod är en sådan. I min Stenbäcksamling har jag några som har blivit svarta istället för gröna vid bränningen. När det endast är "stänk" som på ditt lergods, är sannolikt mitt inlägg från i går det mest sannolika.

                    God natt!
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Jättebra med klargörningen av glasyrerna jag funderade på.
                      Min Vimmerbyare har med all säkerhet blivit smittad

                      Tack igen!

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Jättebra med klargörningen av glasyrerna jag funderade på.
                        Min Vimmerbyare har med all säkerhet blivit smittad

                        Tack igen!
                        Tänk om lergodset kunde vaccineras liksom vi människor!
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Lägger in denna lilla vas i Vimmerby tråden för dokumentation Knappt 9,5 cm hög
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ett lite modernare Vimmerbyfat som måste tillverkats med anledning av ett hundraårsfirande Forsberg 1964.
                            Stämpeln tyvärr lite otydlig men får det till 1864-1964.
                            Diameter 25.5cm.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Liten skål med upphängningsöggla, från Vimmerby.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X