Väverskor fannas det och smeder också i Sjuhäradsbygden. I Skene fanns också keramikern Karl Anjou. Kan det vara Karl A. ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gissa vem?
Collapse
X
-
Nej det är inte Anjou, men det är inget att vara ledsen för.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggVäverskor fannas det och smeder också i Sjuhäradsbygden. I Skene fanns också keramikern Karl Anjou. Kan det vara Karl A. ?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Nu hamnade du i rätt landsdel och i Dals Långed där Stenebyskolan ligger.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggKan det ha med Stenebyskolan i Dalsland att göra?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Gideon hittade alla bitar till slut. Här kommer uppgifter han funnit:
Arne Glad (1911-1996) konstnär och keramiker från Steneby, Dals Långed.
Stenbyskolan hade en minnesutställning med honom och andra konstnärer som Vera Haij.
"Utställningshallen, Stenebyskolan. Konstnärer vi minns – Irma Bryntesson, Arne
Glad, Vera Haij, Gunnar Jansson, Lars Madsén, John Norlin, Eskil Odenbrand, Sven
Olofsson, Greta Rudman och Helmer Wallin."
1911-05-10
Glad, Arne Eugen
Björke
660 10 Dals Långed
Kyrkobokförd i Tisselskog (Bengtsfors kn, Älvsborgs län, Dalsland), distrikt 08, fastighet 13718. Mantalsskriven på samma ort.
Född 10/5 1911 i Steneby (Älvsborgs län, Dalsland).
1911-05-10-5819
Glad, Arne Eugen
f. 10/5 1911
Holm (Holm, Melleruds kn, Västra Götalands län)
Död 25/7 1996
Begravd 26/9 1996
Järns kyrkogård, kv. 2, nr. 143-c-d (urna, nr 1 i graven)Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Då jag sålde asken fick jag följande info.
Hej igen,
nej jag är varken släkt eller närmare bekant. Dock är jag uppvuxen på "hans" gata. Hans hem och verkstad låg bara några hundra meter från mina föräldrars hus. Jag ska fråga mamma om hon har mer info. Jag tycker det är roligt att ha något kvar av de gamla, duktiga, lokala hantverkarna. Det fanns en annan fantastisk keramiker i Dals Långed, Vera Haij, som tog emot oss barn i verkstaden där vi fick skapa och vara kreativa. Jag tror att hon, och kanske även Arne Glad, var aktiv i Stenebyskolan. Jag hör av mig om jag får veta något mer. Förresten, hur har du anknytning till Dals Långed eller hur kom Gladasken till dig?
MvhSyn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment