Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders August Liljeqvist, Svedala I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Vernissage av Aug. Liljeqvists lergods VII

    Simco, jani och Bengt H! Jag rodnar över all beröm men tackar naturligtvis.

    "I sin verkstad på Elinedals gård började han tillverka kakel till "pottugnar", kakelugnar. I välbärgade hem hade det då blivit modernt att sätta in kakelugnar i såväl matrum som salonger, sällskapsrum och sovrum. Även på kontor, väntsalar vid Statens Jänrnvägar, banker och regementen installerades kakelugnar eftersom dessa kunde hålla värmen i flera timmar och inte slukade lika mycket ved som de gamla järnspisarna." Citatet kommer från "Kakelugnar och keramik från Svedala" av Christina Lindvall-Nordin i Svedala-Bara bygdens årsbok.

    Författarinnan menar dessutom att ugnarnas ornament, lister och simser, av olika slag och ugnarnas krön förfärdigades av gipsformar som Liljeqvist köpte av någon leverantör. Att så sannolikt var fallet, framgår klart när man jämför
    olika ugnar från när och fjärran, man kan knappast härleda dem utseendemässigt såtillvida de inte är signerade.

    Som framgår av tidigare visad bild av Liljeqvist vid utställningen i Lund 1907,
    ställde han även ut sina kakelugnar där, men när han 7 år senare fanns med vid Baltiska Utställningen i Malmö, nämns inget om kakelugnar. Centralvärmen och bättre järnspisar hade förmodligen fått fäste om inte i slott så i koja.

    Liljeqvists bestseller kan man nog kalla grötskålarna som hade olika ordspråk på skånska oftast med ordet "gröd" (gröt) i texten. Enligt den muntliga traditionen, fick Liljeqvist beställningar från Skabersjö slott av dessa skålar vilka jägarna vid den stora höstjakten åt soppa ur. Efter jakten fick de skålarna med hem som minne.

    Med tanke på att Anders August föddes för 165 år sedan den 19 januari i år,
    hurrar jag så högt att det hörs ända upp i kakelugnsmakarnas himmel. HURRA!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2011-01-11, 19:48.
    p-son

    Comment


    • #77
      söker efter en person som hette Fredrik Jönsson som lär ha ägt eller arbetat på
      f.d August liljeqvists lerkärlsfabrik omkring 1900-1915 eller senare.

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av idol Visa inlägg
        söker efter en person som hette Fredrik Jönsson som lär ha ägt eller arbetat på
        f.d August liljeqvists lerkärlsfabrik omkring 1900-1915 eller senare.
        Hej, idol!

        I Svedala-Barabygdens årsbok 2010 (finns att köpa på biblioteket i Svedala) framgår följande:
        1) 1917 Firma Norrman & Hellbom köpter fastigheten av Liljeqvists änka

        2) 1920 Nordiska Slipvarufabriken köper fastigheten av N&H

        3) "En Fredrik Jönsson hyrde samtidigt delar av fastigheten och tillverkningen fortsatte av handdrejat lergods ytterligare några år. Han moderniserade tillverkningen av enkla blomkrukor genom inköp av krukpressar."

        4) År 1932 köptes fabriken av Charles Hansson.

        Vem Fredrik J var och var han kom ifrån känner jag inte till.
        p-son

        Comment


        • #79
          Det skulle kunna vara Karl Fredrik Jönsson, född 8/12 1876 i Vankiva (Kristianstads län, Skåne).
          Han noteras som kakelugnsmakare vid 24 års ålder, året 1900 och är då gift och har barn. Folkbokförd i Qv. Mården, Malmö Sankt Pauli (Malmöhus län, Skåne).
          Fredrik J. slutar sina dagar den 17/2 1949, såsom ogift i Emmaljunga, Vittsjö. Det framgår också att han var jordbruksarbetare på slutet.

          Comment


          • #80
            Förlåt Polsson, mottag mina sena superlativer för den mycket utförliga rundvisningen.
            Härlig läsning och bilder att bedåras av!

            TACK!

            Comment


            • #81
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Det skulle kunna vara Karl Fredrik Jönsson, född 8/12 1876 i Vankiva (Kristianstads län, Skåne).
              Han noteras som kakelugnsmakare vid 24 års ålder, året 1900 och är då gift och har barn. Folkbokförd i Qv. Mården, Malmö Sankt Pauli (Malmöhus län, Skåne).
              Fredrik J. slutar sina dagar den 17/2 1949, såsom ogift i Emmaljunga, Vittsjö. Det framgår också att han var jordbruksarbetare på slutet.
              Nog kan det vara han, men tyvärr är inte alla kyrkoböcker från 1920-talet till-gängliga på nätet. Får väl kolla nästa gång jag är inne på Landsarkivet.

              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Förlåt Polsson, mottag mina sena superlativer för den mycket utförliga rundvisningen.
              Härlig läsning och bilder att bedåras av!
              TACK!
              Tack för det broder! Precis som de skriver är "delad glädje dubbel glädje."
              Last edited by Polsson; 2011-01-29, 17:49.
              p-son

              Comment


              • #82
                Liljeqvistrekord



                Var inne och googlade på bilder av Liljeqvist Svedala och fann då denna vackra, gula vas med höjden 18 cm. Den såldes på Lauritz. com i februari månad utan min vetskap.
                Priset: 5000 kronor!
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #83
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg

                  Var inne och googlade på bilder av Liljeqvist Svedala och fann då denna vackra, gula vas med höjden 18 cm. Den såldes på Lauritz. com i februari månad utan min vetskap.
                  Priset: 5000 kronor!
                  Märkligt, jag brukar kolla Lauritz i Stockholm då och då, men den här auktionen hamnade visst emellan.
                  Vasen är tydligen så läcker i glasyrintryck, att två viljestarka samlare drabbade samman och skulle ha den till varje pris.
                  Men femtusen är ändå ohemult mycket i dagsläget, så det finns anledning att också tro på arvsstrid i auktionslokalen.
                  Skulle Du själv ha ökat med ett bud på 5.100?

                  Annars vore det trevligt om detta är starten på en ny pristrend för äldre, svenska lergodsarbeten.
                  Last edited by Gideon; 2011-03-26, 17:59.

                  Comment


                  • #84
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Märkligt, jag brukar kolla Lauritz i Stockholm då och då, men den här auktionen hamnade visst emellan.
                    Vasen är tydligen så läcker i glasyrintryck, att två viljestarka samlare drabbade samman och skulle ha den till varje pris.
                    Men femtusen är ändå ohemult mycket i dagsläget, så det finns anledning att också tro på arvsstrid i auktionslokalen.
                    Skulle Du själv ha ökat med ett bud på 5.100?
                    Annars vore det trevligt om detta är starten på en ny pristrend för äldre, svenska lergodsarbeten.
                    Att det var två viljestarka samlare som kämpade på nätauktionen, har du helt rätt i. Vasen var för övrigt värderad till 1500 kronor och det är väl max vad jag skulle betala.
                    Om jag skulle drista mig till att bjuda 5000 kronor för något lergods, skulle det vara något
                    från 1700-talet med fantastisk dekor och årtalsdekorerad.
                    p-son

                    Comment


                    • #85
                      Inte Liljeqvistrekord

                      Sannolikt en Liljeqvistare med kryptisk dekor inropades idag vid auktion i Helsingborg.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #86
                        Grattis igen! Den påminner lite om den här, som du fick till slut.

                        http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post132654

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                          Grattis igen! Den påminner lite om den här, som du fick till slut.

                          http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post132654
                          Tack för det, Rosa!
                          Trots att HAV skrev "otydligt signerad" har jag dragit slutsatsen att det är Liljeqvist.
                          Ska bli spännande att se när den dyker upp med posten.
                          p-son

                          Comment


                          • #88
                            Otydligt signerad?

                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Tack för det, Rosa!
                            Trots att HAV skrev "otydligt signerad" har jag dragit slutsatsen att det är Liljeqvist.
                            Ska bli spännande att se när den dyker upp med posten.
                            Fick vasen från Helsingborg (HAV) idag och kan konstatera att signeringen knappast kan kallas "otydlig". Å andra sidan var det kanske till min fördel. Vasen är signerad Svedala 1909 och har samma dekor som vasen i inlägg 37 fast dekoren är klumpigt glaserad/engoberad. Höjden är 20 cm. Kanske är den prototypen varefter dekoren fick ett ansiktslyft. Dekorsymbolerna är fortfarande oidentifierade.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2011-05-27, 16:10.
                            p-son

                            Comment


                            • #89
                              Praktvas II av Liljeqvist i Degeberga


                              Träffade en upprymd och hänförd Svedala-samlare i Degeberga. Men tacka för det!
                              Under förmarknaden "sprang" han på denna fantastiska vas signerad Sigrid L,
                              Anders Augusts dotter. Allt talar för att dottern, som var konstnärlig lagd, likt Hilma Persson Hjelm, lät någon annan dreja varefter hon dekorerade/skulpterade vasen med säker hand. I inlägg 33 på denna tråd finns ytterligare en vas med signeringen "Sigrid".

                              Att August L var samtida med Carl Lundholm märks på flaskan från 1909 även den inhandlad av Svedalasamlaren under gårdagen. http://precisensan.com/antikforum/sh...Lundholm/page5 (inlägg 42,59, 61 och 64).
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2011-07-24, 17:58.
                              p-son

                              Comment


                              • #90
                                En fransk lilja från en norrländsk dito!



                                Denna 14 centimeter höga franskliljeliljeqvistvas från 1909 hade förirrat sig upp till Norrland, men tack vare en annan lilja boende i denna landsdel har den nu återvänt till Götaland och trakten söder om Svedala. Samtidigt, eller strax därefter, sändes en kjaersaskkopp norröver och trots att den inte återvänder till sin födelseort, är jag övertygad om att den kommer at hamna i trevligt, gott sällskap.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X